Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Bannanas skrev (27 minutter siden):

Halvparten av ånden holder deg i live ved at du puster den inn og ut hele livet. Resten av ånden er ukjent for den som ikke søker. Og den vil forbli ukjent for de lukkede Lokemotivene, som vil skape verden i sitt bilde. Sånn Cirkus.

Vel, da er halvparten av ånden mindre hellig etter tre dagers fyll, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Romeren skrev (13 minutter siden):

Et menneske er av kjøtt og blod, ja. Og Jesus, den andre personen i den treene Gud. tok da også på seg kjøtt og blod (inkarnasjon / "ikjøting" på nynorsk) og ble både sann Gud og sant menneske. Slik kunne ikke Jesus være hos alle, derfor kom DhÅ.

Men det er ikke krev til en kropp for å være en person. En tenkende og handlende gud vil være en person(lig gud) uansett religion, også uten kropp.

Lyder som svada for meg, Romeren. Med det mener jeg at det er vanskelig for et vanlig tenkende menneske å ta inn over seg fordi det bare er rot. 

Jeg har en annen forklaring på mysteriet med Den hellige ånd. 

Lenke til kommentar
Bannanas skrev (4 minutter siden):

Det står mye fint i Bibelen. Og "Jeg er den jeg er" tyder på et kjennskap til Kilden. For sannheten er som den er, å tro at en vet sannheten er slik sett det samme som å være utro mot sannheten. For den lar seg ikke fange av fortidens ord. Den er som den er. Første skritt er å være åpen for sannheten som altså ikke kan være annet en det den er. Sånn cirkus...

Joda, greit, da snakker vi om gudsnavnet, et navn som også Jesus bruker. Men derfra er det nyttig og praktisk for oss mennesker og å være mer konkret, som vårt forhold til Gud - at vi trenger frelsen og troen - og vår livsførsel - hva betyr det i praksis å elske hverandre.

Lenke til kommentar
Romeren skrev (17 minutter siden):

Joda, greit, da snakker vi om gudsnavnet, et navn som også Jesus bruker. Men derfra er det nyttig og praktisk for oss mennesker og å være mer konkret, som vårt forhold til Gud - at vi trenger frelsen og troen - og vår livsførsel - hva betyr det i praksis å elske hverandre.

Det å elske sin neste som seg selv, betyr i praksis at en må kjenne seg selv. Og en som kjenner sitt selv har kjennskap til kilden som er opphavet og skaperen. Og et slikt kjennskap tas skritt for skritt på samme måte som en tur tas skritt for skritt. Åpenhet eller ydmykhet er første skritt på ferden der en er tro mot sannheten.  Slik sett kan en liten time hver dag der en er vendt mot stillheten og freden i dette nu gjøre underverker. Men Jesus selv viste nok sine disipler hvordan vende seg om tenker jeg. Naturlig og logisk.

Lenke til kommentar
Bannanas skrev (1 time siden):

De ville at folk skulle lete i disse ord for å finne mening, slik at de ikke fulgte fornuften, slik at de ikke var åpne for å søke sannheten slik den er

Ordspr. 3:5. - Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt VETT.

Joh. 8:32. - "Da skal dere kjenne sannheten, og SANNHETEN skal gjøre dere fri." 

Lenke til kommentar
Ruger skrev (38 minutter siden):

Ordspr. 3:5. - Stol på Herren av hele ditt hjerte, og sett ikke lit til ditt VETT.

Joh. 8:32. - "Da skal dere kjenne sannheten, og SANNHETEN skal gjøre dere fri." 

Det er visdom i å tie, ellers brytes stillheten og dens røst forstummes av vårt eget gnål. Men ikke hele tiden sann, for tale er greit så lenge evighetens fred får et ord med på laget. Og evighetens fred finnes i nuet hvor dens frende inspirasjonen også finnes. Når det er sagt så finnes også kjærligheten i dette nu, og gleden med. For de kommer ikke alene disse dyder, de er flettet inn i hverandre som om de var en. Og de vil at vi skal finne dem, at vi er åpne for dem som de er. For visdom finnes ikke i selvkloke egoer. Hør:

Ordspr 1.

20 Visdommen roper høit på gaten, den lar sin røst høre på torvene; 21 på hjørnet av larmfylte gater roper den, ved portinngangene, rundt omkring i byen taler den og sier: 22 Hvor lenge vil I uforstandige elske uforstand og spotterne ha lyst til spott og dårene hate kunnskap? 23 Vend om og gi akt på min tilrettevisning! Da vil jeg la min ånd velle frem for eder, jeg vil kunngjøre eder mine ord

🙂

Endret av Bannanas
Lenke til kommentar
[email protected] skrev (2 timer siden):
Bannanas skrev (2 timer siden):

Halvparten av ånden holder deg i live ved at du puster den inn og ut hele livet. Resten av ånden er ukjent for den som ikke søker. Og den vil forbli ukjent for de lukkede Lokemotivene, som vil skape verden i sitt bilde. Sånn Cirkus.

Vel, da er halvparten av ånden mindre hellig etter tre dagers fyll, tenker jeg.

Hehe. Man kan være full av mye som Jesus sa og det renner ut av munnen, altså om det ikke kommer ut den naturlige vei. Og det er jo denne verdens revestreker han sikter til, ikke enkelt mennesker men flokken (legion) og dens ledere. For han var ikke så glad i makten han Jesus. Makten som tok livet av han ifølge NT.  

Lenke til kommentar
Bannanas skrev (51 minutter siden):

Det er visdom i å tie, ellers brytes stillheten og dens røst forstummes av vårt eget gnål. Men ikke hele tiden sann, for tale er greit så lenge evighetens fred får et ord med på laget. Og evighetens fred finnes i nuet hvor dens frende inspirasjonen også finnes. Når det er sagt så finnes også kjærligheten i dette nu, og gleden med. For de kommer ikke alene disse dyder, de er flettet inn i hverandre som om de var en. Og de vil at vi skal finne dem, at vi er åpne for dem som de er. For visdom finnes ikke i selvkloke egoer. Hør:

 

@BannanasJeg liker mye av det du skriver her. Ellers er mye rare tanker - og dogmer - som viser seg i denne tråden. Finner likevel,..om ikke inspirasjon, så iallefall litt underhållande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...