Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2022


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
phsopptak skrev (15 minutter siden):

Tusen takk for svar E2022 og Phs2022! Det hjalp på motivasjonen 👏  Løp heldigvis litt raskere på opptaket jeg også. Alle opptakstestene ble bestått 🥳

Gratulerer så mye, kan spørre deg hva du har i snitt ?  Var der mange som datt ut idag ? 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Kurdos said:

Så bra! Når søkte du? Og hvilken dato ønsket du bolig fra? 

Jeg søkte første uken i mars. Husker ikke nøyaktig hvilke datoer jeg la inn, men det var vel rundt én uke før/og etter vanlig studiestart/slutt.

Kontrakten jeg har underskrevet gjelder fra og med 01.08.2022 til og med 31.07.2023.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjøvik 123 skrev (På 13.6.2022 den 15.06):

Gratulerer så mye, kan spørre deg hva du har i snitt ?  Var der mange som datt ut idag ? 

Takktakk 🤗 Er litt usikker på hva snittet mitt er siden jeg har flere vitnemål, og ikke vet hvilke karakterer de plukker. Det var flere som ikke bestod, men vet ikke hvor mange.

Lenke til kommentar
Phs2022 skrev (1 time siden):

21. juni! Blir spennende. Lurer på hvilke spørsmål man får. Noen som vet det? 

Jeg har vært inne til egnethetsvurdering. Men å få svaret på akkurat hva man får i spørsmål tror ikke jeg er lurt for noen av partene. Bare vær deg selv og reflekter godt rundt de spørsmålene du får. Du må ha et svar og en begrunnelse for det du sier, hvis ikke blir du gjennomskuet. Et manus kan glippe, og da glipper fort hele fasaden og du vil da gi et dårlig intrykk. Dette går fint, lykke til!

Endret av God dag!
skrive- og formuleringsfeil.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Phs2022 skrev (På 15.6.2022 den 14.46):

Hei! Jeg har sendt inn en attest fra høgskolen jeg gikk på om at jeg har fullført 2 år med høyere utdanning, for å kunne få 2 poeng. Vil de telle det som godkjent, eller bør jeg sende inn vitnemålet nå som jeg har fullført bachelor også? 

Dette er loggført og automatisk medregnet i poengene dine hos Samordna Opptak. Edit: ta å dobbelsjekke på SO at det står der.

Endret av kristiankvart
Lenke til kommentar
Phs2022 skrev (På 14.6.2022 den 16.47):

21. juni! Blir spennende. Lurer på hvilke spørsmål man får. Noen som vet det? 

Noen spørsmål føles som vanlig jobbintervju, så da kan det være lurt å tenke S.T.A.R (Situation Task Action Result). Det er lurt å tenke over erfaringer fra tidligere jobb, studie eller militæret og lignende.

God dag! skrev (På 14.6.2022 den 17.23):

Jeg har vært inne til egnethetsvurdering. Men å få svaret på akkurat hva man får i spørsmål tror ikke jeg er lurt for noen av partene. Bare vær deg selv og reflekter godt rundt de spørsmålene du får. Du må ha et svar og en begrunnelse for det du sier, hvis ikke blir du gjennomskuet. Et manus kan glippe, og da glipper fort hele fasaden og du vil da gi et dårlig intrykk. Dette går fint, lykke til!

Enig. Du trenger ikke manus, men er nok ikke dumt å skrive ned noen mulige spørsmål på forhånd som ved et jobbintervju og tenke gjennom de på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål vedrørende Samordna opptak, og omprioritering av studieønsker.

Jeg har vært gjennom fysiske tester, samt egnethetstest og venter som alle andre i spenning på første uken i juli. 
Jeg har et snitt på 52,7, og har personlig mest lyst til å komme inn i Stavern, men ligger jo åpenbart 0,5 poeng under fjorårets snitt. Det er jo en sannsynlighet for at snittet går ned fra i fjor, og jeg har søkt både Bodø og Stavern, men jeg er jo mest sannsynlig å komme inn i Bodø med forbehold om at snittet ikke går ned (jeg blir på ingen måte skuffet av å komme inn i Bodø). Har for øyeblikket Bodø på førsteplass og Stavern på andre inne på Samordna opptak, men burde jeg bytte de om dersom muligheten for Stavern byr seg? Dersom jeg ikke kommer inn i Stavern pga snitt, blir jeg da tilbudt skoleplass i Bodø dersom snittet mitt er bra nok; eller havner jeg bak i køen?
Og blir jeg tilbudt plassen i Bodø, er jeg vel ikke lenger med i kampen om plass i Stavern?
 

Lenke til kommentar
hnb20 skrev (2 timer siden):

Har et spørsmål vedrørende Samordna opptak, og omprioritering av studieønsker.

Jeg har vært gjennom fysiske tester, samt egnethetstest og venter som alle andre i spenning på første uken i juli. 
Jeg har et snitt på 52,7, og har personlig mest lyst til å komme inn i Stavern, men ligger jo åpenbart 0,5 poeng under fjorårets snitt. Det er jo en sannsynlighet for at snittet går ned fra i fjor, og jeg har søkt både Bodø og Stavern, men jeg er jo mest sannsynlig å komme inn i Bodø med forbehold om at snittet ikke går ned (jeg blir på ingen måte skuffet av å komme inn i Bodø). Har for øyeblikket Bodø på førsteplass og Stavern på andre inne på Samordna opptak, men burde jeg bytte de om dersom muligheten for Stavern byr seg? Dersom jeg ikke kommer inn i Stavern pga snitt, blir jeg da tilbudt skoleplass i Bodø dersom snittet mitt er bra nok; eller havner jeg bak i køen?
Og blir jeg tilbudt plassen i Bodø, er jeg vel ikke lenger med i kampen om plass i Stavern?
 

Heisann,

Du har egentlig god kontroll på hvordan dette fungerer. Du må prioritere etter hva du ønsker, ikke etter hva du tror snittet kommer til å lande på. Du kan forsåvidt sette Oslo på første ønske (om dette er et alternativ for deg), Stavern og deretter Bodø på det tredje ønsket. Om du ikke har snittet til å få tilbud i Oslo (Da tenker jeg på snittet som har vært) så faller det bort, og neste ønske på listen kommer inn. Om du fortsatt ikke har snittet på det andre ønsket, da kommer neste på listen inn. Sånn fortsetter det ned hele «ønskelisten» helt til du har godt nok snitt.

La oss si at dette er scenario:

Din søknad.

1. Oslo

2. Stavern

3. Bodø.

«Snittet i år lander på 52,9 i Oslo og 50,7 i Stavern.» Da får du tilbud om skoleplass i Stavern, og alle de andre ønskene faller bort. -Så fremt du er funnet egnet. 
Om du snur søknaden på hodet med Bodø på førstevalg, så får du tilbud i Bodø og de andre faller bort.

Personlig så tror jeg snittet i år vil bli veldig likt 2019. Oslo: 51,1 - Stavern: 50,0 - Bodø: 49,2. Kanskje noe høyere, det er i hvert fall håpet mitt!

lykke til!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, God dag! said:

Heisann,

Du har egentlig god kontroll på hvordan dette fungerer. Du må prioritere etter hva du ønsker, ikke etter hva du tror snittet kommer til å lande på. Du kan forsåvidt sette Oslo på første ønske (om dette er et alternativ for deg), Stavern og deretter Bodø på det tredje ønsket. Om du ikke har snittet til å få tilbud i Oslo (Da tenker jeg på snittet som har vært) så faller det bort, og neste ønske på listen kommer inn. Om du fortsatt ikke har snittet på det andre ønsket, da kommer neste på listen inn. Sånn fortsetter det ned hele «ønskelisten» helt til du har godt nok snitt.

La oss si at dette er scenario:

Din søknad.

1. Oslo

2. Stavern

3. Bodø.

«Snittet i år lander på 52,9 i Oslo og 50,7 i Stavern.» Da får du tilbud om skoleplass i Stavern, og alle de andre ønskene faller bort. -Så fremt du er funnet egnet. 
Om du snur søknaden på hodet med Bodø på førstevalg, så får du tilbud i Bodø og de andre faller bort.

Personlig så tror jeg snittet i år vil bli veldig likt 2019. Oslo: 51,1 - Stavern: 50,0 - Bodø: 49,2. Kanskje noe høyere, det er i hvert fall håpet mitt!

lykke til!

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Søker21 skrev (1 time siden):

Hvilken inntrykk sitter folk med etter egnethetsvurdering?

Jeg forventet at de skulle spør mer, følte ikke jeg fikk vist noe særlig hva slags person jeg er. Og at man alltid kommer på bedre svar etter intervjuet😅 men følte det gikk greit😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...