Gå til innhold

Jernbanen utfordres, men forskningssjefen er overbevist om at vi trenger den


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mja, kan nok være enig i at jernbanen har sin plass til noen spesielle anvendelser - transport av store mengder fra ett punkt til ett annet punkt i en rimelig stor avstand.

Men til de som påpeker at jernbanen har vist sin berettigelse i ca 200 år:

  • veiene har vist sin berettigelse i tusenvis av år og hjulgående kjøretøy og hester og esler og biler og sykler og sko har brukt veiene i tildels like mange år
  • jernbanen går for en del fortsatt på fossilt drivstoff ute i verden og gikk opprinnelig på det værste som finnes i klimasammenheng: kull
  • bruk av fossilt drivstoff på veiene fra for ca 100+ års siden begynner å bli faset ut - er jammen ikke sikker når den siste fossilbilen blir produsert og den siste fossillokomotiv
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, trikola said:

Mja, kan nok være enig i at jernbanen har sin plass til noen spesielle anvendelser - transport av store mengder fra ett punkt til ett annet punkt i en rimelig stor avstand.

Men til de som påpeker at jernbanen har vist sin berettigelse i ca 200 år:

  • veiene har vist sin berettigelse i tusenvis av år og hjulgående kjøretøy og hester og esler og biler og sykler og sko har brukt veiene i tildels like mange år
  • jernbanen går for en del fortsatt på fossilt drivstoff ute i verden og gikk opprinnelig på det værste som finnes i klimasammenheng: kull
  • bruk av fossilt drivstoff på veiene fra for ca 100+ års siden begynner å bli faset ut - er jammen ikke sikker når den siste fossilbilen blir produsert og den siste fossillokomotiv

Ta en tur til Sveits og så forstår du hvor nyttige tog kan være.

Lenke til kommentar

Tog er greit det, men finnes ikke, og kan ikke finnes over alt, like naturlig som at båter og biler ikke kan det. Jeg tror det hadde hjulpet mye med et mere sømløst og tidsbesperende sammarbeid mellom bil og jernbane. Båt og bane, vei og båt osv.

Infrastrukturene burde flyte sammen som en sammensatt infrastruktur.

Det er det samfunnet egentlig mangler.

Er det noe det ikke gjør i dag så er det akkurat det.

Systemene agerer hver for seg som om de var alene. Transport burde være EN greie hvor brukeren forholdt seg til ETT brukergrensesnitt.

Og ikke en haug med tabeller, sommer og vinterruter, og "går ikkje på desse dagar" og "koresponderar ikkje med..." osv.

Elektrifisering er ikke svaret på alle problemer.

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, trikola said:

Trenger de ikke lenger veier i Sveits?

Helt irrelevant. Tog fungerer så bra der satt de er betydelig mer behagelige å bruke enn en bil 

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (7 minutter siden):

Helt irrelevant. Tog fungerer så bra der satt de er betydelig mer behagelige å bruke enn en bil 

Men likevel har store byer i Sveits problemer med bilkøer og biltettheten er svært høy. 

I tillegg er det en dårlig sammenligning da Sveits har ca det dobbelte av Norges befolkning (+ 1-2 millioner som pendler inn i landet hver dag) på 1/10 av arealet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Helt irrelevant. Tog fungerer så bra der satt de er betydelig mer behagelige å bruke enn en bil 

Hva snakker du om?

At vi trenger jernbanen, men ikke veiene fordi det er mer behagelig å sitte i tog enn i bil?

Skal hjermmehjelpen komme med tog i Sveits, ambulansen erstattes med spesialvogn bak lokomotiven? Brannvesen slukker bare branner som de kan rekke frem til fra skinnegangen? Sykler erstattes med draisiner?

Eller skal de nevnete eksemplene bruke helikopter i fremtiden?

 

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Covido said:

Men likevel har store byer i Sveits problemer med bilkøer og biltettheten er svært høy. 

I tillegg er det en dårlig sammenligning da Sveits har ca det dobbelte av Norges befolkning (+ 1-2 millioner som pendler inn i landet hver dag) på 1/10 av arealet. 

Jeg har ikke engang sammenliknet Norge med Sveits.

Jeg har bare påpekt at veien er en flere tusen år gammel oppfinnelse og jernbanen bare ca 200 år. Og i løpet av disse 200 år er det bare et fåtall som åpenbart har kommet frem til at vi ikke lenger trenger veier ettersom vi har jernbanen som er mye mer behagelig å bruke. 😄

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
19 minutes ago, trikola said:

Hva snakker du om?

At vi trenger jernbanen, men ikke veiene fordi det er mer behagelig å sitte i tog enn i bil?

Skal hjermmehjelpen komme med tog i Sveits, ambulansen erstattes med spesialvogn bak lokomotiven? Brannvesen slukker bare branner som de kan rekke frem til fra skinnegangen? Sykler erstattes med draisiner?

Eller skal de nevnete eksemplene bruke helikopter i fremtiden?

 

Når da jeg noe av dette? Poenget er at vi trenger begge deler. Å bo et sted hvor en ikke har god kollektivtransport er horribelt etter en har bodd et sted med god kollektivtransport.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
21 minutes ago, Covido said:

Men likevel har store byer i Sveits problemer med bilkøer og biltettheten er svært høy. 

I tillegg er det en dårlig sammenligning da Sveits har ca det dobbelte av Norges befolkning (+ 1-2 millioner som pendler inn i landet hver dag) på 1/10 av arealet. 

Men pendleravstandene er ikke noe kortere i Sveits enn i Norge, om enn noe lenger. Ja det er langt fra Tromsø til Oslo, men ingen pendler den strekningen daglig.

Lenke til kommentar

Ofotbanen er Norges mest lønnsomme jernbane strekning.

Hvordan skulle man ellers klare å frakte slike enorme mengder med jernmalm fra Kiruna til Narvik uten bruk av jernbane. Og kanskje havner silkeveien fra Kina et sted i Nord-Norge for frakt videre til USA.

Et industriland trenger jernbane til godsfrakt, men Norge er kanskje ikke lenger et industriland?

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 timer siden):

Tog er greit det, men finnes ikke, og kan ikke finnes over alt, like naturlig som at båter og biler ikke kan det. Jeg tror det hadde hjulpet mye med et mere sømløst og tidsbesperende sammarbeid mellom bil og jernbane. Båt og bane, vei og båt osv.

Infrastrukturene burde flyte sammen som en sammensatt infrastruktur.

Det er det samfunnet egentlig mangler.

Er det noe det ikke gjør i dag så er det akkurat det.

Systemene agerer hver for seg som om de var alene. Transport burde være EN greie hvor brukeren forholdt seg til ETT brukergrensesnitt.

Og ikke en haug med tabeller, sommer og vinterruter, og "går ikkje på desse dagar" og "koresponderar ikkje med..." osv.

Elektrifisering er ikke svaret på alle problemer.

 

Enig!

Og hvorfor kan jeg ikke kjøre bilen inn på toget, og la toget frakte både meg, bil og familien min mellom de største byene, så kunne jeg kjørt siste X milene selv? 

Det har seg nemlig slik at hverken start- eller ende-destinasjon i mine familieferier er en kort rusletur unna jernbanestasjonen. Langt ifra! Men hvis toget kunne fraktet oss 70% av reisestrekningen, så gjerne! Så glad er jeg tross alt ikke i å kjøre bil..

Et alternativ som er mulig i dag, er selvfølgelig tog over fjellet, og leiebil når man kommer frem. Men da kan jeg like så godt fly i stedet. Sparer sykt med tid! Slipper å surre rundt inne i Oslo sentrum også (gitt at det ikke er dit jeg skal, såklart).

Mulighet for bilfrakt på samme togsett hvor man selv befinner seg på, mellom Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim kunne vært svært interessant. 

Er dette en håpløs ide? Tja ... Se på hvordan folk kaster bilene sine inn på båter, og seiler over havet i flere timer sammen med bilen! (Men toget burde ideelt sett brukt enda kortere tid mellom disse byene, for å gjøre et slikt tilbud mer attraktivt)

Endret av qualbeen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (9 timer siden):

Men pendleravstandene er ikke noe kortere i Sveits enn i Norge, om enn noe lenger. Ja det er langt fra Tromsø til Oslo, men ingen pendler den strekningen daglig.

Greit nok, men du glemmer fortsatt essensen. Folketettheten er mye høyere i Sveits. Det er trafikken på de store linjene som betaler for all småtrafikken i distriktene. I tillegg er noe sånt som 50% av regningen til det statlige togselskapet betalt av staten. Sveitserne er gale på tog, og deres løsning er nok (desverre) ikke overførbar til Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
8 minutes ago, Covido said:

Greit nok, men du glemmer fortsatt essensen. Folketettheten er mye høyere i Sveits. Det er trafikken på de store linjene som betaler for all småtrafikken i distriktene. I tillegg er noe sånt som 50% av regningen til det statlige togselskapet betalt av staten. Sveitserne er gale på tog, og deres løsning er nok (desverre) ikke overførbar til Norge. 

Ikke over hele Norge, men en kunne gjort mye i mer tettbygde strøk som Osloregionen. Man trenger ikke kopiere Sveits, men en kan iallfall se at et velfungerende tognett er bra. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
11 minutes ago, 1P4XZQB7 said:

Ofotbanen er Norges eneste lønnsomme jernbanestrekning.

FTFY...

Til sammenligning med det nye bompengeforliket er det vel knapt noen veier som er lønnsomme? Hvorfor skal jernbane være lønnsomt men veier ikke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 hours ago, qualbeen said:

Enig!

Og hvorfor kan jeg ikke kjøre bilen inn på toget, og la toget frakte både meg, bil og familien min mellom de største byene, så kunne jeg kjørt siste X milene selv? 

Det har seg nemlig slik at hverken start- eller ende-destinasjon i mine familieferier er en kort rusletur unna jernbanestasjonen. Langt ifra! Men hvis toget kunne fraktet oss 70% av reisestrekningen, så gjerne! Så glad er jeg tross alt ikke i å kjøre bil..

Et alternativ som er mulig i dag, er selvfølgelig tog over fjellet, og leiebil når man kommer frem. Men da kan jeg like så godt fly i stedet. Sparer sykt med tid! Slipper å surre rundt inne i Oslo sentrum også (gitt at det ikke er dit jeg skal, såklart).

Mulighet for bilfrakt på samme togsett hvor man selv befinner seg på, mellom Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim kunne vært svært interessant. 

Er dette en håpløs ide? Tja ... Se på hvordan folk kaster bilene sine inn på båter, og seiler over havet i flere timer sammen med bilen! (Men toget burde ideelt sett brukt enda kortere tid mellom disse byene, for å gjøre et slikt tilbud mer attraktivt)

Dette er gjort i mellomeuropa: https://www.autoreisezug-planer.de/ så helt urealistisk er det ikke. Finnes et par strekninger som tilbyr noe sånt, men har ikke helt oversikten selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...