Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2022


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Phss skrev (2 minutter siden):

Hvordan tror dere reglene blir for opptakene i år?
Får man coronna like før testene, ryker sjansen for å komme inn dette året..(?) 

Jeg lurer på det samme. Vurderer å gå i egen «karantene» før opptaket for å være mest mulig sikker på å ikke få covid eller havne i smittekarantene. Men er vanskelig å isolere seg helt fra barn og annen familie. Hva tenker dere andre å gjøre i perioden før?

Vi kan jo håpe på at det er noen dager mellom testene i de ulike byene, slik at kan man ikke på den ene - så kan man på den andre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
H21 skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. Vurderer å gå i egen «karantene» før opptaket for å være mest mulig sikker på å ikke få covid eller havne i smittekarantene. Men er vanskelig å isolere seg helt fra barn og annen familie. Hva tenker dere andre å gjøre i perioden før?

Vi kan jo håpe på at det er noen dager mellom testene i de ulike byene, slik at kan man ikke på den ene - så kan man på den andre. :)

Ja, blir nok selv-valgt karantene her og - i den grad det lar seg gjøre! :D

 

Lenke til kommentar
Helleland skrev (14 timer siden):

Hei,

Jeg ønsker å søke PHS 2022 og skal ta opp fag frem til sommeren. Nå ser jeg at det er snittet jeg har nå om avgjør om jeg får komme på opptak/intervju. Er det noen mulighet å finne ut hva denne grensen var i 2021? (Jeg har 4.8 nå)

 

Takk

 

Man kan høre med opptakskontoret, men snitter for å bli innkalt til intervju i 2021 var 50,6 konkuransepoeng. Det er derfor poengsummen du har når du søker innen 1. mars som vil være avgjørende for om du blir innkalt eller ikke. For å bli kalt inn i 2020 var det vel noe rundt 48,8 om jeg ikke husker helt feil. Det vil med andre ord kunne variere en del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Juss07 skrev (På 24.1.2022 den 13.08):

Man kan høre med opptakskontoret, men snitter for å bli innkalt til intervju i 2021 var 50,6 konkuransepoeng. Det er derfor poengsummen du har når du søker innen 1. mars som vil være avgjørende for om du blir innkalt eller ikke. For å bli kalt inn i 2020 var det vel noe rundt 48,8 om jeg ikke husker helt feil. Det vil med andre ord kunne variere en del. 

2020/2021 hadde de ikke fysiske tester men bare intervju, grunnet covid - 19, dermed var også poenggrensen høyere for å bli innkalt til intervju, i 2019 lå den på 41. I år har de fysiske tester i tillegg til intervju så det kan vær du blir invitert med snittet du har nå men igjen så vet vi aldri hvor mange som søker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! 
Jeg har lyst til å søke phs (har tenkt på det en stund nå), men er litt usikker på om jeg når opptakskrava innen mai. Går det an å søke, og så eventuelt trekke seg igjen før de fysiske opptaksprøvene som er i mai ca? Vil ikke kaste bort tiden deres heller hvis jeg ikke klarer de fysiske krava. 
Takk for svar! 

Lenke til kommentar
Bruker1998 skrev (1 time siden):

Hei! 
Jeg har lyst til å søke phs (har tenkt på det en stund nå), men er litt usikker på om jeg når opptakskrava innen mai. Går det an å søke, og så eventuelt trekke seg igjen før de fysiske opptaksprøvene som er i mai ca? Vil ikke kaste bort tiden deres heller hvis jeg ikke klarer de fysiske krava. 
Takk for svar! 

Hei.

Med mindre du er i elendig form bør det være mulig å rekke dette. Hvor er det skoen trykker? 
 

Dersom du er kvalifisert kan du søke om å få testene så sent som mulig slik at du har maksimalt med tid til å trene. Jeg var litt bakpå selv da jeg søkte men med disiplin kom jeg meg igjennom og er politi i dag. Jeg mener at dersom viljen er sterk nok kommer du til å klare det(med mindre du er 200kg/ kolspasient eller går med krykker)

Lenke til kommentar

Noen andre enn meg som har fått AVSLAG på søknad om politiattest?

Jeg har søkt akkurat som det står beskrevet på phs.no, og fikk nå avslag med dette som begrunnelse: 

«Politiattest skal ikke med i en søkerfase.

Du kan sende inn ny søknad når du har fått tilbud om studieplass. Bekreftelse fra studiested eller Samordna opptak vedlegges søknaden.»

Det står at jeg kan sende klage, men det er inntil en måneds behandlingstid… Skal ringe imorgen når de åpner - men vil høre om det er flere som har opplevd det samme?

 

Lenke til kommentar
H21 skrev (7 minutter siden):

Noen andre enn meg som har fått AVSLAG på søknad om politiattest?

Jeg har søkt akkurat som det står beskrevet på phs.no, og fikk nå avslag med dette som begrunnelse: 

«Politiattest skal ikke med i en søkerfase.

Du kan sende inn ny søknad når du har fått tilbud om studieplass. Bekreftelse fra studiested eller Samordna opptak vedlegges søknaden.»

Det står at jeg kan sende klage, men det er inntil en måneds behandlingstid… Skal ringe imorgen når de åpner - men vil høre om det er flere som har opplevd det samme?

 

Jøss, dette var veldig merkelig. Det er helt åpenbart en feil, da det ikke er noe tvil rundt når politiattesten skal inn. Jeg tror det beste du kan gjøre er å ringe, men fredager er det som regel stengt der. Dette er ikke en ting som omfattes av ordinær klageadgang, men er en reell saksvehandlingsfeil.

Ring på mandag før 11:30 (de stenger da), og forklar situasjonen. Du er helt avhengig av å få svar på den før 20.03, så dette må de bare prioritere. Lykke til!

Lenke til kommentar
MiniFalken skrev (1 minutt siden):

Jøss, dette var veldig merkelig. Det er helt åpenbart en feil, da det ikke er noe tvil rundt når politiattesten skal inn. Jeg tror det beste du kan gjøre er å ringe, men fredager er det som regel stengt der. Dette er ikke en ting som omfattes av ordinær klageadgang, men er en reell saksvehandlingsfeil.

Ring på mandag før 11:30 (de stenger da), og forklar situasjonen. Du er helt avhengig av å få svar på den før 20.03, så dette må de bare prioritere. Lykke til!

Ja, jeg ringer på mandag. Bare veldig kjedelig. Får håpe det bare gjelder meg og ikke en hel gjeng av oss. :)

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 16.12.2021 den 19.01):

Hva tjener man som politi? Og er det noen forskjell på om man jobber i en av de større byene eller litt ute på landet? 

Og, blir man sendt ned på rangstigen om man er eldre enn mange andre søkere?

I tilfelle man begynner å bli lei av å glane på en skjerm dag ut og dag inn mener jeg... 

Hei, jeg jobber som PB1 - har jobba ræva av meg (i vikariater) og tatt alt av overtid som fins. Dvs jeg så ikke sola i sommerferien og har knapt sett vennene mine siste året.

Jeg landa på 600k brutto. 

 

600k kan du lett tjene i en 8-16 jobb uten overtid, så vet ikke hvorfor jeg gidder.

 

Grunnlønnen min er rett over 380k.

 

Jeg legger meg alltid med en vond klump i magen, for jeg vet aldri om jeg har jobb måneden etter.

 

Så dette yrket er for spesielt interesserte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hyggelig person skrev (11 minutter siden):

Hei, jeg jobber som PB1 - har jobba ræva av meg (i vikariater) og tatt alt av overtid som fins. Dvs jeg så ikke sola i sommerferien og har knapt sett vennene mine siste året.

Jeg landa på 600k brutto. 

 

600k kan du lett tjene i en 8-16 jobb uten overtid, så vet ikke hvorfor jeg gidder.

 

Grunnlønnen min er rett over 380k.

 

Jeg legger meg alltid med en vond klump i magen, for jeg vet aldri om jeg har jobb måneden etter.

 

Så dette yrket er for spesielt interesserte.

Oi. Takk for svar. Kanskje jeg må belage meg på å klane i den jævla skjermen en stund til da... Blir vell hardt å gå ned til 600, og i alle fall 400... Dvs, jeg skulle klart meg med 600 hvis det var normallønna, bare for å gjøre noe mer aktivt og spennende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, jeg har søkt skoleplass i år, men min studiespesialisering kommer fra fagskolen.

Jeg har forstått det slik at jeg vil få en individuell vurdering på poengsummen min fra karakterer fra fagskolen. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det mulig for meg å vite hva poengsum jeg faktisk søker med? Verken samordna opptak eller phs hadde erfaring med dette, så ble ikke så klok på det.

Finnes det kanskje statistikk på om dette pleier bli vurdert over/under det faktiske karaktersnittet fra skolen.

Takk for hjelpen 

Lenke til kommentar
Matiasen skrev (På 14.2.2022 den 11.00):

Hei, jeg har søkt skoleplass i år, men min studiespesialisering kommer fra fagskolen.

Jeg har forstått det slik at jeg vil få en individuell vurdering på poengsummen min fra karakterer fra fagskolen. 

Er det noen som har erfaring med dette? Er det mulig for meg å vite hva poengsum jeg faktisk søker med? Verken samordna opptak eller phs hadde erfaring med dette, så ble ikke så klok på det.

Finnes det kanskje statistikk på om dette pleier bli vurdert over/under det faktiske karaktersnittet fra skolen.

Takk for hjelpen 

Hei!

Rart at PHS eller samordna ikke kunne gi deg noe svar på dette. Jeg har dessverre ikke peiling på dette selv, men da jeg googlet fikk jeg frem en nettside fra NOKUT. Kanskje du kan kontakte dem? Legger ved link til "ofte stilte spørsmål" om fagskole og vitnemål, hvis du ikke har sett på den enda: https://www.nokut.no/norsk-utdanning/fagskole/ofte-stilte-sporsmal/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, 

Jeg har 4,67 i snitt i dag (inkl konkurransepoeng). 
Vurderer om jeg skal ta prosessen med å søke, men vil det være noen sjans å komme inn på skolen i Bodø med dette snittet?  
Det er en prosess i seg selv å fylle ut alt av dokumentasjon, men er dette nødvendig med mitt snitt? Åpen for innspill! 

Jeg ser at det historisk sett ikke har vært på dette nivået hverken i 2018, 2019, 2020 eller 2021. Antar at det gjerne vil bli flere studieplasser iår. 

Lenke til kommentar
Svenn-4 skrev (16 timer siden):

Hei, 

Jeg har 4,67 i snitt i dag (inkl konkurransepoeng). 
Vurderer om jeg skal ta prosessen med å søke, men vil det være noen sjans å komme inn på skolen i Bodø med dette snittet?  
Det er en prosess i seg selv å fylle ut alt av dokumentasjon, men er dette nødvendig med mitt snitt? Åpen for innspill! 

Jeg ser at det historisk sett ikke har vært på dette nivået hverken i 2018, 2019, 2020 eller 2021. Antar at det gjerne vil bli flere studieplasser iår. 

Det er nok dessverre lite poeng om du ikke tar opp fag e.l nå i vår. Sjansen for at poenggrensen faller mye er nok liten. Det er heller ikke fremmet forslag om å ta opp flere studenter i 2022 heller. 

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (På 9.2.2022 den 20.40):

Oi. Takk for svar. Kanskje jeg må belage meg på å klane i den jævla skjermen en stund til da... Blir vell hardt å gå ned til 600, og i alle fall 400... Dvs, jeg skulle klart meg med 600 hvis det var normallønna, bare for å gjøre noe mer aktivt og spennende. 

Trist (men for enkelte helt sant) lesing i svaret du fikk.

Selv jobber jeg turnus i middels liten by (litt over 20k innb.), tar en del overtid i ny og ne (mest fordi det er morsomt), og lander på ca. 650k brutto. Da er det også flere langfriperioder jeg har reist istedet for å ta overtid.

Jeg er PB1 og har fast stilling  ordenstjeneste/patrulje.

Har vært relativt heldig med jobb etter PHS, det er det flere som er. Postitivt overrasket over både arbeidsmiljø, trivsel og lønn. Gi jernet og ha tro på at det løser seg, så blir det veldig bra på sikt.

 


 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...