Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel om en kvinne som døde på et operasjonsbord. Kirurgen som opererte kvinnen ble overrasket av dødsfallet, for operasjonen var ikke bedømt som farlig eller kritisk. Derfor utbrøt kirurgen da kurven på dataskjermen flatet ut og pasienten klinisk var død: "Dette skjer ikke!" Like etter kom pasienten tilbake fra dødsriket etter et iherdig gjenopplivingsforsøk.

Da pasienten noen dager etterpå lå i sykesengen fikk hun besøk av kirurgen som beklaget det inntrufne. Da smilte pasienten og sa: "Jeg hørte at du ropte: "Dette skjer ikke."

Kirurgen så forferdet på henne. "Men du var jo død da jeg utbrøt det. Hvordan kan du vite at jeg sa det? Har noen fra operasjonsklientellet vært her og fortalt deg dette?"

Pasienten fortsatte å smile. "Nei, ingen trengte å fortelle meg det, for jeg var til stede i rommet. Jeg "fløt" rundt i rommet og både så og hørte alt som skjedde der inntil jeg kom tilbake til kroppen min da du satt opp på meg og foretok hjerte til munn manøveren."

"Helt utrolig," sa kirurgen.

Jeg forteller denne historien for å synliggjøre en nær døden opplevelse. For hva er det som skjer når vi dør? Den ovennevnte pasienten var tydeligvis ikke død, hun hadde bare forlatt den virkeligheten hun befant seg i og gått over til en annen virkelighet. Og jeg spør. Er denne virkeligheten bare et cyberspace? Kan det tenkes at denne virkeligheten er et rom bestående av databasert informasjon som danner en virtuell verden som utvikler seg i tråd med den virkelige verden? Er vi bare nikkedukker i et spill som styres fra en annen virkelighet? Er kan hende også den andre virkeligheten også styrt fra en tredje virkelighet osv. i det uendelige? Er styrmannen for denne cyberspace, som vi kaller virkelighet, det religionene kaller for Gud? I så fall er Gud for denne verden ond, for det er en brutal verden denne styrmannen har skapt, alt fra den smertefulle djevelskapen som herjer på vår klode, til det dødsriket av et univers vi skuer der galakser kolliderer med all den elendigheten som det må medføre hvis det finnes liv der.

Men har den onde styrmannen feilet grovt da han skapte dette cyberspace. Regnet ikke styrmannen med at den verden han hadde skapt dette cyberspace fra også kunne befinne seg i et cyberspace, skapt av en annen styrmann fra et tredje cyberspace. Og er kan hende styrmannen fra et tredje cyberspace en god styrmann. En Gud som vil oss godt og som derfor ga oss de ti bud og kjærlighetsbudet for å kaste ut "denne verdens fyrste"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...