Gå til innhold

Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, når politikerne klør seg i ræva, og resterende industri ikke evner å levere, ja da er det bra at noen gidder å gjøre det. Tesla har i det minste greie måter å betale på, i motsetning til de helt ubrukelige aktørere som Grønn kontakt / Mer / Fortum / BKK etc., så burde ikke være noen problemer med at disse tar en ledende rolle i markedet. Nytter ikke å sitte og sutre (politikere, industri), når ingen er villige til å brette om ermene.

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvor mange mwh strøm produserer tesla i Norge? Det er stømleverandører som må bygge ut nettet. Akkurat som oljeselskapene har gjort. Om Tesla vil produsere strøm må de få selge til den som vil kjøpe. Strømmen må selvsagt produseres på en miljøvennlig måte. Som solcelletak over lader

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (31 minutter siden):

... Tesla har i det minste greie måter å betale på, i motsetning til de helt ubrukelige aktørere som Grønn kontakt / Mer / Fortum / BKK etc.

Jeg bruker alle disse og det er svært enkelt. Plugg inn, hold brikken inntil, ladingen starter. Betalingen kommer på Visakortet.
Man må riktignok registrere seg hos flere leverandører, men hva så? Hvordan blir dette "ubrukelige aktørere" i forhold til Tesla?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
47 minutes ago, The Very End said:

Tesla har i det minste greie måter å betale på, i motsetning til de helt ubrukelige aktørere som Grønn kontakt / Mer / Fortum / BKK etc., så burde ikke være noen problemer med at disse tar en ledende rolle i markedet.

Man vet ikke hvordan dette vil bli enda. Ingen løsning er klar, kun snakk. Folk har snakket om dette i 5-6 år allerede. Når det er klart kan vi dømme. Før det kan vi kun spekulere / hype.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Hårek said:

Jeg bruker alle disse og det er svært enkelt. Plugg inn, hold brikken inntil, ladingen starter. Betalingen kommer på Visakortet.
Man må riktignok registrere seg hos flere leverandører, men hva så? Hvordan blir dette "ubrukelige aktørere" i forhold til Tesla?

Det er faktisk ikke godt nok at man må til å styre med en brikke som må registreres på hver individuelle aktør. Jeg har også en sånn rfid sak, men er lei etter å ha registret hverfall 3 aktører på den. Fakturering er også helt krise, og man må gjerne bla gjennom  vedlegg e epost da aktørene ikke med klartekst kan lage en oversikt i ren tekst format. Neste punkt ut er hvordan laderne (hverfall på sørlandet) har en dårlig oppetid, og ikke uvanlig at halvparten av laderne på en stasjon er ute av drift i uker (eller måneder, ref. Kiwi Sørlandsparken)

 

Dette er bare noen av tingene som irriterer meg. Kunne nevnt ting som display ute av drift, apper som ikke fungerer, pris, ladere som henger og må stoppes av operatør, utforming av selve stasjon mm. Det er ikke en ting, det er summen av det hele som viser hvor dårlig tjenesten er i forhold til Tesla. Jeg kjører Leaf 1 gen, og er alltid spennende å kjøre ladebingo 😅

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tesla har en stor fordel, de eier begge sider av bil og ladestasjon og slipper å forholde seg til andre. Mens de andre operatørene har et stort utvalg av bilmerker og ladestasjoner å forholde seg til. Har jo vist seg at det er forskjellige måter å lese standarder, så ikke alle bilmerker har klart å kommunisere med alle ladestasjoner.
Skal bli interessant å se om Tesla klarer å identifisere andre kunder ut fra bilen uten å bruke RFID. Det er vel ingen andre som har tatt det i bruk enda?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, The Very End said:

Det er faktisk ikke godt nok at man må til å styre med en brikke som må registreres på hver individuelle aktør. Jeg har også en sånn rfid sak, men er lei etter å ha registret hverfall 3 aktører på den. Fakturering er også helt krise, og man må gjerne bla gjennom  vedlegg e epost da aktørene ikke med klartekst kan lage en oversikt i ren tekst format. Neste punkt ut er hvordan laderne (hverfall på sørlandet) har en dårlig oppetid, og ikke uvanlig at halvparten av laderne på en stasjon er ute av drift i uker (eller måneder, ref. Kiwi Sørlandsparken)

 

Dette er bare noen av tingene som irriterer meg. Kunne nevnt ting som display ute av drift, apper som ikke fungerer, pris, ladere som henger og må stoppes av operatør, utforming av selve stasjon mm. Det er ikke en ting, det er summen av det hele som viser hvor dårlig tjenesten er i forhold til Tesla. Jeg kjører Leaf 1 gen, og er alltid spennende å kjøre ladebingo 😅

 

 

Du misliker å måtte registrere deg, gratis, en gang hos hver av aktørene du skal fylle hos.

Du hyller den aktøren som krever at du må kjøpe en bil av de for å få lov til å fylle?

Det hadde vært helt grusomt om andre produsenter hadde gjort som Tesla.
Hyundai KUN for Huyndai, Volvo KUN for Volvo, osv


 

1 hour ago, Hårek said:

Jeg bruker alle disse og det er svært enkelt. Plugg inn, hold brikken inntil, ladingen starter. Betalingen kommer på Visakortet.
Man må riktignok registrere seg hos flere leverandører, men hva så? Hvordan blir dette "ubrukelige aktørere" i forhold til Tesla?

Kunne ikke vært mer enig. Enklere enn å betale for bensin til og med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Burde være så enkelt som hos Tesla på alle stasjoner. Linker kortet til bilen også tar den seg av betalingen. Bare å plugge til å lade.

MER har jeg nesten alltid hatt trøbbel med å bruke. Enten starter aldri ladingen, eller så viser appen at laderen er i bruk selv om den er ledig, eller så er dem ute av drift. Og det virker det som dem ofte er..

Hjelper jo heller ikke at de nylig har skrudd prisene i taket. 

Edit: Bilene burde og kopiere Tesla sin løsning med en knapp på ladekabelen for å åpne ladeluken og for å løse ut kabelen. Er genialt.

Endret av Complexity
  • Liker 6
Lenke til kommentar
35 minutes ago, WiiBoy said:

Du misliker å måtte registrere deg, gratis, en gang hos hver av aktørene du skal fylle hos.

Du hyller den aktøren som krever at du må kjøpe en bil av de for å få lov til å fylle?

Det hadde vært helt grusomt om andre produsenter hadde gjort som Tesla.
Hyundai KUN for Huyndai, Volvo KUN for Volvo, osv


 

Kunne ikke vært mer enig. Enklere enn å betale for bensin til og med.

Vet du hva, det var faktisk ikke gratis noe som helst. Min brikke kostet typ 300 kroner eller noe fordi den er kjøpt via en sånn elbilavtale (kan ikke huske navnet). Sa opp tjensten og kunne beholde brikken, men fortsatt, 300 kroner istedenfor å bare kunne dra opp visakortet. Jeg ser forsåvidt poenget med at Tesla heller ikke lar seg betale med visakort nå, men blir i så fall en negativ og mye bra, i motsetning til mest negativt som er Mer og de andre operatørene.


Jeg har ikke noen betenkeligheter med å lage en konto hos Tesla om det blir tilfellet, for da vet jeg at det vil fungere sånn noenlunde, samt at jeg kommer på stasjoner som faktisk vedlikeholdes. Og ellers vil jeg nevne at saken er at tesla antagelig ÅPNER OPP ladenettverket, så argumentet om at jeg må kjøpe en Tesla for å lade hos dem blir da irelevant. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, The Very End said:

Jeg har ikke noen betenkeligheter med å lage en konto hos Tesla om det blir tilfellet, for da vet jeg at det vil fungere sånn noenlunde, samt at jeg kommer på stasjoner som faktisk vedlikeholdes. Og ellers vil jeg nevne at saken er at tesla antagelig ÅPNER OPP ladenettverket, så argumentet om at jeg må kjøpe en Tesla blir da irelevant. 

Kortet man knytter opp til Teslan kan brukes til å handle i Teslashop med, eller til å betale for ting hos Tesla med (service eller reservedeler f.eks) så ikke bare lading det kan brukes til. Konto hos Tesla må man uansett ha om man skal kjøre en Tesla da det er der man administrere alt som har med bilen og gjøre, samt at mobiltelefonen er nøkkelen til bilen og må ha konto for å bruke nøkkel-appen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, The Very End said:

Jeg har ikke noen betenkeligheter med å lage en konto hos Tesla om det blir tilfellet, for da vet jeg at det vil fungere sånn noenlunde, samt at jeg kommer på stasjoner som faktisk vedlikeholdes. Og ellers vil jeg nevne at saken er at tesla antagelig ÅPNER OPP ladenettverket, så argumentet om at jeg må kjøpe en Tesla for å lade hos dem blir da irelevant. 

Jeg har aldri måtte betale for noe annet enn forbruk de stedene jeg har benyttet. Verken for brikke eller konto.

Jeg har heller ikke noe betenkeligheter med å opprette konto hos Tesla, det er helt sikkert samme prosess som hos Fortum, BKK++. Veldig enkelt.

Det er ekstremt enkelt å lage gode løsninger dersom du ikke bør ta hensyn eller samarbeide med andre. Det er derfor Tesla stasjonene oppleves som lettvinte, fordi de nekter å samarbeide. Det er forbrukerfientilig innstilling. 
 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Er det bra at Tesla også blir en strømleverandør for andre elbiler?"

Ja, det er bra. Uten Tesla ville elbiler være bort imot ikke eksiterende, det laget vei i vellinga og åpnet opp for alle!

EU er ikke til å stole på, sier at de vil kutte ut olje/gass samtidig som de kjemper for Nordstream 2. Fy skam seg, EU.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hårek skrev (7 timer siden):

Jeg bruker alle disse og det er svært enkelt. Plugg inn, hold brikken inntil, ladingen starter. Betalingen kommer på Visakortet.
Man må riktignok registrere seg hos flere leverandører, men hva så? Hvordan blir dette "ubrukelige aktørere" i forhold til Tesla?

Når en handler bensin eller diesel trenger en ikke registrere seg i det hele. Alt dette proprietære brikke/appstyret for å betale er en ********* uting. Skulle tatt seg ut om en måtte registrere seg for å kjøpt den minste ting. Det er pussig er at det er kollektivreisende og elbilister som konsekvent lar seg herse med på den måten. At en får en ekstra rabatt hvis en registrerer seg på en eller annen måte er greit. Men det må fortsatt være friksjonfritt å betale via standard metoder.

Endret av Egil Hjelmeland
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Hvor mange mwh strøm produserer tesla i Norge? Det er stømleverandører som må bygge ut nettet. Akkurat som oljeselskapene har gjort. Om Tesla vil produsere strøm må de få selge til den som vil kjøpe. Strømmen må selvsagt produseres på en miljøvennlig måte. Som solcelletak over lader

Tesla produserer omtrent like mye strøm i Norge som Toyota og andre produserer bensin og diesel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde Tesla S i 4 år. Hadde "livstid" gratis lading. Men for denne gleden tok Tesla anslagsvis 25.000 i kjøpesummen. Jeg og alle andre kunder av Tesla har vært med på finansieringen av ladenettverket. 

Tesla har et suverent ladenettverk, men det er altså betalt for av kundene med langt høyere innskudd enn selve prisen per lading. 

Når de nå skal åpne for noen (utvalgte) andre kunder er det helt naturlig at disse må betale helt andre priser enn de som kjører Tesla. Akkurat som på Ionity. Ionity er rådyrt for alle andre enn de som kjører biler fra eierne av Ionity. Akkurat nå kjører jeg IONIC 5, og betaler kun 1,65 per kWt mot normalpris 8,40.

Noen i denne tråden mener det er dyrt å betale 300 for ladebrikke fra Elbilforeningen. De glemmer vel at de aller fleste betaler 2-300 per år for å ha et debet bankkort. Denne ladebrikken er helt suveren, og er alt du trenger for å lade overalt. Glem apper og mobil, det er totalt unødvendig. 

Så er da det store spørsmålet hvordan Tesla skal ta seg betalt når de kommer på banen. Sannsynligvis blir dette kun et tilbud til USA først. Og kun på noen få modeller som kan tilpasse seg Tesla infrastruktur fysisk (jeg håper de ikke åpner for biler som min egen med ladeluke på høyre side) og elektronisk. 

Et generelt tilbud vil bare skape kaos, og det er ikke Teslas kunder tjent med. 

Jeg synes Tesla ikke burde åpne ladenettverket i det hele tatt. De lager den beste elbilen, og med ladenettverket i tillegg så har de full kontroll. Akkurat samme tankesett som Apple.

Endret av jbratter
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, Hårek said:

Jeg bruker alle disse og det er svært enkelt. Plugg inn, hold brikken inntil, ladingen starter. Betalingen kommer på Visakortet.
Man må riktignok registrere seg hos flere leverandører, men hva så? Hvordan blir dette "ubrukelige aktørere" i forhold til Tesla?

Brukte Mer sine i Vågåmo for noen dager siden, og du har forsåvidt rett - når man har knyttet opp kort til konto, er det bare å koble til og holde brikken inntil.. Av hele 2 stk. 50kW-ladere, hver med 1 CCS og 1 chademo, så ble det, av Mer-appen gitt et inntrykk av det var 2 ledige av totalt 4.. Når vi kom til laderen så var det sant at det var 2 ledige kabler - men ladestasjonen kan kun gi strøm til 1 bil av gangen.

Vet ikke hvorfor det ikke fremkommer noe sted i appen, men det burde vært informert om - samtidig som at 2 stk (hurtig)ladere er latterlig lite.. Nå er ikke Vågåmo en stor by, men mitt inntrykk er at det er mye folk som er her om sommeren samt en del gjennomtrekk av folk til andre steder, så det er noe rart at andre aktører ikke har etablert seg her. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...