Gå til innhold

Holder smarttelefon innovasjonen på å dø ut?


Anbefalte innlegg

Holder smarttelefon innovasjonen på å dø ut? Dette er et spørsmål jeg nylig har blitt nysgjerrig på. Opp gjennom det siste tiåret har jeg fulgt med på markedet og sett alt som har kommet av innovasjon og nyvinninger. Jeg vil argumentere for at tiåret som har gått har vært det viktigste tiåret for telefoni til nå. Likevel kan det se ut som trenden er i ferd med å snu. Det kan hvertfall se slik ut.

 

Da jeg fikk min første mobiltelefon (rundt 2004) så hadde mobilen begynt å få et stadig større fotfeste i den rikere delen av verden. Det var mye nytt, og mitt inntrykk fra den tiden var at folk flest ikke sammenlignet specs så mye, men var isteden stort sett fornøyd og interessert i den nye teknologien. På den tiden var det kanskje slik at bare det å ha mobil var godt nok, uansett hvilken modell man hadde. Da jeg fikk min andre mobiltelefon i 2006 derimot, så hadde ting allerede på den korte perioden forandret seg mye. Da var det musikk og bluetooth som var populært. Jeg fikk en sony ericsson 850 som hadde både det en og det andre. Med ørepropper og mini høyttalere ble jeg en av dem som hadde det ypperste av det nye. Det var også den første modellen jeg hadde som tillot meg å sende sanger fra min mobil til kamerater sin mobil. Noe som gjorde at man ikke lenger trengte å bestille sanger via sms så lenge man hadde en kompis som kunne dele sin sang med deg. Ettersom årene gikk derfra så kom sakte men sikkert smarttelefonen fram i bilde. Iphone ble blant annet lansert rundt 2007, hvor blant annet hackeren George Hotz fikk demonstrert at de ikke bare var smarte telefoner, men at man også kunne jailbreake dem og ta kontroll over enheten selv, og dermed forbigå produsentens egne grenser. Nå var tiden hvor en mobil “bare var til å ringe med” forbi. Men selv om mobilens utvikling gikk stadig fremover, ble det med min sony ericsson 850. Jeg var ikke så interessert i teknologi og prioriterte andre ting.

 

Men til poenget, teknologien for mobiltelefoner tok rakettfart rundt 2012-2013 og fortsatte da sin utvikling videre. For hvert år som gikk ble innstegsmodellene billigere og billigere og tillot flere mennesker å ta i bruk teknologien, noe som selvfølgelig er meget positivt. Men det er her jeg blir skuffet, og her poenget for innlegget ligger. For meg så kan det virke som mobilmarkedet har stagnert, og jeg spør meg selv, når var det sist en mobil kom med en ny funksjon jeg virkelig ville ha? Da jeg fikk min første iphone i 2013 var det som å ta del i en ny hverdag, en hverdag hvor alt av innhold på internett og applikasjoner lå innenfor ett par tastetrykks rekkevidde. Det var kanskje det største teknologiske fremskrittet jeg selv har opplevd. Nå om dagen er “nyhetsmarkedet” for mobilutvikling dødt. Jeg ser nesten ingen artikler om mobiler lenger, hører aldri noen snakke om noe nytt som skjer på mobilfronten, eller noen nye funksjoner jeg trenger eller vil ha. Det nærmeste jeg kan tenke meg er ansiktsgjenkjenning, som ikke akkurat var en revolusjon i seg selv.

 

I fjor “døde” min iphone 7, noe som da genererte spørsmålet “hva slags mobil vil jeg ha?” Jeg har aldri vært rik, likevel hadde jeg mer en god nok råd til å kjøpe hvilken som helst mobil jeg ville ha, som de fleste andre nordmenn i vårt velferdsland. Den jeg endte opp med å velge var en Huawei Y6S. En to-tusen kroners mobil som omtrent har det samme å by på som en iphone 6 fra et halvt tiår siden. Hvorfor? Fordi de dyrere og nyere mobilene har ingenting som jeg trenger, og ingenting jeg vil ha. Jeg vil argumentere for at det omtrent ikke finnes innovasjon innenfor mobilbransjen lenger. Noe som er svært skuffende da omtrent alt annet innenfor teknologi (elbiler-applikasjoner-datamaskiner) osv har hatt og fortsatt har en forrykende innovasjon. At mobilbransjen henger etter skjønner jeg ikke, det er milliardindustri uten like. 

Jeg har vanskeligheter med å se for meg at mobilens utvikling kommer til å bli så mye bedre i dette tiåret. Hvis jeg tar feil, så er det velkomment. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det neste som blir mainstream funksjonalitet er vel brettbar skjerm. Flere produsenter har modeller ute nå, men de koster en formue og tåler veldig lite. Når den teknologien blir mer moden så går vi nok rundt med utbrettbare nettbrett i lomma etterhvert. 

På sikt så er det jo slett ikke sikkert at det er mobiltelefoner som vil gjelde. Kanskje vi ser et skifte over til andre...dingser. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Apps er jo mer enn halve mobilen, og her har det som du nevner, vært en rivende utvikling. 5G og tilkoblinger til klokker osv. blir jo stadig forbedret og utviklet. Castemuligheter til bil, kjøleskap og gudene vet hva.

Men jeg skjønner hva du mener. Det har vært lite utvikling på mobiler, laptop's osv. annet enn at de blir forbedret i form av bedre skjerm, ytelse, kamera og slike ting.

Selv har jeg senket standarden kraftig og gått fra toppsjiktet av mobiltelefoner til det man kaller budsjettmobiler. Jeg er også superfornøyd med dette valget da jeg blir mindre og mindre opptatt av fotografering og posting på sosiale medier, samt at kvaliteten på de rimeligere modellene har blitt mye bedre (men de har også blitt dyrere). Jeg er også mer fortrolig med budsjettet siden telefonene til stadighet går i bakken og er utsatt for uhell. 

Lenke til kommentar

Det er mange ting man kan gjøre i dag på en smart-telefon man ikke kunne for 5 år siden.

Det det handler om i dag er å tilpasse mobilen til alt det praktiske man kan gjøre med mobilen. 
Det er bare litt over 5 år siden at det ble gratis og ta med seg mobilen til Sverige uten at det kostet noe ekstra.

Så kom resten av EU.

Og så har vi utbredelsen av mobil og smart-telefoner til ennå større deler av verden. 
For å nevne noe. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Personlig venter jeg på at telefonen kan overta for min laptop. At den er god nok til de fleste oppgaver. For de tyngre tingene ser jeg for meg å jobbe i skyen. 

Om noen kommer med en god løsning på dette er jeg solgt iallefall. Betaler gjerne 20000+ for noe slikt.

Dette er vel allerede løst? kommer bare an på hvilken formfaktor du vil ha på den. Med F.eks dex løsningen til samsung så kan du jo plugge den i med USBc til skjermen hjemme jobbe videre der på mer avanserte ting. De fleste flagg skip telefonene i dag har plenty av både minne og CPU til ganske avansert bruk. Vil du ha det ypperste innen ytelse er det vel iPhone som gjelder siden de ligger et hestehode forran på SOC.

Lenke til kommentar
minim skrev (1 time siden):

Dette er vel allerede løst? kommer bare an på hvilken formfaktor du vil ha på den. Med F.eks dex løsningen til samsung så kan du jo plugge den i med USBc til skjermen hjemme jobbe videre der på mer avanserte ting. De fleste flagg skip telefonene i dag har plenty av både minne og CPU til ganske avansert bruk. Vil du ha det ypperste innen ytelse er det vel iPhone som gjelder siden de ligger et hestehode forran på SOC.

Har enda ikke funnet noe som er en god nok løsning til å droppe laptopen. Har s21 i dag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min gamle Huawei Mate 10 Pro trengte ikke noe dex-løsning i det hele tatt. Castet trådløst til TV og hadde egen "kontor-mode". Fungerte veldig bra og kunne samtidig brukes som telefon.

Lenke til kommentar

Mine telefoner har vært en Nokia 3410, og nåværende Nokia 3720. Jeg kjøpte nylig en Samsung A21s (som kostet det samme som 3720'n gjorde i 2009), og jeg kan ikke finne en eneste fordel med Samsung'en. Batteriet er større, men det er også mye mer som skal ha strøm. Og selv etter 12 år så lader jeg min Nokia bare hver lørdag. Samsung'en har kun stått i standby, så har ikke noe tall på den ennå.

Selv en "billigmodell" som Samsung A21s er større, tyngre, tregere og definitivt mer rotete å navigere, og med unntak av større skjerm og bedre kamera (noe som ikke slår en Lenovo X380 og Sony DSC-HX99 uansett) så er mobiltelefoner bare dyrt leketøy i mine øyne.

Hva musikk angår, så har jeg også rundt 500 sanger på en dedikert .mp3-spiller som kostet 300 Kr. Mister jeg den, så bare kjøper jeg en ny uten at det gjør noe. Mister man en smarttelefon derimot...

Og går telefonen i bakken, så VET jeg at Nokia'n vil klare seg - det har skjedd noen ganger i løpet av de siste 12 årene.
Jeg fjernet nylig fabrikkplastikken fra skjermen, så telefonen ser omtrent ny ut.

For å beskytte en smarttelefon så kommer skjermbeskytter og skikkelig hardplast/silikonbeskyttelse i tillegg. Skjermen og dekselet til Nokia'en er trygt i av esken. Og å bytte batteri kan jeg gjøre selv med et kronestykke for å åpne baklokket.

Telefonene varer i dag stort sett mellom 2-5 år og så havner de på dynga, så de er egentlig langt fra så "smart" som de skal ha det til. Og innovasjon? Med flere ting som kan gå i stykker, uten mulighet for å hverken feilsøke eller reparere selv? Nei takk!

Jeg har sett hva smarttelefonene kan gjøre allerede - ser det nesten daglig på pauserommet, hvor folk sitter med hver sin telefon og sier "mhm" en gang i blant for å virke sosial.

Og før noen spør, så jobber jeg med IT. Jeg sitter foran en skjerm dagen lang uansett, både på jobb og hjemme. Det siste jeg er vil ha er enda en skjerm å glo på når jeg ikke jobber eller koser meg med noen dataspill. På senga leser jeg bøker, laget av noe som kalles "papir", som man blar i. Mye bedre å slappe av med før man skal legge seg enn det blå lyset som mobiler sender ut med standardoppsettet.

TL;DR:
Jeg vil MYE heller ha dedikerte ting istedet for en kostbar sak som kan gjøre "alt".

Skal det være innovasjon på mobiler, så gjør de mulig å skru på selv uten behov for plastikkniver og varmepistoler.

Endret av PaladinNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 timer siden):

Har enda ikke funnet noe som er en god nok løsning til å droppe laptopen. Har s21 i dag

Hva mangler? Jeg vet ikke om mye en ikke får gjort fra mobil i dag. Med dex kan man også poppe opp RDP å få fullverdig Windows tilgang. Skal jeg bruke fusion360 (3d cad/cam) gjør jeg dette for å få Windows interface selv om det finst Android app. 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (20 timer siden):

Mine telefoner har vært en Nokia 3410, og nåværende Nokia 3720. Jeg kjøpte nylig en Samsung A21s (som kostet det samme som 3720'n gjorde i 2009), og jeg kan ikke finne en eneste fordel med Samsung'en. Batteriet er større, men det er også mye mer som skal ha strøm. Og selv etter 12 år så lader jeg min Nokia bare hver lørdag. Samsung'en har kun stått i standby, så har ikke noe tall på den ennå.

Selv en "billigmodell" som Samsung A21s er større, tyngre, tregere og definitivt mer rotete å navigere, og med unntak av større skjerm og bedre kamera (noe som ikke slår en Lenovo X380 og Sony DSC-HX99 uansett) så er mobiltelefoner bare dyrt leketøy i mine øyne.

Eh.

Du sammenligner to helt forskjellige ting som ikke kan sammenlignes. Det blir som å sammenligne skateboard og jagerfly.

En Nokia 3720 er en dum ringemaskin. En moderne smarttelefon er en superdatamaskin i lomma. En moderne smarttelefon har uendelig mange flere muligheter enn den gamle typen telefoner.

Jada, en Nokia 3720 har sikkert tonnevis av batteritid, men så kan den nesten ikke brukes til noe som helst heller. Den er sikkert fin hvis man bare skal ha noe man skal ringe med, akkurat som et skateboard er fint på bakken og i skate-parker, men det går ikke an å sammenligne med det andre. Det er noe helt annet.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

Eh.

Du sammenligner to helt forskjellige ting som ikke kan sammenlignes.

Ikke egentlig, ikke når jeg beskriver alternative produkter og inkluderer alt en smarttelefon kan gjøre. Internett / video, musikk og bilder, samt ringing som en sidenotis (de kan fortsatt ringes med, ikke sant...?).

Sant, en smarttelefon er mer praktisk å ha med seg enn en hel haug med utstyr den kan erstatte på egenhånd, men desto mer upraktisk er det når de er så ømfintelige som de er uten muligheter for reparasjon på stedet.

Et lite uhell med telefonen, og der røk datamaskinen, musikkspilleren, kameraet og ringemulighetene.

Og kom ikke å fortell meg at du ikke har prøvd å føre en samtale med den gjengse telefonavhengige personen...
Ikke en spesielt givende hendelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (58 minutter siden):

Ikke egentlig, ikke når jeg beskriver alternative produkter og inkluderer alt en smarttelefon kan gjøre. Internett / video, musikk og bilder, samt ringing som en sidenotis (de kan fortsatt ringes med, ikke sant...?).

Sant, en smarttelefon er mer praktisk å ha med seg enn en hel haug med utstyr den kan erstatte på egenhånd, men desto mer upraktisk er det når de er så ømfintelige som de er uten muligheter for reparasjon på stedet.

Et lite uhell med telefonen, og der røk datamaskinen, musikkspilleren, kameraet og ringemulighetene.

Og kom ikke å fortell meg at du ikke har prøvd å føre en samtale med den gjengse telefonavhengige personen...
Ikke en spesielt givende hendelse.

poenget er jo at du slipper å drasse på flere dingser. I dag kan du ta med deg mobilen å ha "pc", "mp3 spiller", "tv", "fotoalbum", "notisblokk" og telefon i en enhet. Du høres mer ut som en som ikke vil ha videreutviklet ting og det er noe helt annet enn at ting har videreutviklet seg. 

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (22 timer siden):

Ikke egentlig, ikke når jeg beskriver alternative produkter og inkluderer alt en smarttelefon kan gjøre. Internett / video, musikk og bilder, samt ringing som en sidenotis (de kan fortsatt ringes med, ikke sant...?).

Sant, en smarttelefon er mer praktisk å ha med seg enn en hel haug med utstyr den kan erstatte på egenhånd, men desto mer upraktisk er det når de er så ømfintelige som de er uten muligheter for reparasjon på stedet.

Et lite uhell med telefonen, og der røk datamaskinen, musikkspilleren, kameraet og ringemulighetene.

Og kom ikke å fortell meg at du ikke har prøvd å føre en samtale med den gjengse telefonavhengige personen...
Ikke en spesielt givende hendelse.

At et uhell med en moderne smarttelefon gjør at flere ting forsvinner er ikke poenget her. Poenget her er at en gammel Nokia ikke er sammenlignbar med en moderne smarttelefon. To helt forskjellige typer maskiner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Navnet "Smarttelefon" betyr at man må være smart for å bruke den. Jeg var ikke så smart i førsten. Etter hvert gikk det over i frustrasjon og så resignasjon, for så å gå over i en "ta det med ro" fase, og så langsomt opp stigen til jeg nå har 50% kontroll. Jeg kan uten å se på den starte lydopptak. Det er veldig nifty.

Lenke til kommentar

Nå er jeg på min 5 iPhone, og 5 Sony/Sumsang siden 2011, ingen har blitt ødelagt, alle er beskyttet med en godt etui/cover.

Og de er blitt brukt med Google Maps, apper for å reise med, og Vipps utallige ganger fram og tilbake.

Og via AirDrop kan min kone og jeg dele bilder med full oppløsning og lokasjon, det samme med bilder og video gratis via iMessage fram og tilbake til min datter i Brisbane. Og iFace når vi skal snakke sammen. Og handsfree Bluetooth med samtaler i bilen, eller Spotify.
Savner ingen av mine Nokiaer. Det var 20-25 år siden. 

Lenke til kommentar

Det var aldri smarttelefonene som var innovasjonen. Innovasjonen har kommet fra appene, og hva de kan gjøre med funksjonene telefonen har. Ingen app kan lykkes hvis den ikke kan kjøre på majoriteten av telefoner, derfor kan det ikke brukes andre funksjoner enn prosessor, skjerm, kamera, bluetooth/wifi/NFC, og posisjon.

 

 

Sammenlign iPhone 12 Pro Max mot iPhone 4, det er 10 år mellom disse to telefonene, hva har endret seg?

Jo, iPhone 12 Pro Max har fått støtte for Apple Pay. I tillegg tar den vesentlig bedre bilder, støtter LTE- og 5G-signaler, og du må ut med tre ganger så mange kroner i butikken.

Mindre vesentlige endringer: den kan regne ut 100 millioner siffer av pi mye raskere, den er bedre beskyttet mot støv og vann, den har en større skjerm og batteri, den kan lades trådløst, det er magneter inni for å feste mobilen til spesifikt tilbehør, og den kan lagre en halv terabyte med data.

Hvis du ser på Galaxy S5 fra 2014, vil du oppdage at forskjellene er enda mindre. Da kan du redusere alle "vesentlige" forbedringer ned til forbedringer.

Det som har endret seg det siste tiåret er at "alle" har fått seg en smarttelefon, men det har bortimot ingenting å si om du har en smarttelefon til 2000 kr eller 15 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...