Gå til innhold

kjøp av grafikkkort


Anbefalte innlegg

halla. driver og bygger om pc'n min. trenger ett nytt grafikkort. hva er det som avgjør hvilket grafikkort jeg bør ha? har sett at antall gb og mengde minne har noe å si. prøver å få til dette så billig som mulig. vurderer å kjøpe ett slikt kort: https://www.komplett.no/product/1005930/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc#technical-details.

noen som har peiling og som kan veilede meg? pris har mye å si det også. (max 3k)

er den andre gange jeg gjør dette, så er fortsatt veldig grønn i dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ghosthero130698 skrev (6 minutter siden):

halla. driver og bygger om pc'n min. trenger ett nytt grafikkort. hva er det som avgjør hvilket grafikkort jeg bør ha? har sett at antall gb og mengde minne har noe å si. prøver å få til dette så billig som mulig. vurderer å kjøpe ett slikt kort: https://www.komplett.no/product/1005930/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc#technical-details.

noen som har peiling og som kan veilede meg? pris har mye å si det også. (max 3k)

er den andre gange jeg gjør dette, så er fortsatt veldig grønn i dette.

Jeg bare googla kjapt, og denne tabellen ser bra ut. En metatest, rett og slett.

https://www.gpucheck.com/gpu-benchmark-graphics-card-comparison-chart

Lenke til kommentar
30 minutes ago, KarvaBlad said:

Jeg bare googla kjapt, og denne tabellen ser bra ut. En metatest, rett og slett.

https://www.gpucheck.com/gpu-benchmark-graphics-card-comparison-chart

Va ikke den letteste å få oversikt over, å når æ ska se ka det å det korte klare å kjør, må æ fra før av vit hvilke kort æ ska ha. Har du non andre sida, som e litt mer oversiktli?😅

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Ghosthero130698 skrev (1 time siden):

halla. driver og bygger om pc'n min. trenger ett nytt grafikkort. hva er det som avgjør hvilket grafikkort jeg bør ha? har sett at antall gb og mengde minne har noe å si. prøver å få til dette så billig som mulig. vurderer å kjøpe ett slikt kort: https://www.komplett.no/product/1005930/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/msi-geforce-gt-1030-2gb-lp-oc#technical-details.

noen som har peiling og som kan veilede meg? pris har mye å si det også. (max 3k)

er den andre gange jeg gjør dette, så er fortsatt veldig grønn i dette.

Vi kan begynne med det første spørsmålet: hva er det du skal bruke maskinen til? Skal du spille spill? Skal du redigere bilder, videoer og lignende? 

Det er vesentlig at man får vite dette slik at man kan veilede deg videre. 

Oversikten over er ganske god hvis du ser etter pris ut ifra hva som er på markedet i år. Men det er nok litt vanskelig å forstå seg på dersom du ikke vet hva du skal bruke PC'en til, og eventuelt hva du trenger, så derfor er det en fordel å komme med litt mer info så kan vi hjelpe deg videre.

Vil også nevne at det er litt stor etterspørsel av grafikkort for tiden og dersom du ønsker grafikkort som skal kunne kjøre litt krevende spill så kan det være du vil ha litt utfordringer med det akkurat nå. Kommer an på hvilke spill du ønsker å spille og hvilke innstillinger du ønsker å kunne spille de på. 

Ha en ellers fin natt :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Omnia vincit amor said:

Vi kan begynne med det første spørsmålet: hva er det du skal bruke maskinen til? Skal du spille spill? Skal du redigere bilder, videoer og lignende? 

Det er vesentlig at man får vite dette slik at man kan veilede deg videre. 

Oversikten over er ganske god hvis du ser etter pris ut ifra hva som er på markedet i år. Men det er nok litt vanskelig å forstå seg på dersom du ikke vet hva du skal bruke PC'en til, og eventuelt hva du trenger, så derfor er det en fordel å komme med litt mer info så kan vi hjelpe deg videre.

Vil også nevne at det er litt stor etterspørsel av grafikkort for tiden og dersom du ønsker grafikkort som skal kunne kjøre litt krevende spill så kan det være du vil ha litt utfordringer med det akkurat nå. Kommer an på hvilke spill du ønsker å spille og hvilke innstillinger du ønsker å kunne spille de på. 

Ha en ellers fin natt :)

Ett meget godt spørsmål. Det ska brukes t alt fra skriving t gaming. Mn m fokus på gaming, som oftest på kun en skjerm. Ønske å kun dra feks Skyrim på ultra utn problem. Ska i all hovedsak spilles spill som sims, nfs, cod o.l på den. Den bør å kun dra gta v i høyest muli setting. Mn ijæn, har max 3k å bruk på d her. Hadd ett grafikk-kort som va ypperli t bruken, mn det gikk istykker. Type stryx av nå slag. Finj ikke d korte t salgs længer tho..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Ghosthero130698 skrev (8 minutter siden):

Ett meget godt spørsmål. Det ska brukes t alt fra skriving t gaming. Mn m fokus på gaming, som oftest på kun en skjerm. Ønske å kun dra feks Skyrim på ultra utn problem. Ska i all hovedsak spilles spill som sims, nfs, cod o.l på den. Den bør å kun dra gta v i høyest muli setting. Mn ijæn, har max 3k å bruk på d her. Hadd ett grafikk-kort som va ypperli t bruken, mn det gikk istykker. Type stryx av nå slag. Finj ikke d korte t salgs længer tho..

Den er grei! 

Kan du sende oss specs for den PC'en du sitter på? Kan være du bør oppgradere mer enn bare skjermkort om du først er i gang. 

Jeg ville for øvrig muligens ventet med å kjøpe meg et grafikkort nå med det første da prisene er ganske høye for tiden grunnet etterspørselen. 

Men om det ikke kan vente kan jeg jo anbefale noe som dette: 
https://www.komplett.no/product/1134512/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gainward-geforce-rtx-2060-super-ghost

Jeg ville som du sikkert forstår gått litt opp i pris sånn at du faktisk får noe som er verd det etter ett eller to år. Du kan sikkert spille helt greit de spillene med nevnte kort, men om du venter litt til prisene er gått ned så kan du nok få dette kortet enda billigere med tiden. 

Skal ærlig si at jeg ikke er den beste til å anbefale grafikkort så om du venter litt så kommer det nok noen mer brukbare svar etter hvert fra en eller annen forumbruker :) 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
1 minute ago, Omnia vincit amor said:

Den er grei! 

Kan du sende oss specs for den PC'en du sitter på? Kan være du bør oppgradere mer enn bare skjermkort om du først er i gang. 

Jeg ville for øvrig muligens ventet med å kjøpe meg et grafikkort nå med det første da prisene er ganske høye for tiden grunnet etterspørselen. 

Men om det ikke kan vente kan jeg jo anbefale noe som dette: 
https://www.komplett.no/product/1134512/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/gainward-geforce-rtx-2060-super-ghost

Jeg ville som du sikkert forstår gått litt opp i pris sånn at du faktisk får noe som er verd det etter ett eller to år. Du kan sikkert spille helt greit de spillene med nevnte kort, men om du venter litt til prisene er gått ned så kan du nok få dette kortet enda billigere med tiden. 

Ska se om æ får t å avgi specs imorra. Pcn e i prossess m å bytte fra hdd t ssd, så kjæm ikke inn på specsan helt enda. Har nok ikke mulihet t å vent dessverre, da alternative e å sitt utn grafikkort i d hele tatt. D grafikkorte som sto i pcn dro spillan ganske bra, mn d mått inn i en pc æ solgt. Største probleme m pcn va at den va ekstremt treg (brukt 3 min på å logg inn å 5 min t på å få opp alle programman🤣)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Ghosthero130698 skrev (1 minutt siden):

Ska se om æ får t å avgi specs imorra. Pcn e i prossess m å bytte fra hdd t ssd, så kjæm ikke inn på specsan helt enda. Har nok ikke mulihet t å vent dessverre, da alternative e å sitt utn grafikkort i d hele tatt. D grafikkorte som sto i pcn dro spillan ganske bra, mn d mått inn i en pc æ solgt. Største probleme m pcn va at den va ekstremt treg (brukt 3 min på å logg inn å 5 min t på å få opp alle programman🤣)

Høres ut som du bør skifte mer enn bare skjermkort med andre ord :) 

Jeg vil nok si at du kanskje kan vurdere å bygge helt ny? Da må du dog tenke å øke prisen du er interessert i, da 3000 kr er i minste laget om du først skal oppgradere/bygge ny. 

Vi hører fra deg i morgen høres det ut som. :) 

Lenke til kommentar

Har en teori om at pc’ns treghet handle mer om gammel 150gb hdd, å at d utbedre sæ v skifte av ssd. Har ikke akkurat så my å rutte m, så i første omgang e fokuse ett greit grafikk-kort. Om nåkka anna må fikses, som feks hovedkort, så får æ ta d når den tid kjæm🤣 ram å ssd/hdd vet æ ka æ ska ha av, så d e ikke nå æ fokusere særli my på. Ska oppgrader t 250gb ssd + 2tb hdd imorra, å strøm osv e egt helt greit. Hovedkorte virke å som e ganske greit. Blir å lægg ut mer info her imorra + evt bilde av koss pcn ser ut👍

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Ghosthero130698 skrev (4 minutter siden):

Har en teori om at pc’ns treghet handle mer om gammel 150gb hdd, å at d utbedre sæ v skifte av ssd. Har ikke akkurat så my å rutte m, så i første omgang e fokuse ett greit grafikk-kort. Om nåkka anna må fikses, som feks hovedkort, så får æ ta d når den tid kjæm🤣 ram å ssd/hdd vet æ ka æ ska ha av, så d e ikke nå æ fokusere særli my på. Ska oppgrader t 250gb ssd + 2tb hdd imorra, å strøm osv e egt helt greit. Hovedkorte virke å som e ganske greit. Blir å lægg ut mer info her imorra + evt bilde av koss pcn ser ut👍

Ser hva du sier, vi får se. SSD er alltid en god start, det er jeg ihvertfall enig i. 

Lenke til kommentar

Du får 1070 kort for ca. 3000 brukt. Gode kort som fortsatt holder grei stand i dag. Men da frafaller selvfølgelig garanti om selger ikke har kvittering. Eller så får du budsjett kortet 1650 for ca. samme pris. Begge drar fint Skyrim. 1650 vil nok streve med å dra GTA i ultra 60fps. Med-High er nok mer realistisk. Spørs selvfølgelig på prosessoren din også.
Nytt
Brukt

 

Lenke til kommentar

Wikipedia er din venn.

Nvidia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_processing_units
AMD/ATI: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing_units

Typisk listes grafikkbrikkene fra gammelt til nytt. Vil anbefale å velge så nytt som mulig, for å ikke gå glipp av nyere funksjonalitet, men se også på "Processing Power", som er en god pekepinn på "rå kraft". Ofte kan gode, eldre brikker yte bedre enn nye rimeligere.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at GTX 1650 baserte kort kan være å få kjøpt til litt over 2000 kr. Ytelsen er i nederste sjikt av nye kort, men likevel nok til de fleste spill.

Best pris på Skjermkort - Sammenlign priser hos Prisjakt

Ellers kan aktuelle kort mellom 2000-3000 være når og hvis prisene blir normale:

GTX 1650 gddr5

GTX 1650 gddr6

GTX 1650 Super

GTX 1660

GTX 1660 Super

Radeon RX 5500 XT

Når det gjelder brukte kort kan mange andre enn disse være aktuelle.

Her en side som rangerer ytelse på skjermkort. GTX 1650 er kanskje det laveste en bør gå på et nytt kort:

GPU Benchmarks and Hierarchy 2021 - Graphics Card Rankings and Comparisons | Tom's Hardware (tomshardware.com)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

GT 1030 baserte kort er vel det du kan få til ca 1000-1200. Det har mindre ytelse enn typiske gaming kort, og kan nok kjøre noen spill men ikke alle. Du kan sikkert få raskere brukte kort til samme pris.

https://www.prisjakt.no/c/skjermkort?532=GeForce [1000 series]|GeForce [1600 series]&sort=price

GT 1030 har omtrent samme ytelse som Radeon RX 550. Og en del mindre ytelse enn Radeon RX 560 og Nvidia GTX 1050, som igjen er en god del under GTX 1650 som jeg anser som minimum for gaming.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...