Gå til innhold

USA: Skal teste magnetisk betong som trådløst lader elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Induksjon og magnetisme er vel to sider av samme sak. 

Okay, kanskje ikke helt. Mye er jo magnetisk, helt uten at det må være noen induktive (er det er ord?) egenskaper til stede. 

Men vi vet jo fra kjøkkenet at alle gryter og panner som er magnetiske, også fungerer på induksjonstoppen. Mangler de magnetisme, ingen varme ...

Om artikkel-forfatter burde nevnt induksjon, og ikke magnetisk? Ja, helt klart!

 

Men .. til saken: på motorvei!?

Der hvor bilene fyker av gårde i høyest fart? Det betyr at dersom jeg trenger 15 minutters lading, må de støtte en strekning på 25 kilometer! Det vil jo koste milliarder.

Dersom de velger et strekke med mye kø og lav hastighet, endres jo bildet. Kanskje er det best å frese ned dette ved lyskryss o.l.?

Men aller best er det å skrinlegge slik lading. For ti år siden, da elbilen hadde max rekkevidde på 100 km, og en hurtiglader på ingen måte var hurtig, kunne vi kanskje hatt bruk for det. Men å starte utvikling nå, betyr normal drift om kanskje ti år. Allerede i dag har bilen fått 500 km rekkevidde, og de lader vesentlig hurtigere enn i 2010! Hvordan vil dette se ut i 2030? Jeg tipper de dyreste bilene har rekkevidde opp mot 1000 km, samt at batterier kan lades ekstremt kjapt, eller bare byttes ut med et fulladet batteri. Slik vi gjør på noe forbruker-elektronikk. (Det er ofte mer praktisk å bytte ut AA-batterier fra en lommelykt, enn å måtte koble lommelykten til en ladestasjon.)

Induksjonslading tror jeg fungerer bedre hjemme - i garasjen. Eller i parkeringshus osv. Ikke på motorvei.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

will construct a quarter-mile-long testbed at a location yet to be determined, where engineers will test the innovative concrete’s capacity to charge heavy trucks operation at high power (200 kilowatts and above). 

Så de skal lade på 400 meter.
Tipper dette blir i ganske så lav fart, men om det blir relativt billig å bruke, så kan man legge det på alle motorveier, så er ladeproblemet borte.

Og, dette er hovedsaklig for lastebiler, ikke personbiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Altså, induksjonslading kan nok ha noe for seg på taxiholdeplasser og slikt hvor en har mange biler som ofte flytter litt på seg, men ellers virker det som ressurser som heller kun bli brukt på andre ting som flere ladeplasser, eller helt andre klimatiltak?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

For ti år siden, da elbilen hadde max rekkevidde på 100 km, og en hurtiglader på ingen måte var hurtig, kunne vi kanskje hatt bruk for det. Men å starte utvikling nå, betyr normal drift om kanskje ti år. Allerede i dag har bilen fått 500 km rekkevidde, og de lader vesentlig hurtigere enn i 2010! Hvordan vil dette se ut i 2030? Jeg tipper de dyreste bilene har rekkevidde opp mot 1000 km, samt at batterier kan lades ekstremt kjapt, eller bare byttes ut med et fulladet batteri.

Slik det er i dag der mesteparten av bilene ikke leies bort, men står ubrukt når eierne ikke har behov for dem, så har du nok rett.
Men det er de som spår at når de autonome systemene er gode nok, så vil privatbilismen i stor grad bli utkonkurrert av helautomatiske leiebiler. Og de som eier utleiebilene vil ønske seg billige biler, som kan kjøre hele rushtida uten å stoppe for å lade. En måte å gjøre bilene billigere på er å installere små batteri, men da må bilene kunne lade i fart for å oppfylle det andre ønsket.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Magnetisk = Magnetic 

Så usikker på om det faktisk er det samme..

De andre produktene deres er induksjon, så jeg regner med at dette produktet er det også.

Tror de mener magnetiserbar betong, ikke magnetisk. På samme måte som i transformatorer og el. motorer der en bruker bløtt jern (transformatorblikk) til å styre magnetfeltet.

Magnetisk betong vil holde på magnetfeltet, og derved motarbeide den vekslingen i magnetfeltet som er nødvendig for induksjonslading.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 timer siden):

(Det er ofte mer praktisk å bytte ut AA-batterier fra en lommelykt, enn å måtte koble lommelykten til en ladestasjon.)

Dette kjem heilt ann på behovet. Har du ei lommelykt som du berre vil ha lys ut av den dagen straumen går så er det ein fordel å ha ei ladbar lommelykt som står på lading heile tida og som du ikkje må huske å bytte batteri på. Batterilevetida blir kortarr men om du berre treng lys nokre minutt til du finn sikringa så er det nok. 

Ellers er eg einig i at motorvegane nok ikkje er beste plassen å starte ettersom det krever store investeringar før ein i det heile tatt kan teste ut løysinga. Det som er tenkt er nok likevel at det er på motorvegane det er mest gunstig med lading under køyring ettersom det er der både forbruket er størst, og der ein taper mest reisetid om ein må slakke ned og finne ladestajon. 

Eg trur ikkje dette er praktisk gjennomførbart sjølv om det er litt fornuft i idéen. At elbilar kan koble seg køyrestraum slik som trikken vil blant anna kunne spare meir batteri til småkøyring, og kanskje også gjere det gjennomførbart med mindre og lettare batteri i bilane. At ein går for induksjonslading i staden for køyreledning er sjølvsagt litt meir framtidsretta. Utfordringa ligg i å få standarisert køyretøya slik at løysinga kan brukast, og ikkje minst om det er verdt kostnaden. Ved induksjonslading i høg fart så vil ein nok ikkje kunne rekne med å få fullada, så slik infrastruktur vil ikkje ta vekk behovet for ordinære ladestasjonar, det vil bli i tillegg til. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Så de skal lade på 400 meter.
Tipper dette blir i ganske så lav fart, men om det blir relativt billig å bruke, så kan man legge det på alle motorveier, så er ladeproblemet borte.

Og, dette er hovedsaklig for lastebiler, ikke personbiler.

Det er ganske enkelt å sette opp et regnestykke for hastighet vs maks energi. Jeg setter inn for to hastigheter:

30 km/t gir maks 2,67 kWh overført til denne heavy trucken hvis den klarer å ta i mot 200 kW. Ved høyere hastigheter er forbruket høyere, men siden man passerer lade-stripa raskere får man overført mindre energi. Ved 100 km/t får heavy truck-en bare overført 0,8 kWh før stripa er passert. Gitt at den ikke må dele ladestripa med andre kjøretøy og at den klarer å svelge unna så mye som 200 kW.

Lenke til kommentar

Et av problemene med slike ladestriper er at ladinga ikke foregår i et ladepunkt, men koster for hver meter det skal levere effekt. Jo lengre ladestripe jo mer koster det. Jo flere som skal bruke det samtidig jo mer koster det. Det er også mye billigere å levere strøm til ett punkt enn til å distribuere det jevnt ut over lange veistrekninger. Induktiv overføring koster også mye mer i investering enn en enkel plugg.

Konseptet lading under veis er som kjent ikke nytt, men noen "glupinger" fra et ikke-elbilland har vel fått en idé som vi har tygd ferdig og spyttet ut for lengst her i vårt elbilland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...