Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Male gipsvegg innendørs - hvordan «flekke» med best resultat?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har «flekket» på veggene mine tidligere med helt greit resultat. Dvs. at det ikke synes i det daglige, men om solen/lyset kommer inn fra siden, og man finner riktig vinkel mot veggen, så ser man hvor malingsrullen har vært. Jeg har til nå kun - etter evt. flekksparkling og pussing (e.g. skruehull) - brukt samme maling på liten malingsrull (10cm?) og rullet litt kaotisk/uryddig over hullet med total diameter ca. 0,5 - 1m. «Uryddig» for å forsøke ikke skape skarpe kanter, men et mer diffust amorfisk «flekk» som i mindre grad skiller seg fra veggen forøvrig. 

Jeg kunne selvsagt kjøpt større rulle og malt hele veggen dersom jeg ønsket et likt utseende, men hva ville Maleren gjort om man kun skulle male over et sparklet skruehull midt på en stor vegg i stua (mye naturlig lys fra alle kanter)? Jeg forstår det nok ikke blir perfekt, men hva kan jeg gjøre for å i alle fall bedre resultatet?

Takk for svar 😃

E86A90BB-954C-4A40-874B-E2DC636B99B7.jpeg

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg overtok et hus i 2017, der forrige eier hadde hengt opp alt mulig rart i alle rom. Hull i gips etter alle slags plugger og festeanordninger, noen så store at jeg fikk lillefingeren gjennom.

Brukte en tube hurtigsparkel som jeg hadde fra før av (egentlig ment på treverk), tettet hullene, ventet til det tørket, pusset over og sparklet på nytt. Gjentok ved behov til veggen var slett. Vasket over med nesten tørr klut og malte ett strøk i samme farge som veggen hadde fra før av.

Det funket helt greit. Angrer litt på at jeg ikke gjorde meg litt mer flid med selve sparklingen. Gikk litt lei underveis og slurvet litt, sparket litt stort område rundt hullet slik at det synes om man ser etter. Selv om det blir slett, så får det en litt annen struktur enn veggen ellers.

Om man er redd for at det ikke dekker helt med ett strøk, så kan man jo rulle over akkurat man har sparklet, vente til det dette strøket tørker, og så rulle over hele veggen til slutt. Så får man to strøk over sparklingen pluss et jevnt strøk rullet ut over hele.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Jeg har også slurvet litt og fått sparklet et litt større område enn hullet. Strukturen etter maling blir da «flatere» over sparklet område enn over usparklet. Hva er trikset her? Alltid passe på å kun sparkle i hullet? Male i flere omganger over sparklet område for å lage ny struktur med malingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...