Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte servantskap


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt at dette er noe man forholdsvis enkelt kan gjøre selv, men jo mer jeg titter på det desto mer usikker blir jeg. Skulle ha byttet servantskapet, men kan godt beholde selve vasken og benkeplata. Vil dette medføre at noe må gjøres med blandebatteri/rør? Usikker på hvordan det henger sammen, men vil tro at benkeplata kun er skrudd fast i servantskapet, slik at både plate og vask vil "demonteres" når servantskap skrus løs? 

Ville det kanskje vært enklere å kjøpe nytt servantskap med vask, og få en rørlegger(?) til å bytte alt? Da ville det blitt noe ala dette: https://www.ikea.com/no/no/p/enhet-tvaellen-servantskap-med-2-dorer-eikemonstret-hvit-pilkan-blandebatteri-s29336525/ 

Her ser det jo ut til at man får med både vannlås, avløpsrør, tetningspakker etc., så da blir det vel sikkert jobb for en rørlegger. 

Ble jo et noe diffust innlegg dette, men spørsmålet er vel egentlig om det er vanlig å bare bytte servantskap (men beholde benkeplate og vask), og hvorvidt dette normalt medfører noe særlig jobb? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette fikser du selv. Null stress. 
Det er omtrent det samme som å bytte dusjkabinett. Du kobler på vannrør - og ordner avløp. En ganske enkel jobb.

I verste fall kan du få noe susing i røra, eller typisk "klukk-klukk-klukk" lyd, fordi vannlåsen er montert litt feil eller lignende. Men hvis dette er en "alt-i-et-pakke" med bruksanvisning og ikke en hjemmesnekra pakke, så fikser du det selv.

Fjerner du alt - så ser du to standard vannrør stikke ut av veggen og et hull til avløp. Så er det bare å skru opp servantskapet, koble til slangene og avløpet.... før du dytter alt på plass etterpå. En rimelig grei jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kris85 skrev (På 20.7.2021 den 21.30):

Dette fikser du selv. Null stress. 
Det er omtrent det samme som å bytte dusjkabinett. Du kobler på vannrør - og ordner avløp. En ganske enkel jobb.

I verste fall kan du få noe susing i røra, eller typisk "klukk-klukk-klukk" lyd, fordi vannlåsen er montert litt feil eller lignende. Men hvis dette er en "alt-i-et-pakke" med bruksanvisning og ikke en hjemmesnekra pakke, så fikser du det selv.

Fjerner du alt - så ser du to standard vannrør stikke ut av veggen og et hull til avløp. Så er det bare å skru opp servantskapet, koble til slangene og avløpet.... før du dytter alt på plass etterpå. En rimelig grei jobb.

@Kris85

Sorry for sen respons! Ble litt bortprioritert her. 
 

Ja, det skal vel være mulig å gjøre selv. Jeg er dog ikke veldig handy, og er i tillegg enslig. Ser at jeg kan få et ferdig montert servantskap fra Megaflis, men dette veier jo 35kg, og skal henges opp på vegen. Et problem? Så lenge skapet skal henges opp på veggen må det jo også bores i flis. Det er kanskje ikke noe problem så lenge man fyller på med silikon før skruene skrus inn? 
 

I tillegg har jeg tenkt litt på demontering av nåværende skap og servant. Det gjøres vel bare ved å koble fra rør og avløp, og så skru ned skapet. Men vil ikke avløpet da stå åpent? Slik at det slippes inn kloakklukt i en lengre periode? Ikke noe enormt problem, men ikke akkurat veldig sexy dersom jeg ender opp med å demontere og montere opp på forskjellige dager. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...