Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

Dette vil markedet ta seg av på en grei måte. Det er mindre enn ti år siden el - bilen ble et reelt alternativ, batteri og ladeteknologien er fortsatt i en tidlig utviklingsfase. En bør være litt tilbakeholden med å satse for tungt, ellers risikerer mange å sitte igjen med en BETA videospiller i stedet for en VHS (eller var det omvendt?) Det eneste "politikerne" bør bry seg om er at det gis insentiver for å legge frem tilstrekkelig med effekt på de steder ladningen uansett vil foregå, om det blir det ene eller andre systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Egil Hjelmeland said:

Når en handler bensin eller diesel trenger en ikke registrere seg i det hele. Alt dette proprietære brikke/appstyret for å betale er en ********* uting. Skulle tatt seg ut om en måtte registrere seg for å kjøpt den minste ting. Det er pussig er at det er kollektivreisende og elbilister som konsekvent lar seg herse med på den måten. At en får en ekstra rabatt hvis en registrerer seg på en eller annen måte er greit. Men det må fortsatt være friksjonfritt å betale via standard metoder.

Kan vel betale med SMS på en del ladere. Da slipper man å registrere seg men ladingen blir vanvittig mye dyrere.

Er gjerne denne betalingsmetoden artikler som "Like dyrt å kjøre elbil som dieselbil" bruker i utregningen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (14 timer siden):

Tesla har en stor fordel, de eier begge sider av bil og ladestasjon og slipper å forholde seg til andre. Mens de andre operatørene har et stort utvalg av bilmerker og ladestasjoner å forholde seg til. Har jo vist seg at det er forskjellige måter å lese standarder, så ikke alle bilmerker har klart å kommunisere med alle ladestasjoner.
Skal bli interessant å se om Tesla klarer å identifisere andre kunder ut fra bilen uten å bruke RFID. Det er vel ingen andre som har tatt det i bruk enda?
 

Den fordelen var nok viktigst i begynnelsen da det var et spørsmål om å få Model S ut døra før bedriften gikk konkurs. Jeg mistenker at autentisering og denslags knapt var eksisterende i begynnelsen. Nå har de hatt 9 år på seg til å forberede systemet på å ta imot 'fremmede' biler. De fikset jo betal-for-bruk modellen da Model 3 kom. 

Nesten så jeg mistenker at det største problemet vil bli å få de fremmede bilene til å identifisere seg via ladeporten men også det kan man komme seg rundt ved å betale med app/sms. 

Lenke til kommentar
jbratter skrev (1 time siden):

Jeg hadde Tesla S i 4 år. Hadde "livstid" gratis lading. Men for denne gleden tok Tesla anslagsvis 25.000 i kjøpesummen. Jeg og alle andre kunder av Tesla har vært med på finansieringen av ladenettverket. 

Tesla har et suverent ladenettverk, men det er altså betalt for av kundene med langt høyere innskudd enn selve prisen per lading. 

Når de nå skal åpne for noen (utvalgte) andre kunder er det helt naturlig at disse må betale helt andre priser enn de som kjører Tesla. Akkurat som på Ionity. Ionity er rådyrt for alle andre enn de som kjører biler fra eierne av Ionity. Akkurat nå kjører jeg IONIC 5, og betaler kun 1,65 per kWt mot normalpris 8,40.

Jeg har forsøkt å estimere hvor stort 'supercharger-påslaget' er og har kommet til at det i dag kanskje er så lavt som 3-5000 per bil. Reduksjonen er dels at vi nå betaler for bruken, dels at volumet går opp og dels at siden superchargernettverket skalerer godt så kan antall biler per ladepunkt økes.

jbratter skrev (1 time siden):

Så er da det store spørsmålet hvordan Tesla skal ta seg betalt når de kommer på banen. Sannsynligvis blir dette kun et tilbud til USA først. Og kun på noen få modeller som kan tilpasse seg Tesla infrastruktur fysisk (jeg håper de ikke åpner for biler som min egen med ladeluke på høyre side) og elektronisk. 

Et generelt tilbud vil bare skape kaos, og det er ikke Teslas kunder tjent med. 

Det siste der vil nok gå bra. Det ble aldri noe av kaoset ved ladestolpene da Model 3 kom og en av de få tingene Tesla faktisk har sagt om dette er at åpningen ikke skal gå ut over ladeopplevelsen til eksisterende kunder. :)

Hvordan det løses reint praktisk bli bare spekulasjoner men om vi ikke skal få kaos så må åpningen på en eller annen måte bli begrenset eller kontrollert. Kanskje begrenset til få modeller, som må betale en sum tilsvarende påslaget for dagens Teslaer? Kanskje egne 'åpne' ladestolper, med en annen visuell utforming?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jbratter skrev (2 timer siden):

Sannsynligvis blir dette kun et tilbud til USA først. Og kun på noen få modeller som kan tilpasse seg Tesla infrastruktur fysisk (jeg håper de ikke åpner for biler som min egen med ladeluke på høyre side) og elektronisk. 

Det er allerede klart at det i det minste blir åpnet noen Superchargerere i Norge og Sverige ettersom Tesla har tatt imot støtte for stasjoner. En av betingelsene for støtten er at de er åpne for allmenheten.

Lenke til kommentar

Tesla tenker langsiktig med ladenettverket. De har bygget det ut til å dekke viktige veistrekninger, slik at man med Tesla kan kjøre stort sett «overalt» uten å bekymre seg for lading. De forstår sikkert at det ikke er sannsynlig at Tesla vil være «størst» på elbil framover. Kjøttvekta til de store bilprodusentene tilsier stor konkurranse på biler. Ionity-satsingen var nok nødvendig for «de andre», men det virker som om de ikke har muskler (eller bruker musklene sine) til å bygge ut raskt nok.

Jeg gjetter at Tesla en stund har samarbeidet med noen utvalgte bilprodusenter for å få dem til å implementere støtte for sin ladeløsning i bilenes systemer. Det er naturlig at de ønsker å vite mest mulig om kunden, så enten det blir Tesla-appen eller en egen ladeapp for Supercharger. Da kan de følge med og se på bruken.

En stor fordel med Teslas løsninger er integrasjonen med navigasjonssystemet og nøyaktigheten på informasjon om tilgjengelighet av ladeporter. Dette kommer de sikkert til å tilby de andre brukerne også. Det finnes noen tredjeparter som tilbyr bilprodusenter tilsvarende løsninger for å vise tilgjengelighet, men ikke så mange som bruker dem. I Norge ser det heller ikke ut til at så mange ladeoperatører har koblet sine ladeløsninger opp dit.

Det er lenge siden oljeselskapene solgte seg ut av «bensinstasjonsmarkedet». De aller fleste (alle?) kjedene i Norge er vel eid av andre (selv om flere bruker oljeselskapslogoer for å gjøre det enklere for kundene). Oljeselskapene fant vel ut av det er best å holde på med det de er gode på. Tilsvarende tenker ikke strømprodusenter og nettleverandøer ennå, men det kommer nok. De klarer merkelig nok ikke å drifte et ladenettverk på en profesjonell måte, med minimal nedetid.

Kanskje Tesla planlegger for en utskilling og børsnotering av Supercharger-systemet om et par år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kunne vært unngått; både Fortum, og Grønnkontakt delte ut gratis brikker, og begge har sagt dei skulle fjerne sperringen som kun tillot å registrere egne brikker + elbilforeningen sin. BKK var seint ute med RFID, men til gjengjeld vært åpen for alle kompatible RFID brikker om det så har vært adgangskort til jobb, busskort, kontaktløst visakort eller brikker fra andre aktører osv, dei benytter alle 13.56MHz Mifare standard til serienr som er alt som trengs.

NAF deler vel også ut brikker, og VISA kort der RFID nummeret er trykt på, men det forutsetter vel også medlemskap - og eg tviler NAF ringer og truer med å deaktivere RFID brikka om du melder deg ut, i motsetning til Elbilforeningen .. kunne ikkje annet enn å le av stakkaren som ringte, og sei at han var hjertelig velkommen til å komme og hente brikka, men å true med å deaktivere den det var både lavmål og teknisk sett umulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"... selv i hovedstaden viser det seg overraskende vanskelig for mange å kunne lade bilen hjemme"

Det er da snarere motsatt, hjemmelading er da mer tilgjengelig jo mer spredtbygt man bor. Jeg bor i enebolig med garasje hvor det har vært 16A kurs fra lenge før Think begynte å bygge elbiler og om jeg kjøper elbil er det opp til meg å få montert ladestasjon. Kompisen min som bor i rekkehus på Bøler har egen parkeringsplass, men er avhengig av andre for å få installert ladepunkt og han som bor på Majorstua er avhengig av å finne en ledig offentlig parkeringsplass som er bygget ut med lading. Ville det ikke vært riktigere å si "ikke minst i hovedstaden og de andre store byene viser det seg vanskelig for mange å kunne lade bilen hjemme"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Hvor mange mwh strøm produserer tesla i Norge? Det er stømleverandører som må bygge ut nettet. Akkurat som oljeselskapene har gjort. Om Tesla vil produsere strøm må de få selge til den som vil kjøpe. Strømmen må selvsagt produseres på en miljøvennlig måte. Som solcelletak over lader

Jeg skjønner ikke poenget ditt. Det står "strømleverandør" og ikke "strømprodusent" i artikkelen. Hva har utbygging av nettet med saken å gjøre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (9 timer siden):

Når en handler bensin eller diesel trenger en ikke registrere seg i det hele. Alt dette proprietære brikke/appstyret for å betale er en ********* uting. Skulle tatt seg ut om en måtte registrere seg for å kjøpt den minste ting. Det er pussig er at det er kollektivreisende og elbilister som konsekvent lar seg herse med på den måten. At en får en ekstra rabatt hvis en registrerer seg på en eller annen måte er greit. Men det må fortsatt være friksjonfritt å betale via standard metoder.

Betaling med bankkort begynner unektelig å bli litt gammeldags. Om noen år blir det rart å tenke på å måtte drasse med seg plastkort for å betale.

Så her går nok utviklingen en annen vei enn de konservative ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Betaling med bankkort begynner unektelig å bli litt gammeldags. Om noen år blir det rart å tenke på å måtte drasse med seg plastkort for å betale.

Så her går nok utviklingen en annen vei enn de konservative ønsker.

Sant det. Har en kompis som la bort kortene sine for lenge siden. Bruker kun telefonen til betaling.

Min bank støtter ikke slikt så jeg må fortsatt drasse på kortene mine. Men man tapper dem jo kun om dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg regner med prisen blir like hinsides hos Tesla som hos Ionity om man ikke lader en Tesla, men da har man i det minste et valg. Dersom prisen skulle bli lav vil nok de griske norske netteierne som driver ladestasjonene følge etter om de fortsatt ønsker kunder, men jeg regner med de får satt en stopper for hele prosjektet til Musk.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med prisen blir like hinsides hos Tesla som hos Ionity om man ikke lader en Tesla, men da har man i det minste et valg. Dersom prisen skulle bli lav vil nok de griske norske netteierne som driver ladestasjonene følge etter om de fortsatt ønsker kunder, men jeg regner med de får satt en stopper for hele prosjektet til Musk.

Tjener norske netteiere grovt på billading?

Lenke til kommentar

Så klart er det bra at Tesla åpner for andre, og siden jeg antar prisen blir en annen for ikke Tesla-eiere (eller selv om den ble det likevel) så blir alle med på å betale utbyggingen som trenges så sårt.

Det som er også "bra", altså bra i at man atter en gang får en bekreftelse på det - er at staten er evneveik og mange av ikke-statlige bedrifter med staten på eiersiden ... og de 100% private, sover en komatøs søvn.

Hvor lenge har staten mast om "grønne tiltak", "grønt skifte" etc mens i praksis ble strømkundene egentlig flådd med skatter og avgifter? Hvor mye mas var det rundt det å få bygget ut ladenettverk? Hva ble bygget i praksis? Nada eller fint lite. Og det lille som finnes er meget dyrt. Så her kom en sørafrikaner med sitt amrikanske bilselskap og fikset problemet til norske elbilister som ikke kjører hans bilmerke engang. Som Jesse Lee Peterson sier om sånt: "What tha!"

Evneveike politikere har tapt en kamp de selv satt i gang med full entusiasme om å vinne... mot noen som var på sidelinjen og meldte seg aldri på, så å si. For en tid vi lever i. Bra at i det aller minste det er snakk om elbiler... og ikke 3 verdenskrig eller noe. For da hadde fleste strøket med, av samme årsaken, for å så bli reddet av outsidere. Hmmm... hvor kunne det ha skjedd før?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye å ta tak i i denne artikkelen:

1. Konkurransen i markedet. Det er mye kø på offentlige hurtigladere på grunn av treg utbygging og lav ladehastighet. Når Tesla åpner sitt for alle reduserer det disse køene, mens det blir mer hos Tesla. Tesla har stor overkapasitet så det går nok bra for Tesla-folket. Andre leverandører vil neppe tape mye. Det vil hovedsaklig gi bedre brukeropplevelse og dermed legge til rette for at vi blir flere elbilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Mye å ta tak i i denne artikkelen:

1. Konkurransen i markedet. Det er mye kø på offentlige hurtigladere på grunn av treg utbygging og lav ladehastighet. Når Tesla åpner sitt for alle reduserer det disse køene, mens det blir mer hos Tesla. Tesla har stor overkapasitet så det går nok bra for Tesla-folket. Andre leverandører vil neppe tape mye. Det vil hovedsaklig gi bedre brukeropplevelse og dermed legge til rette for at vi blir flere elbilister.

Hva tror du skjer med prisene? Tesla klarer levere til en lav pris så mulig det blir priskrig på hurtiglading?

Lenke til kommentar
Sitat

noe som bare utgjør drøyt 5 prosent av det totalt antall tilgjengelige punkter i den norske ladedatabasen

2. noe som er et tulletall ettersom dette er en fruktcoctail av ladere. Også er det vanskelig å tro det bare er 20 000 ladere på landsbasis. Det er selvsagt langt flere når man teller alle sakteladerne. Og langt færre hvis man bare teller hurtigladere. Dette står forsåvidt i artikkelen, men bør nok understrekes og nyanseres mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...