Gå til innhold

Elbilandelen i EU øker kraftig – svært langt igjen til norske nivåer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er dramatisk at såpass mange syns de trenger en ny bil i det hele tatt. Skal du skifte bil? kjøp en el- eller i det miste en ladbar hybrid. Kan du klare deg med en i husstanden? Ikke kjøp en mannabil, konebilen er helt fin den, sikkert 5 stjerner på kollisjonstest.

Har du to biler? selg den ene så de som trenger en bil ikke må kjøpe ny bil.

Det er flere veier til Roma, forhåpentligvis så har de nok, og gode nok elektriske ladere etter hvert, alle sammen, til alle bilene som velger å kjøre dit selv om det ikke er nødvendig.

Jeg er helt for at elbiler er 100% kjøreparken om ti-tjue år, men vi skal ikke drive å lage ting kun for å lage ting. Forbruk er mer enn bare kW på kjøring.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Frem til nå har veksten i elbilsalget vært myndighetsdrevet men om ikke lenge vil det gå helt av seg selv. BMW mener at elbiler når kostparitet med gamle biler i -26, Renault sier det samme(eller var det -25?) og da vil det ikke lenger være noen økonomiske grunner til å velge noe annet enn elbiler, noe sted.

Lenke til kommentar

Hvordan får vi en bedre verden når Asia/Kina bygger flere hundre kraftverk de neste årene .grunnvannet synker drastiskt i områdene battrifabrikkene ligger og miljøforurensning ene har skutt i været de siste 3 årene ved minneralgruvene .så kaller du det for en bedre verden når den blir rassert av elbil produksjon .

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina har bygget mange nye kullkraftverk for å erstatte de gamle mindre effektive. Kan ikke se hva det har med elbiler å gjøre.

Asia generelt bygger kraftverk for å øke levestandarden, ikke for å mate elbiler.

Grunnvannet synker? Kina sliter for tida med flom.

Hvilken miljøforurensning og hvor?

Hvilke mineralgruver (stedsnavn så jeg kan google situasjonen du refererer til)?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kina må bygge kraftverk for å forsyne battrifabrikkene med strøm ..nå er det forskjell på grunnvann og regnvann .selv om det er flom så går ikke grunnvannet opp .Det har kommet flere rapporter om forurensninger men det blir holt tilbake av poletikkere og myndigheter i landene det gjelder .skjønner dere som er for elbil ikke tåler å høre sannheten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pål Hansen skrev (4 minutter siden):

Kina må bygge kraftverk for å forsyne battrifabrikkene med strøm

Kilde?

Har du kilde på det grunnvannsproblemet du nevner så man kan se hva det går ut på?

Flere rapporter? Da kan du vel linke noen av de?

Hvilken sannhet? Påstander uten underbygging er bare tomme påstander.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Pål Hansen said:

Kina må bygge kraftverk for å forsyne battrifabrikkene med strøm ..nå er det forskjell på grunnvann og regnvann .selv om det er flom så går ikke grunnvannet opp .Det har kommet flere rapporter om forurensninger men det blir holt tilbake av poletikkere og myndigheter i landene det gjelder .skjønner dere som er for elbil ikke tåler å høre sannheten

Skal det være den etterlyste kilden?

https://no.wikipedia.org/wiki/Kilde_(journalistikk)

Lenke til kommentar
10 hours ago, Pål Hansen said:

Hvordan får vi en bedre verden når Asia/Kina bygger flere hundre kraftverk de neste årene .grunnvannet synker drastiskt i områdene battrifabrikkene ligger og miljøforurensning ene har skutt i været de siste 3 årene ved minneralgruvene .så kaller du det for en bedre verden når den blir rassert av elbil produksjon .

Ja, for olje er så mye bedre.  Har du glemt hva vi går fra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
rosetta stoned skrev (På 23.7.2021 den 18.56):

[..]
Ikke kjøp en mannabil, konebilen er helt fin den, sikkert 5 stjerner på kollisjonstest.

[..]

Det er ett godt poeng. Antall biler i verden vil fordoble seg i løpet av noen tiår. Det er naturligvis ikke bærekraftig på sikt, muligens vil det hjelpe om man klarer seg med små elbiler.

Endret av rockPaperScissors()
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (24 minutter siden):

Ved å lese TU får man et inntrykk av det ikke er noen grense for hvor mange EL-biler verden kan tåle. Alt for lite vekt på å forsøke å begrense vegtrafikken totalt sett.

 

Det er da også to forskjellige tema. De overlapper ikke nok til at man behandle dem under ett og dermed er det ikke naturlig at man må diskutere trafikkreguleriner hver gang man diskuterer elbiler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
57 minutes ago, Hallvard The Horrible said:

Ved å lese TU får man et inntrykk av det ikke er noen grense for hvor mange EL-biler verden kan tåle. Alt for lite vekt på å forsøke å begrense vegtrafikken totalt sett.

Og når vi er inne på det: verden tåler på sikt heller ikke så mange mennesker som det er nå. Mener det er slik at dagens befolkning forbruker omtrent 3 ganger så mye som jorda tåler? Skal vi diskutere det i samme slengen?

Eller mener du at verden tåler fossilbiler bedre enn elbiler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible skrev (1 time siden):

Ved å lese TU får man et inntrykk av det ikke er noen grense for hvor mange EL-biler verden kan tåle. Alt for lite vekt på å forsøke å begrense vegtrafikken totalt sett.

Elbil-entusiasmen handler om å erstatte eksisterende fossilbiler med el.

Totalt antall biler er en annen diskusjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 minutter siden):

Elbil-entusiasmen handler om å erstatte eksisterende fossilbiler med el.

Totalt antall biler er en annen diskusjon.

Du skjønner at de henger sammen? 

 Å erstatte en fossil bil med ingenting er mye bedre enn å erstatte den med en el-bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...