Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvem erstatter brune/hvitevarer når leier ikke eier dem,. standard leie kontrakt.


depaderp

Anbefalte innlegg

Situajsonen er at jeg leier. Jeg har bodd i huest lengre enn nåveærene huseier. Tidligere eier kjøpte billige/gammle eller fikk gammle brune/hvitevarer. for noen år siden solgte hun huset. Jeg snakket med ny eier og vi ble enig om at jeg kunne forsette å leie der. Når er både vaskemaskin og kjøleskap på vei til å bli ubrukelig. hvordan løse dette? Virker urimelig at jeg skal kjøpe nye varer når jeg flyttet in til 5-10 år gammle varer. hvem har loven på sinn side?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer ubrukelig?

Mine hvitevarer er over 20 år gamle, stekeovne er 30+ år gammel, og alt fungerer bra nok.

Usikker på hva som gjelder når ny eier har tatt over kontrakten, men vanligvis er det utleier som må skaffe nye hvitevarer når det er hvitevarer ved utleie, med mindre det står i kontrakten at hvitevarer ikke er inkludert i leien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Med mindre anna er avtalt så vil kvite og brunevarer som er i husrommet følge med som ein del av leigeavtalen med ei standard leigeavtale. 

Så slik som eg forstår det så har ny eigar også tatt over ansvaret for at det skal være fungerande kvite/brunevarer i husrommet. Så bør du likevel gjere ei vurdering av kva løysing du er best tent med. Du kan f.eks kjøpe inn nye varer som du tek med deg når du flytter. Ny eigar må heller ikkje nødvendigvis kjøpe nytt, så du kan risikere at det som ikkje fungerer blir bytta ut med andre brukte kvite/brunevarer. Og om du tek på deg å sjølv kjøpe nye varer så kan også du kjøpe brukt der du synes det passer seg best. 

Ein måte å sjekke korleis ny eigar har forstått avtalen er å spørre kven som eig varene? Kan du fritt selge/kaste dei?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er i husleieloven § 5-3:

 

Quote

 

§ 5-3.Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-3

 

Og fra  forarbeidene (Ot.prp. nr. 82 (1997-1998)/ NOU 1993:4 side 142:)

Quote

Det framgår av (...) annet punktum at det påhviler utleieren å skifte ut gjenstander som tilhører ham, hvis ikke annet er avtalt. Når de gjenstander det her gjelder er så nedslitt at det ikke lenger er regningssvarende å reparere dem, er det utleiers plikt å foreta utskifting. På hvilket tidspunkt den aktuelle gjenstanden er moden for utskifting, vil alltid måtte bero på en konkret faglig vurdering. Utleieren plikter både å forestå selve utskiftingen, og å dekke alle utgifter som påløper i den forbindelse. Utskifting av deler av tingen må som oftest betraktes som vedlikehold, og påhviler således leieren. Må for eksempel en av platene på en komfyr skiftes, er det leierens oppgave å forestå utskifting. Må derimot hele komfyren skiftes, er det utleiers plikt å skaffe ny.

Det vil sjelden være "regningssvarende" å reparere/vedlikeholde gamle brune/hvitevarer. Så hvis ikke annet er avtalt må utleier da skifte dem ut når de ikke lenger fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...