Gå til innhold

Arbeidsmarkedet i Nordsjøen 2021


Gjest f4bb7...f14

Anbefalte innlegg

Gjest f4bb7...f14

Hei.

Er det noen som vet hvordan arbeidsmarkedet er offshore i Nordsjøen nå til dags? Snakket med en kompis tidligere denne uken som sier at de "skriker" etter mer folk, men noen som har andre erfaringer?

Jeg er elektriker og er litt fristet til å gå inn i en offshore karriere med rotasjonsordning. Har også jobbet som tavlebygger i noen år og har bachelor i maritim elektro-automasjon.

Jeg har aldri vert i Nordsjøen før og har heller ingen av kursene.

Anonymous poster hash: f4bb7...f14

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
On 7/24/2021 at 6:19 PM, Guest f4bb7...f14 said:

Hei.

Er det noen som vet hvordan arbeidsmarkedet er offshore i Nordsjøen nå til dags? Snakket med en kompis tidligere denne uken som sier at de "skriker" etter mer folk, men noen som har andre erfaringer?

Jeg er elektriker og er litt fristet til å gå inn i en offshore karriere med rotasjonsordning. Har også jobbet som tavlebygger i noen år og har bachelor i maritim elektro-automasjon.

Jeg har aldri vert i Nordsjøen før og har heller ingen av kursene.

Anonymous poster hash: f4bb7...f14

Å få en "gullrotasjon"/2-4 uten direkte erfaring eller bekjentskaper er nok vanskelig i dag. Det er begrenset med nye platformer, og de som sitter på jobbene nå vil nok i stor grad bli der til de er pensjonister.

 

Med din bakgrunn burde det være relativ enkelt å få jobb inn mot bransjen, men da blir det på betraktelig dårligere betingelser. Så kan du jo heller håpe på en 2-4 om noen år. Mulige arbeidsgivere vil være utstyrsleverandører som Siemens, NOV og Kongsberg, eller EPCI firma som Aker Solutions. I tillegg finnes det en skog av småfirma som driver service og vedlikehold på diverse utstyr.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg jobbet som elektriker offshore gjennom byrå i ett års tid før jeg fikk meg ny jobb. I starten var det litt endringer i rotasjonen min, fram og tilbake. Måtte være fleksibel og være klar til å reise ut på kort varsel. Men etter det hadde gått en stund så fulgte jeg en fast rotasjon, 2/4. 

Det er ikke vanskelig å få en 2/4 rotasjon, men det er vanskelig å få en fast jobb. Det jeg mener da, er at du mest sannsynlig starter i et bemanningsbyrå. Det er en veldig fin inngangsbillett, og den letteste veien ut. Bakdelen er at du har betalt for de timene du faktisk er på jobb, og  ingen lønn når du er hjemme på fri. Har du fast jobb, så har du også en fast grunnlønn pluss tillegg når du er offshore. 

Men husk at du må ta GSK og helseattest av egen lomme, pluss mest sannsynlig EX-grunnleggende som elektriker. Lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...