Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvitvasking av penger - går eg over streken?


Gjest 07794...3c6

Anbefalte innlegg

Gjest 07794...3c6
Påkrevdnavn skrev (10 minutter siden):

om de betaler med stjålne kredittkort så har Visa og Mastercard ganske mange mnd på seg med å trekke tilbake pengene fra forhandler dersom de mener det har fått uriktig for seg. 

Jeg ville ikke med god samvittighet beholdt penger som er stjålet fra hardarbeidende mennesker bare fordi jeg kan. spesielt ikke dersom du ikke sender produktet. Du har jo leveringsplikt som forhandler. 

For det meste ikke hardtarbeidene mennesker, men fleet cards til store oljeselskaper. Det er derfor de driver å kjøper uendelig mange produkter.

Anonymous poster hash: 07794...3c6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 07794...3c6

Så i utgangspunktet slik eg har forstått det da så vil eventuelt politet ha en sak på meg da eg har beholdt pengene og 'sendt' produktet. I tillegg hvis eg sender produktet så får eg bare enda flere slike transaksjoner. Greien med disse folkene som kjøper er at de aldri tar kontakt om at produktet ikke blir levert. Hvor av for eksempel en ekte kunde vil være frustrert hvis han ikke får produktet sitt. Eg forsøker å ta kontakt med dem om å verfisere men de svarer aldri.

Og eg beklager, det er ikke fysiske produkter men digitale produkter.

Anonymous poster hash: 07794...3c6

Lenke til kommentar

Her håper jeg en forumbruker med kjennskap til lovverket kommer med et godt svar. Jeg ville personlig vært veldig forsiktig med å holde på slik som du gjør. Hvis du ikke sender varen som kunden har betalt for så bedriver du vel egentlig svindel. Det er også mulig at du har et vist ansvar for å rapportere kriminalitet du vet foregår og hvis du er uaktsom kan du kanskje få et vist ansvar. Hvis jeg lar deg bruke min butikk til noe ulovlig og jeg vet om det så har kanskje jeg et ansvar.

Det at du må bruke tid og penger på å fiske systemet ditt er selvfølgelig ikke bra, men for meg virker det som om det du gjør nå er ganske shady og muligens ulovlig. Jeg er dog ingen ekspert på dette.

Lenke til kommentar
Gjest 07794...3c6
Påkrevdnavn skrev (2 minutter siden):

sååå, skattepengene våre ? ^^

Føles bare ikke riktig uansett. 

Ja, hvis du mener at Exxonmobile er våre skattepenger da ;)

Jeg har blitt kontaktet av politet som sagt og tatt kontakt selv og da har de bare svart 'Vel, det er jo helt opp til deg å gjøre hva du ønsker å gjøre'. 

Utgangspunktet er at transaksjonen kan heller ikke bli chargeback fordi kortet blir rapportert som stjålet og ikke at produktet ikke ble levert.

Eg tenker jo nesten hvis ingen finner ut av det så vet jo heller ingen at jeg bare beholder pengene og ikke leverer produktet. Men om noen finner ut av det vil jo det virke nesten som eg hvitvasker penger

Anonymous poster hash: 07794...3c6

Lenke til kommentar

Virker som et rart svar fra politiet. Med de summene det er snakk om er de nok mer en sak for økokrim. Du kan også kontakte kredittkortselskapene og oversende detaljene. Det er jo dem som er bindeleddet mellom kunden og pengene på kortet. Det at det ikke funker med chargeback / refund er ikke noe lovlig grunn til å beholde penger som stammer fra kriminelles svindelforsøk. Hvis du ikke tar tak i dette kommer det garantert til å bite deg i hekken senere.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 07794...3c6
vidor skrev (1 minutt siden):

Virker som et rart svar fra politiet. Med de summene det er snakk om er de nok mer en sak for økokrim. Du kan også kontakte kredittkortselskapene og oversende detaljene. Det er jo dem som er bindeleddet mellom kunden og pengene på kortet. Det at det ikke funker med chargebank / refund er ikke noe lovlig grunn til å beholde penger som stammer fra kriminelles svindelforsøk. Hvis du ikke tar tak i dette kommer det garantert til å bite deg i hekken senere.

Ja, det er nok det jeg er redd for. Nå var dette svensk politi da som etterforsket en svindelsak gjennom facebook hvor en person ga fra seg sms verfiserings koden til en annen person. De ville da vite hvem personen som kjøpte var og hadde ikke noe særlig kommentar ut over det.

Anonymous poster hash: 07794...3c6

Lenke til kommentar
Gjest 07794...3c6 skrev (1 time siden):

I tillegg til dette så leverer eg heller ikke produktet fordi eg vet om eg bare gir hva de kjøper så stopper dem aldri. Det er snakk om flere hundre tusen i mnd på ca 10-20 kunder. Gir eg produktet så kjøper de 10 flere og hvis eg bare tar pengene og ikke leverer noe så stopper de i løpet av noen uker.

Det du beskriver her er bedrageri. Bare summen alene gjør også at bedrageriet også er grovt. På toppen av det kommer spørsmålet rundt hvitvasking/heleri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du beriker deg indirekte på organisert kriminalitet, og jeg er ganske sikker på at du selv vet det er galt. Jeg skjønner fristelsen vedrørende lettvinte penger, men moralsk sett så er det vel neppe så  tilfredsstillende? Pass på at du ikke krysser en grense du er ukomfortabel med, slippery slope er en ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 57d5b...9f5
Gjest 07794...3c6 skrev (12 timer siden):

Så i utgangspunktet slik eg har forstått det da så vil eventuelt politet ha en sak på meg da eg har beholdt pengene og 'sendt' produktet. I tillegg hvis eg sender produktet så får eg bare enda flere slike transaksjoner. Greien med disse folkene som kjøper er at de aldri tar kontakt om at produktet ikke blir levert. Hvor av for eksempel en ekte kunde vil være frustrert hvis han ikke får produktet sitt. Eg forsøker å ta kontakt med dem om å verfisere men de svarer aldri.

Og eg beklager, det er ikke fysiske produkter men digitale produkter.

Anonymous poster hash: 07794...3c6

Kredittkortselskapet kommer før eller senere til å gjøre en "chargeback" når eieren av kortet melder fra. Dette kan ta mange måneder.

Anonymous poster hash: 57d5b...9f5

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg vil tro du er pliktig til å varsle myndighetene om slike transaksjoner. Du sitter deg selv også i en risiko for å bli innblandet i hvitvasking av penger og det tror jeg ikke du ønsker. 

Jeg ville nok tatt kontakt med politiet og forklart situasjonen så vil de nå se på saken. Er nok flere her som vet mer enn meg men en ting skal være sagt at du er til en vis grad ansvarlig dersom du vet at noe ulovlig foregår og ikke gjør noe med det. 

Sitat

Eg tenker jo nesten hvis ingen finner ut av det så vet jo heller ingen at jeg bare beholder pengene og ikke leverer produktet. Men om noen finner ut av det vil jo det virke nesten som eg hvitvasker penger

Jeg synes i grunnen du svarer deg selv her. Du har jo sagt at du har vært i kontakt med politiet og de vet at det foregår noe som virker kriminelt og da kan du nok komme i en kjip situasjon hvis de velger å etterforske saken. 

Jeg vil foreslå at du igjen hører med politiet om ikke tar direkte kontakt med økokrim som er den delen av politi etaten som har slike saker. 

Du er ikke uskyldig om du vet at noe foregår derfor må du ligge kortene på bordet og sørge for at de riktige instansene får med seg hva som skjer. At du er en liten foretning betyr fint lite når politiet banker på døren din og kurer på hvorfor du ikke har gjort noe med saken. 

Igjen så har jeg ikke erfaring med dette så ta det jeg sier med en klype salt før noen med faktisk juridisk bakgrunn har svart deg. Å ta kontakt med en advokat som eventuelt også kan hjelpe med dette er heller ikke dumt. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...