Gå til innhold

Bygge om vedkløyvemotor til båtvinsj?


Anbefalte innlegg

Noen som har gjort tilsvarende eller kan foreslå god løsning på hvordan jeg kan utnytte en 220 v motor som satt i en vedkløyver til å fungere til båtopptrekk av liten/lett båt (ca 100 kg). Skal trekkes opptil 12 m i slak bakke. Utfordringen er vel å få laget en overgang fra eksisterende aksling til wire-/reimspole.

Har en manuell vinsj jeg eventuelt kan bruke som spole. Kan man  f.eks. sveise på en forlengelse av akslingen som igjen sveises på sveivakslingen til den manuelle?

20210721_105701.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale å sveise akslingene sammen, da motoren har altfor høyt turtall til å festes direkte på sveivakslingen til en manuell vinsj. I tillegg vil selv små skjevheter i sveisene og monteringen føre til problemer, da en slik kobling ikke er fleksibel.

Vil heller anbefale reimoverføring, med ett lite reimhjul på motoren og ett stort på vinsjen.

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (1 time siden):

Vil ikke anbefale å sveise akslingene sammen, da motoren har altfor høyt turtall til å festes direkte på sveivakslingen til en manuell vinsj. I tillegg vil selv små skjevheter i sveisene og monteringen føre til problemer, da en slik kobling ikke er fleksibel.

Vil heller anbefale reimoverføring, med ett lite reimhjul på motoren og ett stort på vinsjen.

Godt innspill🙂

Lenke til kommentar
Martin111 skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg har hele kløyva, men usikker hvordan du tenker hydraulikken utnyttet.

Ser for meg å benytte pumpa som ei flowpumpe som drar en hydraulikkmotor som igjen drar vinsjen. Du ha kjennskap til hydraulikk for å få det til men for mekanisk drift må du også til med girboks for å få trommelen til gå sakte nok.

Utfordringen du har nå er at giret til pumpa sitter direkte på motorakslingen så ved å benytte pumpa omgår du den problematikken direkte.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...