Gå til innhold

Er det bare VG3 som teller når man tar opp fag?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal ta opp fag fra videregående. Men nå som jeg skal kjøpe skolebøker lurer jeg på om det bare er vg3 fag som teller? Altså jeg skal bare kjøpe vg3 bøker, for eksempel norsk vg3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvis du tar opp norsk, så innebærer dette all pensum fra VG1+VG2+VG3, med eksamen både i muntlig, bokmål og sidemål. Tar du opp historie innebærer dette pensum fra både VG2 og VG3 (men kun 1 karakter). Geografi og Samfunnsfag er kun fag på VG1, men dette teller også like mye på vitnemålet som fag som har avsluttende eksamen på VG3.

Lenke til kommentar
aryastark skrev (23 minutter siden):

Nei, hvis du tar opp norsk, så innebærer dette all pensum fra VG1+VG2+VG3, med eksamen både i muntlig, bokmål og sidemål. Tar du opp historie innebærer dette pensum fra både VG2 og VG3 (men kun 1 karakter). Geografi og Samfunnsfag er kun fag på VG1, men dette teller også like mye på vitnemålet som fag som har avsluttende eksamen på VG3.

Må jeg ta opp alle norsk avdelingene? Hvis jeg har for eksempel 5 i norsk muntlig men 4 i norsk, kan jeg velge bare å ta opp denne delen?

Lenke til kommentar
Kralck skrev (4 timer siden):

Men bør jeg ta opp Både Matematikk 1p og 2p for bedre karakter? 

Det er selvfølgelig opp til deg selv å avgjøre. Men du bør gjøre det hvis studiet du ønsker å komme inn på krever høyt snitt :) 1P og 2P føres som to uavhengige karakterer på vitnemålet, og det er klart at hvis du f.eks. har 2 i 1p og 4 i 2p, bør du ta opp 1p for å øke snittet :)  

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har et nytt spørsmål!

 

Hvis jeg har 4 i norsk og 2 som eksamenskarakter, så forstår jeg at den nye privatist eksamen blir den stående karakteren. Men blir det da ett mindre fag å dele på? Hvis jeg får 5 blir begge karakterene som 5, eller blir det ett mindre fag når jeg skal plusse og dele for å kalkulere studiepoeng?

Lenke til kommentar
Kralck skrev (2 timer siden):

Har et nytt spørsmål!

 

Hvis jeg har 4 i norsk og 2 som eksamenskarakter, så forstår jeg at den nye privatist eksamen blir den stående karakteren. Men blir det da ett mindre fag å dele på? Hvis jeg får 5 blir begge karakterene som 5, eller blir det ett mindre fag når jeg skal plusse og dele for å kalkulere studiepoeng?

Det stemmer, da blir det 1 mindre fag i kalkuleringen. Om du f.eks. har 4 i norsk hovedmål og 2 i norsk hovedmål eksamen, vil én ny privatisteksamen erstatte begge fagene. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...