Gå til innhold

Dette er de mest energieffektive elbilene


Anbefalte innlegg

nessuno skrev (54 minutter siden):

Nytter ikke med "skal bli bra en gang i tiden". Den ble lansert for å slå 1 gen TM3. Klarte det ikke. Så refreshet for å slå TM3 gen 2, klarte det ikke. Third time's the charm?

 

Hvem har sagt at Polstar 2 ikke allerede slår TM3? Det kommer vel an på hva man ønsker seg fra en bil? Jeg hadde iallfall lett valgt Polestar foran Tesla, selv om den heller ikke ticker alle boksene hos meg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, AL123 said:

Hvem har sagt at Polstar 2 ikke allerede slår TM3? Det kommer vel an på hva man ønsker seg fra en bil? Jeg hadde iallfall lett valgt Polestar foran Tesla, selv om den heller ikke ticker alle boksene hos meg.

 

Gjerne nevn hva du mener Polestar 2 slår Model 3 på da. Eneste jeg kommer på er høyere hengervekt og mere praktisk bakluke.

Kvalitet har vært ymse på begge bilene.

Edit: og justerbare dempere på Performance utgaven! Men man må jekke opp bilen for å justere dem med verktøy..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Gjerne nevn hva du mener Polestar 2 slår Model 3 på da. Eneste jeg kommer på er høyere hengervekt og mere praktisk bakluke.

Kvalitet har vært ymse på begge bilene.

Edit: og justerbare dempere på Performance utgaven! Men man må jekke opp bilen for å justere dem med verktøy..

Overlegen byggekvalitet, bedre ergonomi og førerplass. Bakluka er selvsagt en veldig viktig ting. Før TM3, så har det omtrent vært umulig å selge en sedan med liten bakluke utenfor premiumsegmentet i Europa. Og hengervekt er selvfølgelig viktig for mange nordmenn, selv og jeg hadde klart meg med 750kg.Tesla Model 3 er en en bilene som gir mest for pengene på det norske markedet, Men bortsett fra pris, så kan jeg ikke se noen grunn til å kjøpe den. Den er en typisk amerikanske bil, bygget for det amerikanske markedet, av amerikanske arbeidere og tilbyr amerikansk byggekvalitet og amerikansk holdning til det å produsere bil. Selv om Polestar 2 Vistnok føles litt for "Volvo" mht kjøreegenskaper for min smak, så er den et overlegent valg i min bok. Hvis jeg noengang skulle få bruk for en hurtiglader, så ville muligens saken vært en annen, men det ser jeg ikke for meg. Polestar gir iallfall dobbel kjørelengde i forhold til hva jeg trenger.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 minutes ago, AL123 said:

Overlegen byggekvalitet, bedre ergonomi og førerplass. Bakluka er selvsagt en veldig viktig ting. Før TM3, så har det omtrent vært umulig å selge en sedan med liten bakluke utenfor premiumsegmentet i Europa. Og hengervekt er selvfølgelig viktig for mange nordmenn, selv og jeg hadde klart meg med 750kg.Tesla Model 3 er en en bilene som gir mest for pengene på det norske markedet, Men bortsett fra pris, så kan jeg ikke se noen grunn til å kjøpe den. Den er en typisk amerikanske bil, bygget for det amerikanske markedet, av amerikanske arbeidere og tilbyr amerikansk byggekvalitet og amerikansk holdning til det å produsere bil. Selv om Polestar 2 Vistnok føles litt for "Volvo" mht kjøreegenskaper for min smak, så er den et overlegent valg i min bok. Hvis jeg noengang skulle få bruk for en hurtiglader, så ville muligens saken vært en annen, men det ser jeg ikke for meg. Polestar gir iallfall dobbel kjørelengde i forhold til hva jeg trenger.

 

Du nevnte vel kun det samme som meg?

Forøvrig er Model 3 som selger i Norge nå produsert i Kina. Samme land som Polestar 2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Du nevnte vel kun det samme som meg?

Forøvrig er Model 3 som selger i Norge nå produsert i Kina. Samme land som Polestar 2.

Kan ikke se at du nevnte hverken polestars overlegne kvalitetsfølelse og byggekvalitet, eller bedre ergonomi. Tesla er en amerikansk bil utviklet av et amerikansk firma. Polestar er en svensk bil utviklet av et svensk firma. Ingen av de er bygget av en 3.part, så hvor de geografisk sett er bygget spiller mindre rolle. Tesla har hurtigladernettverk og lengre rekkevidde (hvilket er naturlig da det er en litt annen type bil). Utover det synes jeg vel ikke at den har så mye å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Robort Kristensen skrev (14 timer siden):

Veldig interessant artikkel. Dessverre virker det som fokus på lavt forbruk forsvant sammen med inntoget av litium batterier. Gamle classikere som Think, Cree SAM og Monotracer knuser dagens kjøretøy på lavt forbruk og burde vært med bare for å vise at ikke alt går i riktig retning.

Du sammenligner ikke seriøst en Think med dagens elbiler med flere hundre km rekkevidde?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (12 timer siden):

Dette er faktisk ganske bra av Mercedes. Det at den har stor buffer, betyr at den har oppgitt rekkevidde trolig hele livet. Den som kjøper en brukt 15 år gammel EQA har samme rekkevidde som vedkommende som kjøpte den ny. 

Til sammenligning vil Ioniq redusere maksimal rekkevidde for hvert år. Gudene vet hvor dårlig rekkevidden er for siste eier.

Målinger viser at man mister mest rekkevidde den første tiden, og så flater kurven ut. Man taper ikke egentlig ikke så voldsomt mye rekkevidde over tid.

Lenke til kommentar

En Tesla Model 3 bruker ifølge linket video ved ca. 90 km/t omtrent 50 Wh/km for å motvirke rullemotstand, 50 Wh/km for å motvirke luftmotstand, og resten, ca. 40 Wh/km for annet forbruk. En økning av vekten med 10% burde derfor redusere rekkevidden med ca. 3.5%. Det samme vil en 10% økning av bilens frontareal eller bilens cd bidra med. Å gå fra en lav sedan til en suv med samme lengde og bredde vil derfor redusere rekkevidden med bortimot 5% ved denne hastigheten, selv om en klarer å opprettholde samme dragfaktor og vekt. Ved høyere hastighet vil luftmotstand slå mer ut, og altså være viktigere enn vekt. 

https://youtu.be/jKm-CtIaIRw?t=434

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Complexity skrev (18 timer siden):

 Fordelen er jo at ting flyter fint og man kan bla på kartet uten at det hakker, men ulempen er jo at Android lett kan få problemer med sikkerheten, noe man ikke kan ha noe av i en bil.

Noen ekspempler på at Polestar har blitt hacket? For Tesla er det flere. Da spørs det hvem man stoler på. Google, som har litt peiling på dette, eller collegestudentene i Tesla som jobber under umenneskelige tidsfrister og hvor eksemplene er uendelige på bugs og ting som er i evig beta. Hva var det jeg så, om noen søkte på en sang i Spotify så frøys/rebootet hele den sentrale enheten, en single point of failure for bilens funksjoner.

Complexity skrev (18 timer siden):

Så android har jo ikke tilgang til noen av bilens funksjoner. Jeg så for meg at det kom til å komme masse kule dashcam apps og slikt men Android får ikke tilgang til bilens kamera grunnet sikkerhet. Blir nesten for dumt å bare ha ett vanlig nettbrett stående der. Det kan man jo ettermontere i alle biler 😛

Så ved å isolere bilens kritiske funksjoner så tar de sikkerheten alvorlig med andre ord. Men det er klart at for Tesla som leverte ut tusenvis av Model 3 med livsfarlige bremser så er det ikke noe valg. Der er man nødt til å kunne nå de kritiske systemene OTA, samme hvor stor angrepsvektor man eksponerer til omgivelsene. Jeg foretrekker bilmerker hvor det å fikse unngåelige designfeil og utestede bremser ikke er en problemstilling.

Complexity skrev (18 timer siden):

Er egentlig kun Tesla og Xpeng som interesserer meg når det kommer til elbiler. Elsker tech og gadgets og det virker som alt de fleste andre bare kan tillby stygge kart som lagger noe voldsomt..

Jeg holder en knapp på bilprodusenter som kan lage bil.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, uname -i said:

Noen ekspempler på at Polestar har blitt hacket? For Tesla er det flere. Da spørs det hvem man stoler på. Google, som har litt peiling på dette, eller collegestudentene i Tesla som jobber under umenneskelige tidsfrister og hvor eksemplene er uendelige på bugs og ting som er i evig beta. Hva var det jeg så, om noen søkte på en sang i Spotify så frøys/rebootet hele den sentrale enheten, en single point of failure for bilens funksjoner.

Så ved å isolere bilens kritiske funksjoner så tar de sikkerheten alvorlig med andre ord. Men det er klart at for Tesla som leverte ut tusenvis av Model 3 med livsfarlige bremser så er det ikke noe valg. Der er man nødt til å kunne nå de kritiske systemene OTA, samme hvor stor angrepsvektor man eksponerer til omgivelsene. Jeg foretrekker bilmerker hvor det å fikse unngåelige designfeil og utestede bremser ikke er en problemstilling.

Jeg holder en knapp på bilprodusenter som kan lage bil.

Så det er bra at bilen mangler funksjoner fordi den kjører ett 3eparts opperativsystem som man ikke kan stole på?

Er og spent hvor lenge de holder det oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Så det er bra at bilen mangler funksjoner fordi den kjører ett 3eparts opperativsystem som man ikke kan stole på?

Hvilke funksjoner er det bilen mangler? Polestar 2 har masse mer funksjonalitet enn noen Tesla. Waypoints? Rear cross traffic alert? Automatisk vindusviskere som virker? Ser at Easypark-appen har kommet. Den bruker jeg mye selv og fordelen på Polestar er at den automatisk avslutter betalingen når man kjører fra parkeringsplassen. En praktisk og nyttig ting. Kanskje ikke like revolusjonerende som prompeappen til Tesla, men av og til er det voksne mennesker som kjøper bil også.

Det virker som det du klager på er at den grunnleggende funksjonaliteten i en bil er gjort ordentlig og ikke trenger å være i evig beta med desperate OTA-oppdateringer. Man kan sammeligne det med en hjerte-lunge-maskin på et sykehus. Vil du ha et betaprodukt som er koplet opp på internett og lett kan patches(og hackes) eller en maskin som er grundig testet og fungerer? Du har valget.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, uname -i said:

Hvilke funksjoner er det bilen mangler? Polestar 2 har masse mer funksjonalitet enn noen Tesla. Waypoints? Rear cross traffic alert? Automatisk vindusviskere som virker? Ser at Easypark-appen har kommet. Den bruker jeg mye selv og fordelen på Polestar er at den automatisk avslutter betalingen når man kjører fra parkeringsplassen. En praktisk og nyttig ting. Kanskje ikke like revolusjonerende som prompeappen til Tesla, men av og til er det voksne mennesker som kjøper bil også.

Det virker som det du klager på er at den grunnleggende funksjonaliteten i en bil er gjort ordentlig og ikke trenger å være i evig beta med desperate OTA-oppdateringer. Man kan sammeligne det med en hjerte-lunge-maskin på et sykehus. Vil du ha et betaprodukt som er koplet opp på internett og lett kan patches(og hackes) eller en maskin som er grundig testet og fungerer? Du har valget.

Hovedsakelig tilgang til kamera jeg er skuffet over. Jeg bruker dashcam og sentry mode nesten hver eneste kjøretur. Er veldig kjekt at det er innebygget. Dumt å måtte ettermontere masse utstyr når bilen er full av kamera.

Undres på om Sentry Mode er grunnen til at forsikringen har blitt så mye billigere også. Å få video av alle hendelser må jo hjelpe dem veldig i å fordele skyld.

Flott med Easy Park app, men det er 15% påslag om man bruker den så virker ikke som den er så populær..

Polestar 2 har også fått ett enkelt spill nå. Er ikke det barnslig av dem?

https://www.polestar.com/uk/news/the-developer-perspective-space-warp/

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Hovedsakelig tilgang til kamera jeg er skuffet over. Jeg bruker dashcam og sentry mode nesten hver eneste kjøretur. Er veldig kjekt at det er innebygget. Dumt å måtte ettermontere masse utstyr når bilen er full av kamera.

Er det den Sentryen som er så dårlig programmert at det anbefales å slå den av for å ikke tappe bilen tom for strøm når den står parkert? Nok en beta-funksjon, men det blir vel fikset med OTA en eller annen gang. 3 months, 6 months definitively. 

Complexity skrev (52 minutter siden):

Undres på om Sentry Mode er grunnen til at forsikringen har blitt så mye billigere også. Å få video av alle hendelser må jo hjelpe dem veldig i å fordele skyld.

Av det jeg kan se så går forsikringsprisene på Tesla kraftig opp. Har kanskje sammenheng med at det er dobbelt så mange forsikringsskader på Teslaer enn snittet for bensinbiler og at de er mye dyrere å reparere. Og verre blir det når de nå har funnet på den geniale ideen å støpe hele bakparten i ett stykke slik at man må kondemnere bilen pga en liten bulk utafor Rema.

Complexity skrev (56 minutter siden):

Flott med Easy Park app, men det er 15% påslag om man bruker den så virker ikke som den er så populær..

Ja, mye bedre å betale for to timer og så fant man ut at man bare trengte 30 minutter allikevel. Poenget er at Polestar har denne nyttige funksjonen. Tesla har den ikke. Så helt frivillig om du vil fortsette å putte mynter på parkeringsautomaten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Er det den Sentryen som er så dårlig programmert at det anbefales å slå den av for å ikke tappe bilen tom for strøm når den står parkert? Nok en beta-funksjon, men det blir vel fikset med OTA en eller annen gang. 3 months, 6 months definitively. 

Av det jeg kan se så går forsikringsprisene på Tesla kraftig opp. Har kanskje sammenheng med at det er dobbelt så mange forsikringsskader på Teslaer enn snittet for bensinbiler og at de er mye dyrere å reparere. Og verre blir det når de nå har funnet på den geniale ideen å støpe hele bakparten i ett stykke slik at man må kondemnere bilen pga en liten bulk utafor Rema.

Ja, mye bedre å betale for to timer og så fant man ut at man bare trengte 30 minutter allikevel. Poenget er at Polestar har denne nyttige funksjonen. Tesla har den ikke. Så helt frivillig om du vil fortsette å putte mynter på parkeringsautomaten.

Går litt strøm på å holde bilens elektronikk og sensorer i gang naturlig nok, men er det ikke verdt å miste 2% strøm for å ha video av bilen som rygget i din og stakk av?

Linken din er litt gammel. Min forsikring blir bare billigere og billigere iallefall. Synket med ett par tusen bare siden i fjor.

Og en bekjent fikk sin "gamle" Model 3 påkjørt og ene hjulbuen bak var inntrykket. Selv om denne bilen er satt sammen av flere biter valgte verkstedet å kappe ut skaden og sveise inn en ny del. Det går nok helt fint om de begynner å støpe alt i ett også.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Siden de ser på effektiviteten så må de velge en megde energi og se på hvor langt det får bilen til å gå. De kunne jo valgt 1 kWh isteden, så hadde tallene blitt 50 ganger mindre.

Blir som om man samenligner forbruket på fossilbiler ved å se på hvor langt de kan kjøre på 50 liter drivstoff, uavhengig av om tanken er 30, 50 eller 60 liter. Men vi er jo vant til at vi da ser på liter per mil, eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Henning L skrev (1 time siden):

Siden de ser på effektiviteten så må de velge en megde energi og se på hvor langt det får bilen til å gå. De kunne jo valgt 1 kWh isteden, så hadde tallene blitt 50 ganger mindre.

Blir som om man samenligner forbruket på fossilbiler ved å se på hvor langt de kan kjøre på 50 liter drivstoff, uavhengig av om tanken er 30, 50 eller 60 liter. Men vi er jo vant til at vi da ser på liter per mil, eller noe sånt.

En av de store glippene i eu’s klima løsning er at det er satt tak på co2 utslipp fra biler mens el biler kan bruke så mye de vil. Det betyr at alt fra mercedes G til Q8 biler kan elektrifiseres og gi fullt fratrekk.

Utslippene skyves bare fra biler til kraftverk. Kraftverk som går på kull har ofte mye høyere spesifikke utslipp av både nox, aske, partikler tungmetaller osv.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Utslippene skyves bare fra biler til kraftverk. Kraftverk som går på kull har ofte mye høyere spesifikke utslipp av både nox, aske, partikler tungmetaller osv.

Kullkraftverkene fikk riktignok ganske gunstige overgangsordninger for CO2 utslipp, men det er strammet til ganske mye:

https://www.tu.no/artikler/endelig-virker-co2-kvotene-utslippene-har-blitt-sa-dyre-at-kullkraften-gar-til-stand-by/470038?key=CAXPCusS

Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Kullkraftverkene fikk riktignok ganske gunstige overgangsordninger for CO2 utslipp, men det er strammet til ganske mye:

https://www.tu.no/artikler/endelig-virker-co2-kvotene-utslippene-har-blitt-sa-dyre-at-kullkraften-gar-til-stand-by/470038?key=CAXPCusS

Ja når strømpriser i perioder blir svært lave lønner det seg dårlig med kullkraft. 

Men for store deler av verden er kullkraft billig. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (På 24.7.2021 den 21.57):

 Polestar er en svensk bil utviklet av et svensk firma. Ingen av de er bygget av en 3.part, så hvor de geografisk sett er bygget spiller mindre rolle. 

Bjørn Nyland aka Tesla-Bjørn testet amerikansk mot kinesisk Tesla M3, og noe av det første ha la merke til var at den kinesiske virket bedre skrudd sammen, var vel ingen panel feil, virket som noen material forbedringer osv.. Mulig det var tilfeldig, mulig Tesla har råd til bedre kvalitetskontroll der nede. På de 2 bilene, så var ikke produksjons datoen så veldig langt fra hverandre. Var vel SR og SR+ hvis jeg ikke husker feil.

Så det kan ha noe å si hvor de settes sammen.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...