Gå til innhold

Vet du hva nominell rente betyr? (60 sekunders undersøkelse)


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å undersøke om unge kan nok om privatøkonomi, eller om det bør vektlegges mer på skoler.

F.eks. er det mange i min sirkel av venner som ikke vet hva nominell rente betyr, betalingsanmerkning o.l.

I den forbindelse har jeg laget en superkort undersøkelse i samarbeid med en økonominettside, som jeg hadde satt stor pris på om du besvarte om du er mellom 18-30 år. Tar maks 60 sekunder og er helt anonymt.

Kan tas her: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScysVsbMOX0G7hzJnYFnNXEjk2uFEOslikBEBA6FMK1hmNwgw/viewform
på forhånd tusen takk...!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil spørsmålet om nominell rente gi eit godt billete av økonomikunnskapen? I daglegtale omtalar vi nominell rente berre som rente. Her trur eg det er kan være ein del som blir usikre sjølv om dei har god kontroll på det som er viktig. 

Det å kunne faguttrykk betyr ikkje nødvendigvis at ein kan økonomi. Og tilsvarande kan ein ha god kontroll på privatøkonomien sjølv om ein berre forheld seg til kva lånet kostar i kroner og ører og kor lenge ein må betale utan å ha kontroll på korleis det månedlege beløpet er rekna ut. 

Poenget med å ha kontroll på privatøkonomien er å ikkje la seg forvirre/lure av summar og prosentar som ikkje fortel det fulle biletet, å ha kontroll på alle kostnadar som inngår i effektiv rente er mindre viktig. For folk flest er det ubetydeleg om den effektive renta er høg på grunn av høg lånerente eller høge gebyr, det er kontroll på sluttsummen som er viktig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...