Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vurderer starte "hippie" kollektiv


Anbefalte innlegg

Hatt et hobbyprosjekt gående i noen år hvor jeg  restaurerer og steller i stand et slags kårhus på et nedlagt småbruk eid av familien. Smått om send har jeg begynt å leke med tanken på å skape et slags kollektiv hvor vi bor sammen og jobber sammen på bruket. Man kan få til mye bra på tomta mtp dyrke egen mat og andre ting. Selve huset er planløsnings messig sett egentlig perfekt for et kollektiv, og det er noe jeg godt kunne tenke meg. Sett litt på nett etter folk som kunne tenke seg noe sånt, men det går jo mest i studenter som vil bo i byen naturlig nok. Så hvor finner jeg frisinnet folk utenom det vanlige som kunne tenke seg noe sånt???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her i Norge finnes det ikke så mange... Vi er en kapitalistisk og materialistisk nasjon der de fleste av oss lever i en ganske så innsnevret boble; uten spesielt stort mangfold. Det finnes noen som smykker seg med hippie-stilen. Men kun overfladisk. Type; gå med fargerike klær av lin, fronter en vegansk hipster-livsstil og type peace and love -holdning som en del av et image de fronter.

Jeg vet det finnes noen miljøer i Sverige. Blant annet ved Finnskogen. 

Ellers i Europa er det mange. Det beste du kan gjøre tror jeg, er å invitere folk gjennom https://wwoof.net/ men også Couchsurfing til å besøke småbruket ditt. Veldig mange omreisende nomader som benytter Woofing og Couchsurfing søker etter en plass å "lande litt". Veldig mange ser ette den type kollektiv der de kan drive med mest mulig selvhold. De fleste er veldig liberale og lever stort sett etter prinsippene til friganisme. https://no.wikipedia.org/wiki/Friganisme - som jeg tenker ligger tett opp mot hippie-levestilen i dagens moderne samfunn. 

Såkalt Squatting - er fremdeles veldig utbredt i blant annet Spania.
- Ofte samles slike grupperinger du er ute etter i slike boligstrøk. Det mest kjente i nyere tid her i Norge er Brakkebygrenda. Men beboerne der ble kastet ut i 2014 tror jeg det var.... og jeg mener det også var det siste slike "frie" miljøet i Norge. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Squatting_in_Norway
Jeg mener det ble laget en film om Brakkebygrenda i Norge.... 

I Spania er Squatting veldig utbredt. Fordi det rent jurdisk er veldig vanskelig å kaste ut okkupanter. Noe mange nordmenn har erfart når de har reist til hjemmene sine i Spania; og funnet okkupanter som har tatt over husene deres. Men i nesten alle Spanske byer finne det små komplekser med slike miljøer. Det mest kjente er Bloques Fantasmas. 

Derimot bærer slike miljøer ofte med seg mange utfordringer. Leser du om Kowloon Walled City i Kina, som er en uhyrlig spennende historie. Forstår du litt mer. Akkurat som i Squatting-miljøene rundt i Europa; er det ofte veldig mye bak "glansbildet" av hippie-bildet man ser utad. Høy rusføring, og mennesker som ofte har plassert seg selv på utsiden av samfunnet - ikke bare av ideologiske tanker. Dette er mennesker som kanskje har slitt med å finne sin plass her i verden, som har litt bagasje. Men mitt inntrykk er at dette er en minoritet i dette landskapet.... men; absolutt ikke noe man skal overse. 

Når det er sagt; er det mange "kategorier", eller rettere sagt undergrupper av et hippie-kollektiv du kan velge deg. Du kan gå til det helt ekstreme. Der dere lever fullstendig på utsiden av samfunnet, som en type sekt med selvjustis og helt egne regler. Med svært liberalt syn på rus, der alle lever i et type polygami som en felles familie. Med ritualer og alt som hører med. 
Eller; det mer liberale. Som blir som en mellomting av en moderne livsstil og alt det etablerte, men at dere plukker ut de tingene dere liker ved hippie/friganer -greia. En type plukk og miks.
Eller det som er mest allment akseptert. En selvforsørgende, snill & god - smått fargerik og liberalt kollektiv der alle hjelper alle. Men der alle har sin egen selvstendighet og verdighet i behold. Der dere lever som "normale folk" - og smykker dere med litt av livsstilen til de som "tar den helt ut". 

Disclaimer: Alt det jeg nå har rablet om er tatt fra egne subjektive opplevelser. Jeg har vært en del av ymse miljø i et ti-år nå; og kjenner middels godt til veldig mange subkulturelle miljøer rund omkring i verden. Dette er bare veldig røft litt av det jeg tenker.

Bruk WOOFING. 
- En veldig god start. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...