Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Effektivt middel mot ugress?


Anbefalte innlegg

Har tatt over ny bolig og gårdsplassen ser slik ut:

Spoiler

1.thumb.jpg.6522a90020eb864b1e853c23b2c41051.jpg

 

2.thumb.jpg.d12b390d0812d8b5b66d29235231ff8d.jpg

 

3.thumb.jpg.048954b23c624a5c18d04ceac981689a.jpg

Er det noen som har en anbefaling til noe med litt futt i som jeg kan helle over for å ta knekken på disse? Klipper jeg de ned tar det 2 dager så ser det slik ut som på bildene igjen.

Endret av TMB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Roundup er vel det mest kjente middelet. Jeg vet ikke om det misfarger belegningsstein. Du får tilsvarende plenrens som ikke skal ta livet av gresset, men jeg synes ikke de er så effektive.

Lenke til kommentar

Roundup er vel så effektiv at det eneste som overlever er genmodifiserte frø som er designet for å tåle stoffet. Har sett det på Rema 1000 av alle steder for noen år siden. Gjorde et kjapt søk på plantasjen.no nå men fant ikke noe der.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Alternativt kan du se etter en propanbrenner, det er veldig effektivt - og uten gift. De finnes i mange varianter. Ser ut som du har et litt større område å gå over, og da kan kanskje denne (litt store) versjonen lønne seg, så du slipper å bruke hele dagen. Du må regne med å måtte brenne vekk ugresset et par ganger i året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Et annet alternativ er varm damp.  Kärcher HDS er en type. Du kan også gjøre rent med den. Vannet skader ikke noe annet enn små planter med tynne stilker. Etterpå blir det brunt og må rakes vekk, eller la det ligge, så blir det borte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Glyfosat /RoundUp et kjemisk middel. Til nå er det regnet som ufarlig for mennesker, men det er svært skadelig for organismer som lever i vann. Metemarken er nyttig.

Jeg har sett hva damp/varmtvann gjør, og det tok mange uker før det dukket opp nytt langs det gjerdet. Det avhenger nok av mengden vann og typen ugress. Løvetann dør ofte helt av damp, selv om de har dype røtter. Trolig siver varmtvannet ned i jorda og da spørs det hvor mye varmtvann det brukes på en flekk. En liter varmtvann rant ut på plenen min fra en vannkoker, og den brune flekken var der fra vår til høst, neste år var den fremdeles brun, selv om den hadde skrumpet inn etter som gresset vokste inn over den.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvor mye jobb ønsker du å gjøre nå, for å spare jobb siden?

Du kan gå over fugene med stålbørste. Enten på vinkelsliper, eller med no slikt;

http://jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/hellerensere/batteridrevne-hellerensere/hellerenser-010420/

Etter det så sprøyte ugressmiddel ned i fugene og til slutt ta på fugesand på toppen.

Da ødelegger du grunnlaget for vekst ganske dypt, så det vil ta tid å for ugresst å reetablere seg.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TMB skrev (1 time siden):

Kjøpte Roundup nå og sprayet på et lite område for test, så får vi se.

Står på at den er uten Glyfosfat da.

Smør deg med tålmodighet, men det virker til slutt ;)

Lenke til kommentar
Labelle skrev (19 timer siden):

Eddik! 

Evt kokende vann med litt eddik i. Dør umiddelbart. Nok å ha på bladene. 

Roundup er nok fint om du har lyst å betale gjennom nesen for et ugressmiddel.. 

Eddik fungerer faen med på alt. 

 

Stort bonus at det er mer skånsomt for miljøet enn kjemikalier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TMB skrev (17 timer siden):

Skal jeg kutte ned ugresset først også Spraye på røttene, eller Spraye først og fjerne det visne etterpå? Har det noe å si?

Spraye, ikke klippe, å så vente lenge før det er vissent slik at du kan fjerne det.

Det sagt, det kan være det virker ved klippe nesten bort og spraye på resterende.

Om man velger spraye en grusvei i hagen så kan det hende at nærliggende trær har røtter som går under grusen. Dette til advarsel.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 timer siden):

Spraye, ikke klippe, å så vente lenge før det er vissent slik at du kan fjerne det.

Det sagt, det kan være det virker ved klippe nesten bort og spraye på resterende.

Om man velger spraye en grusvei i hagen så kan det hende at nærliggende trær har røtter som går under grusen. Dette til advarsel.

Glyfosfat tas opp primært via blader (grønt) og funker best i full sol. Da dør alle deler av planten hvis den får nok.

Frø i jorda påvirkes ikke.

-k

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (På 22.7.2021 den 11.14):

Roundup er vel det mest kjente middelet. Jeg vet ikke om det misfarger belegningsstein. Du får tilsvarende plenrens som ikke skal ta livet av gresset, men jeg synes ikke de er så effektive.

 

vidor skrev (På 22.7.2021 den 11.29):

Roundup er vel så effektiv at det eneste som overlever er genmodifiserte frø som er designet for å tåle stoffet. Har sett det på Rema 1000 av alle steder for noen år siden. Gjorde et kjapt søk på plantasjen.no nå men fant ikke noe der.

Glyphosate is being banned because of its potential link to cancer in humans, as well as potentially causing the death of important insects, such as bees. ... In addition, scientists warn that these glyphosate and other similar products damage ecosystems by disrupting the natural food chains and plant pollination.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, DaniNichi said:

Glyphosate is being banned because of its potential link to cancer in humans, as well as potentially causing the death of important insects, such as bees. ... In addition, scientists warn that these glyphosate and other similar products damage ecosystems by disrupting the natural food chains and plant pollination.

Tro meg, Monsato som eies av Bayer står ikke spesielt høyt i kurs hos meg, så er klar over mye av effekten de har på miljøet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...