Gå til innhold

Siviløkonomi på BI eller NHH? Oslo vs Bergen?


Ninho

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå kommet til det punktet i livet der jeg må velge hva jeg vil studere, og hvor dette skal skje. 
Jeg vil studere økonomi og administrasjon no matter what. Spørsmålet er bare om dette vil skje på BI Nydalen eller NHH. 

Jeg bor i Oslo, og overgangen fra Oslo til Bergen er noe ser på som utrolig spennende (trolig fordi har ingen kunnskap/erfaring når det gjelder livet i Bergen).

Videre lurer jeg også på de ulike masternes «posisjon» i arbeidsmarkedet, stiller man vesentlig svakere med en master fra BI kontra en fra NHH?

Jeg føler at det å bli i Oslo er det mest «komfortable» valg, men jeg vet ikke om det nødvendigvis er det beste. Jeg vil ikke «Rob myself of an opportunity» hvis det gir mening. Jeg har teoretisk sett kommet inn på det samme studiet på begge skolene.

 

PS. Økonomisk sett spiller det ikke en rolle om jeg bor hjemme og går på BI eller om jeg drar til Bergen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager for at jeg sier det men er det ikke tydelig nok? 
 

NHH studenter scorer bedre og fullfører i langt større grad kontra BI.. eksamen sies også å være noe vanskeligere hos NHH. Det er klart NHH er med prestisje, og det er dem arbeidsgiverne vil ha. Noe som kan forklares med hvorfor over 90% får jobb før fullført utdannelse samt høyere gjennomsnittslønn enn BI. 

De fleste som ikke kommer inn på NHH går for BI. Her kommer du inn med lommeboka og de får derfor studenter som er villige til å betale mye for utdannelsen sin, mens NHH får de studentene med svært sterke resultater fra videregående. Det påvirker unektelige forutsetningene og konkurransesituasjonen mellom studentene.

Jeg er ikke helt kjent med studiemulighetene hos BI, men jeg vet i hvert fall at NHH har nylig lagt til valgfrie  IT/matematikk fag som blant annet programmering og design. I en verden som stadig digitaliseres og hvor teknologien tar over så er du en «diamant» dersom du kombinerer relevante IT-fag med økonomiutdannelsen din. Du har også gode utveksling muligheter.

 

Alt i alt, setter du skolen opp mot hverandre så kommer NHH best ut. De fleste som går på BI gjør det enten fordi de ikke kom inn på NHH eller fordi de verdsetter komfort mer enn fornuft. Jeg anbefaler deg å «step out of your comfort zone» og gå for NHH. Det vil være krevende men verdt det!

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar

NHH ranker vel rett over BI nå igjen, men du vil bli fremtidig kollega med veldig mange fra den andre skolen uavhengig av hvor du begynner å jobbe. Subjektivt sett så krever det nok marginalt mer å få de beste internshipene fra BI kontra NHH, men dette vil ikke være veldig forskjellig. 
 

Jeg har registrert en trend over tid her på forumet at NHH sitt nye fokus på IT og datafag visstnok skal gjøre deg rustet til å blande økonomi og IT, men dette har hvertfall jeg til gode å se skje i praksis. Uavhengig om du tar IT på NHH eller Data Analytics/IT som det heter på BI så vil du aldri stille like sterkt som de kullene som går ut fra informatikk eller andre rene IT-studier. Det er helt sikker gøy og lærerikt, men hvilke egenskaper eller kunnskap du tilegner deg på disse fagene, som skal være direkte overførbare til arbeidslivet rett ut fra skolebenken, er vanskelig å forstå. Jeg ville mye heller rendyrket økonomi/finans/strategi, og tror du vil være tjent med dette i majoriteten av jobber som man søker fra disse skolene. Skomaker, bli ved din lest. 

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar
11 hours ago, kreppsen said:

NHH ranker vel rett over BI nå igjen, men du vil bli fremtidig kollega med veldig mange fra den andre skolen uavhengig av hvor du begynner å jobbe. Subjektivt sett så krever det nok marginalt mer å få de beste internshipene fra BI kontra NHH, men dette vil ikke være veldig forskjellig. 
 

Jeg har registrert en trend over tid her på forumet at NHH sitt nye fokus på IT og datafag visstnok skal gjøre deg rustet til å blande økonomi og IT, men dette har hvertfall jeg til gode å se skje i praksis. Uavhengig om du tar IT på NHH eller Data Analytics/IT som det heter på BI så vil du aldri stille like sterkt som de kullene som går ut fra informatikk eller andre rene IT-studier. Det er helt sikker gøy og lærerikt, men hvilke egenskaper eller kunnskap du tilegner deg på disse fagene, som skal være direkte overførbare til arbeidslivet rett ut fra skolebenken, er vanskelig å forstå. Jeg ville mye heller rendyrket økonomi/finans/strategi, og tror du vil være tjent med dette i majoriteten av jobber som man søker fra disse skolene. Skomaker, bli ved din lest. 

Det er forskjell på en økonomiutdannelse med teknologi forståelse og en 3årig IT grad. Hele poenget er å ruste deg for framtiden, forstå og kommunisere med IT arbeidere. Det er derfor helt klart at du ikke stiller like sterkt som enkelte med en «ren» IT grad, men du skiller deg fra den massive gjengen med økonomer der ute! 
 

Angående ranking så har vel NHH stort sett alltid vært nummer 1 i Norge, samt landets mest populære skole med stor innflytelse. 
 

Man må nesten spørre seg selv hva man ønsker å bli. Ligger spesialisering din i Økonomi så er det opp til deg hvor langt du ønsker å gå med IT. Det er i hvert fall noe jeg anbefaler på det sterkeste. 

Endret av jackfire__
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...