Gå til innhold

Arvet gammel platespiller og eldre stereoanlegg.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurer på om noen her har peiling? Arvet en gammel Phillips platespiller og et eldre stereoanlegg fra Yamaha. 

Har prøvd å lese meg litt opp på det, men tenkte jeg skulle spørre hvordan jeg eventuelt kan koble det sammen? Stereoanlegget består av en receiver og DVD-spiller + høytalere. Det er ingen phono-inngang på receiveren så da må jeg ha en preamp?

Jeg legger ved noen bilder av ut- og inngangene på receiveren og platespilleren. Så får dere heller spørre om det trengs mer informasjon. Håper noen kan hjelpe meg :)

20210722_170614.thumb.jpg.3ed5d5491586173bade8bae3cb9c170d.jpg20210722_170439.thumb.jpg.2648b22c482d3cddee1a2414e7dd6c41.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DIN standarden er gammel/utgått  for konsumetnmarkedet, og brukes ikke lenger.  Finnes nok overganger (DIN->RCA) som nevnes, men i og med at dette er en gammel Philips platespiller så vil du trolig få langt bedre lydkvalitet i nyere produkter.

Finner du derimot utstyr med XLR-kontakter som gjerne brukes i til proff lydutstyr eller hig-end audio - så kan det være verdt å sjekke ut nærmere.

 

Lenke til kommentar

Med en god stift og god RIAA-forsterker så tror jeg den Philipsen vil gi bedre lyd enn de fleste nye spillere i dag. Ny spillere i det rimelige segmentet er kun laget for nostalgi og gimmick. Ikke lydkvalitet.

Forutsatt at spilleren er i stand ellers. Den ser ut til å ha en del finesser som ikke er vanlige på rimeligere spillere i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS, selve koblingen her er veldig kurant: 

  • Først trenger du en 5 pols DIN hannstikk - 2xRCA-hunnstikk. Kjell & Co har på artikkelnr 39590, andre kan ha. 
  • Etterpå trenger du en 2xRCA hannstikk - 2xRCA hannstikk.Kjell & Co har på artikkelnr 37080., enhver butikk som selger radioer og har forståelse for forskjellen mellom radio og vifteovn vil sannsynligvis ha. 

Den virkelige utfordringen er hva du selv nevner, nemlig at du mangler en dedikert tilkobling for platespiller. Da må du ha en RIAA-forsterker for å høre noe som helst, enten for bevegelig magnet-pickup eller bevegelig coil-pickup avhengig av hva platespilleren din har. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...