Gå til innhold

Backup programvare for å ta bacup


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her folkens. Jeg har alltid brukt Cobian backup til å ta planlagte backup av mine harddisk. 

Jeg pleier å ta FULL backup istedet for incremental osv slik at jeg enkelere kan opprette alt hvis det er noe.

Utfordringen er dog at for hver bakcup så blir ikke den forrige backupen på harddisen slettet. Så med andre ord så blir det bare ny backup og til slutt blir harddisken med backup full og jeg må formatere den.

Så hva bruker dere til dette? Eventuelt annen programvare for dette? Cobian tilbyr ikke dette såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Acronis True Image for å sikkerhetskopiere systemdisken min, den kan du styre til å slette tidligere backup'er. Bruker også Cobian til å kopiere enkeltkataloger , men da kun med incremental, noe som fungerer upåklagelig.

Acronis-backupene av systemdisk legges daglig ut til en av tre disker (to lokale og en NAS) og overskriver da forrige kopi, noe som betyr at jeg alltid har mulighet til å tilbakestille valgfritt de siste tre dagene forbeholdt at ikke kopiene blir utsatt for hacking. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Woff said:

Jeg bruker Acronis True Image for å sikkerhetskopiere systemdisken min, den kan du styre til å slette tidligere backup'er. Bruker også Cobian til å kopiere enkeltkataloger , men da kun med incremental, noe som fungerer upåklagelig.

Acronis-backupene av systemdisk legges daglig ut til en av tre disker (to lokale og en NAS) og overskriver da forrige kopi, noe som betyr at jeg alltid har mulighet til å tilbakestille valgfritt de siste tre dagene forbeholdt at ikke kopiene blir utsatt for hacking. 

Takk for svar. Så cobian får ikke slettet tidligere backup? Når du har incremental, så hva gjør du når disken er full? Da må du formatere den manuelt for så kjøre prosessen på nytt? Mener dette var mulig å gjøre automatisk før, men finner ikke denne funksjonen lenger. Acronis har jeg tenkt på.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet ditt? Cobian overskriver 'gamle' filer med nye og derved så vokser ikke backupen mer enn den burde. Når evt disken blir full er jo kopiene som ligger på den de du har ØNSKET å ta vare på regner jeg med? Hvis ikke så må du sjekke HVORFOR du tar backup av mer enn du ønsker! Jeg kjører backup av kataloger som har endringer i form av nye filer samt endring av eksisterende filer og med incremental så blir jo kun de 'nye' filene kopiert over og backupen vokser jo ikke mer enn de filene tilsvarer. Dette betyr at disken(e) ikke FYLLES mer enn ønsket og behov for sletting / formatering er ikke tilstede.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...