Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med sysselsettingen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 hours ago, KarvaBlad said:

Poenget er at alle er enige om at andelen uføretrygdede i Norge er helt i særklasse i verdenssammenheng.

Det har du jo rett i.
Men så er norge også et land med store geografiske forskjeller, som har ført til en god del innavl i løpet av tida, og derav er det relevant å poengtere at en god porsjon av de fostrene som blir "reddet" med høyteknologiske verktøy helt ned til 22 svangerskapsuke, egentlig heller er gode spontanabort-kandidater, og ender opp som unge uføre isteden.

Lenke til kommentar
Aldrack skrev (4 timer siden):

Noen som vet hvorfor sysselsettingen måles i aldersgruppen 15-74, mens uføre måles i aldersgruppen 18-67? Virker umiddelbart litt rart å ha to ulike aldersgrupper for disse viktige statistikkene. 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/arbeidskraftundersokelsen

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/trygd-og-stonad/statistikk/uforetrygdede

Uføretrygd gis kun til personer mellom 18-67 år, så det gir ikke noe mening å måle utenfor denne gruppen (folketrygdloven § 12-4).

Når det gjelder arbeid så er det som hovedregel ikke lov å bruke barn under 15 år til arbeid, med mindre det fyller arbeidsmiljøloven § 11-1. Hvorfor de har valgt 74 som øvrige aldersgrense vet jeg ikke, men jeg ser at arbeidsgivere kan si opp ansatte når de fyller 72 år (arbeidsmiljøloven § 15-3a).

Forøvrig hvis man ønsker å sammenligne sysselsetting og uføretrygd så kan man gå inn på statistikkbanken å velge aldersgrupper.

Endret av Rawls
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Salvesen. said:

Men det er jo det jeg nevner som ett problem, det er ikke nok kandidater. 

Virker som om du prøver å kjøpe kryptonitt.  Finner du det ikke, så må du vel tilpasse deg, men det kan sikkert være et poeng å informere utdanning-systemet om behov.

Med det samme: jeg ser at (deler av) restaurant-bransjen sutrer over mangel på kokker.  Man overlever godt uten å gå på restaurant, og er det mange som vil betale godt for å spise på restaurant, så er det vel bare å sette opp prisen på en god middag? Eller servere "snar-mat" ?  Min forståelse av markeds-økonomi er at pris regulerer etterspørsel og tilbud.  Slik sett er det per definisjon aldri "mangel" på noe - bare eventuelt høy pris. Samfunnet burde klare seg godt med en pris på 5000 kr for en gormet.middag - dersom mange nok er villig til å batale for det (så kan bransjen tjene bra selv med noen få kokker) 🙂

Jeg mener at når det gjelder luksus så kan markedsøkonomien fint dominere brutalt. Imidlertid, når det gjelder elementære fysiske behov - så heller jeg mer til "sosialisme" (helst for alle i verden). Det bør trekkes en grense mellom "luksus-økonomi" og "dekking av grunnleggende behov". Tradisjonelle sosialister sauser dette sammen til en grøt som er urealistisk de nærmeste 50-100 åra.

Jeg skulle førøvrig selv gjerne ha hatt Supermann i min teneste 🙂

 

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Virker som om du prøver å kjøpe kryptonitt.  Finner du det ikke, så må du vel tilpasse deg, men det kan sikkert være et poeng å informere utdanning-systemet om behov.

Med det samme: jeg ser at (deler av) restaurant-bransjen sutrer over mangel på kokker.  Man overlever godt uten å gå på restaurant, og er det mange som vil betale godt for å spise på restaurant, så er det vel bare å sette opp prisen på en god middag? Eller servere "snar-mat" ?  Min forståelse av markeds-økonomi er at pris regulerer etterspørsel og tilbud.  Slik sett er det per definisjon aldri "mangel" på noe - bare eventuelt høy pris. Samfunnet burde klare seg godt med en pris på 5000 kr for en gormet.middag - dersom mange nok er villig til å batale for det (så kan bransjen tjene bra selv med noen få kokker) 🙂

Jeg mener at når det gjelder luksus så kan markedsøkonomien fint dominere brutalt. Imidlertid, når det gjelder elementære fysiske behov - så heller jeg mer til "sosialisme" (helst for alle i verden). Det bør trekkes en grense mellom "luksus-økonomi" og "dekking av grunnleggende behov". Tradisjonelle sosialister sauser dette sammen til en grøt som er urealistisk de nærmeste 50-100 åra.

Jeg skulle førøvrig selv gjerne ha hatt Supermann i min teneste 🙂

 

Selvfølgelig tilpasser vi oss. Jeg jobber i en bedrift I ekstrem utvikling. Vi er avhengige av mye folk og sliter med å finne rette kandidater. Vi gjør Selvfølgelig mange tiltak som å åpne kontorer i andre områder, markedsføring etc. Men om vi betaler en utvikler dobbel pris for å stjele fra en konkurent så fikser ikke det problemet, det er mangelen på folk som må løses ellers blir det bare en kamp om de få. 

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Selvfølgelig tilpasser vi oss. Jeg jobber i en bedrift I ekstrem utvikling. Vi er avhengige av mye folk og sliter med å finne rette kandidater. Vi gjør Selvfølgelig mange tiltak som å åpne kontorer i andre områder, markedsføring etc. Men om vi betaler en utvikler dobbel pris for å stjele fra en konkurent så fikser ikke det problemet, det er mangelen på folk som må løses ellers blir det bare en kamp om de få. 

 

Sliter med å forstå dette. I en rendyrka kapitalistisk økonomi er det vel per definisjon aldri "mangel" på noe (over tid)?   En kan selvsagt si at det er mangel på gull til 10 kr/kg - men det har lite mening å si i et rent kapitalistisk (marked-)system.

Eller vil dere ha hjelp av myndighetene? 

Lenke til kommentar
lada1 skrev (31 minutter siden):

Sliter med å forstå dette. I en rendyrka kapitalistisk økonomi er det vel per definisjon aldri "mangel" på noe (over tid)?   En kan selvsagt si at det er mangel på gull til 10 kr/kg - men det har lite mening å si i et rent kapitalistisk (marked-)system.

Eller vil dere ha hjelp av myndighetene? 

Det er ikke så vanskelig å forstå. Om bedrift  A mangler en kompetent ansatt og overbetaler for å stjele så mangler bedrift B en kompetent ansatt(tidligere arbeidsgiver). Derfor er overbetaling en uting. Løsningen er at en får flere kompetente folk, da må folk ta utdanning/kursing. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

Det er ikke så vanskelig å forstå. Om bedrift  A mangler en kompetent ansatt og overbetaler for å stjele så mangler bedrift B en kompetent ansatt(tidligere arbeidsgiver). Derfor er overbetaling en uting. Løsningen er at en får flere kompetente folk, da må folk ta utdanning/kursing. 

Jeg prøver bare å utfordre liberalistisk tankegang. Du/dere er avhengige av samfunnet rundt. Helst at det er gratis utdanning. Og så antyder du pris-samarbeid (på arbeidskraft). Ulovlig?

Lenke til kommentar
lada1 skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver bare å utfordre liberalistisk tankegang. Du/dere er avhengige av samfunnet rundt. Helst at det er gratis utdanning. Og så antyder du pris-samarbeid (på arbeidskraft). Ulovlig?

Poenget jeg prøver  å få fram er at en bør prøve å pushe de som står utenfor arbeidslivet til å få kompetanse som mangler i landet. De manuelle jobbene er på full vei ut, og disse må omskoleres. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Du uttaler deg som en arbeidsgiver. Det klart overbetaling er en uting for arbeidsgiver. Det betyr jo lavere bunnlinje. Det dere tilbyr av jobb i forhold til kompensasjon er altså ikke attraktivt (for mange nok).

Ja, jeg er arbeidsgiver og vi betaler ikke dårlig. Ikke uttal deg om ting du inne aner noe om. Om en må veldig opp i pris ift normalen så er det mangel på folk. Da blir det bare kapring av folk og det er ikke bra for bransjen. Det som er bra er om en får inn flere kompetente folk.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig tilpasser vi oss. Jeg jobber i en bedrift I ekstrem utvikling. Vi er avhengige av mye folk og sliter med å finne rette kandidater. Vi gjør Selvfølgelig mange tiltak som å åpne kontorer i andre områder, markedsføring etc. Men om vi betaler en utvikler dobbel pris for å stjele fra en konkurent så fikser ikke det problemet, det er mangelen på folk som må løses ellers blir det bare en kamp om de få. 

 

Du sier at firmaet du jobber i ikke finner kompetente kandidater. Men det finnes en god del bedrifter i samme distrikt som får tak i samme type kompetanse som dere søker. Kan det være at du snur det på hodet? At bedriften du jobber for ikke har kompetanse til å skaffe egnede kandidater? Og hva gjør den i såfall for å endre på dette?

Endret av AL123
Skrivefeil
Lenke til kommentar
AL123 skrev (40 minutter siden):

Du sier at firmaet du jobber i ikke finner kompetente kandidater. Men det finnes en god del bedrifter i samme distrikt som får tak i samme type kompetanse som dere søker. Kan det være at du snur det på hodet? At bedriften du jobber for ikke har kompetanse til å skaffe egnede kandidater? Og hva gjør den i såfall for å endre på dette?

Vi bruker rekrutterings firma for å finne bra kandidater samt markedsfører oss bra. Det er ingen i vårt distrikt som er i samme vekst. 

Denne tråden handler om sysselsetting, trenger ikke snu den til å handle om rekruttering til ett firma. Som jeg har sagt tidligere tror jeg NAV må bli bedre til å øke kompetansen til brukerene sine. Gjør en ikke det vill systemet kollapse om noen år, da kommer det inn mange manuelle arbeidere uten ønsket kompetanse. Det blir massive utgifter.

Lenke til kommentar

Er ikke meningen å henge ut ditt firma, men jeg synes eksempelet er interessant for debatten, så her skal du få en input fra en som kjenner godt til firmaet utad, men ikke kjenner noen som jobber der. Å ikke ha en egen skikkelig HR avdeling i et mellomstort eller stort firma gjør at man mister mange mulige kandidater (av den typen som får seg lett jobb). Vet dere har fått en HR-sjef nå, men det synes foreløpig ikke utad. Rekruteringsfirmaene dere bruker (har identifisert to) er skikkelig dårlige, og ingen velutdannede jeg kjenner ville søkt jobb gjennom de. De har ingen ansatte teknologer for å velge ut folk, kun "selgertyper" som er ansatt for å få firmaer på kroken. De har for lei vane for ikke engang å svare søkere, selv gode kandidater som de lett kunne skaffet jobb i neste omgang. Det gir et rykte som går ut over dere. Firmaet ditt profilerer seg på å være høyteknologisk, men har en nettside som ser ut som den er laget av en elevbedrift på den lokale ungdomsskolen. Hvordan kan en kandidat fra Trondheim, Bodø eller Oslo vite at selv om dere ligger i en fjordarm, så er det 1 time til nærmeste alpinanlegg, 1 time til nærmeste surfestrand eller lett pendleravstand til en by med i praksis 60000 innbyggere ? Og ikke minst, hvordan kan potensielle jobbsøkere vite at det faktisk er moro å jobbe der? Ut fra nettsidene så fremstår det som en bedrift av og for eldre menn med lagerfrakk og hornbriller i støvete kontorer. Det kan virke som at noen i bedriften tror at det å stadig bli presentert i media som en unicorn er det som skal til, men det virker like gjerne motsatt. Hvor mange unicorns i verden har rykte som gode arbeidsgivere? Det kryr av bedrifter i ditt lokale distrikt som ansetter elektro/automasjonsingeniører, programmerere, og de har ikke voldsomme problemer med å få tak i folk. Embedded elektronikk er selvfølgelig vanskeligere, spesielt på vestlandet, men ikke umulig.

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 time siden):

Er ikke meningen å henge ut ditt firma, men jeg synes eksempelet er interessant for debatten, så her skal du få en input fra en som kjenner godt til firmaet utad, men ikke kjenner noen som jobber der. Å ikke ha en egen skikkelig HR avdeling i et mellomstort eller stort firma gjør at man mister mange mulige kandidater (av den typen som får seg lett jobb). Vet dere har fått en HR-sjef nå, men det synes foreløpig ikke utad. Rekruteringsfirmaene dere bruker (har identifisert to) er skikkelig dårlige, og ingen velutdannede jeg kjenner ville søkt jobb gjennom de. De har ingen ansatte teknologer for å velge ut folk, kun "selgertyper" som er ansatt for å få firmaer på kroken. De har for lei vane for ikke engang å svare søkere, selv gode kandidater som de lett kunne skaffet jobb i neste omgang. Det gir et rykte som går ut over dere. Firmaet ditt profilerer seg på å være høyteknologisk, men har en nettside som ser ut som den er laget av en elevbedrift på den lokale ungdomsskolen. Hvordan kan en kandidat fra Trondheim, Bodø eller Oslo vite at selv om dere ligger i en fjordarm, så er det 1 time til nærmeste alpinanlegg, 1 time til nærmeste surfestrand eller lett pendleravstand til en by med i praksis 60000 innbyggere ? Og ikke minst, hvordan kan potensielle jobbsøkere vite at det faktisk er moro å jobbe der? Ut fra nettsidene så fremstår det som en bedrift av og for eldre menn med lagerfrakk og hornbriller i støvete kontorer. Det kan virke som at noen i bedriften tror at det å stadig bli presentert i media som en unicorn er det som skal til, men det virker like gjerne motsatt. Hvor mange unicorns i verden har rykte som gode arbeidsgivere? Det kryr av bedrifter i ditt lokale distrikt som ansetter elektro/automasjonsingeniører, programmerere, og de har ikke voldsomme problemer med å få tak i folk. Embedded elektronikk er selvfølgelig vanskeligere, spesielt på vestlandet, men ikke umulig.

Altså vi ansetter folk vi, massevis. Men fortsatt er det labert utvalg i hver prosess. Du har nok mange gode poeng, kan du vise til en bedrift i nærområdet som er bedre på de tingene du nevner? Nettsidene er utdatert og en av mange ting som er under nyutvikling. 

Usikker på hvilke andre rekrutterings bedrifter vi skulle ha valgt. Er ikke så mange lokale å ta av. Jeg har jobbet med de i ansettelsesprosessen og mitt inntrykk er at de er veldig profesjonelle.  Men ja, de har ikke fagkompetanse. Det er derfor vi er involvert. Vi har også oversikt over alle de aktuelle kandidatene basert på utdanning og erfaring. 

Lenke til kommentar

1. Fullstendig stopp i den uregulerte masseinnvandring fra EØS og MENA. Dette er primærtingen som vil hjelpe mest

2. Fjerne formueskatten

3. Fjerne norske særskatter som gjør det uattraktivt å etablere seg her

4. Styrke offentlig helsetilbud (dette vil også frigjort ressurs her av seg selv ved stopp av innvandring)

5. Styrke nav med flere ansatte på bakken og færre av overbetalte mellomlederne(dette gjelder generelt i offentlig forvaltning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...