Gå til innhold

Ny stilling - mistet motet


Gjest 8e73f...ced

Anbefalte innlegg

Gjest 8e73f...ced

Jeg har arbeidet innen bygg og anlegg i en god del år, og alltid hatt som mål å jobbe meg oppover i systemet. Jeg ser ikke for meg å ha en så fysisk tung jobb når jeg blir eldre. For rundt 2 måneder siden fikk jeg endelig beskjeden jeg hadde ventet på; prosjektleder og eget kontor!

Problemet er at jeg fikk mindre enn minimalt med opplæring, for få folk til å utføre jobbene som kommer inn og nå plutselig tok hele administrasjonen ferie (jeg måtte flytte min) og jeg skal styre bedriften (90 ansatte + 15 sommerhjelper som ikke aner hva de skal gjøre) i 3 uker. Samtidig hoper det seg opp med jobber som jeg har ansvaret for at blir utført, noe som ender med at jeg stikker ut og gjør dem selv; det er tross alt dette jeg er god til!

Jeg kunne sikkert skrevet et par sider til om dette, men dere skjønner vel problemet. Jeg var skikkelig god i stillingen jeg hadde, til tross for at jeg egentlig ikke likte arbeidet. Nå er jeg forfremmet, jeg trodde det var dette jeg ville, men jeg er ikke god i mine nye arbeidsoppgaver. Det er fristende og spørre om jeg kan få tilbake min gamle stilling, men samtidig vil vel det lukke alle fremtidige dører...

Noen med lignende erfaringer? For meg føles det så dumt å være voksen og erfaren innenfor yrket, men ikke vite hva en skal gjøre.

Anonymous poster hash: 8e73f...ced

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ganger blir man bare kastet ut i ting uten å vite så alt for mye.

Nå er det i tillegg fellesferie, så hele landet drives i hovedsak av sommervikarer. Så ting blir litt så-som-så.

Tror du burde lene deg litt tilbake og tenke over om forventningene du har til deg selv samsvarer med forventinger til ny prosjektleder som blir kastet inn i en rolle i fellesferien.

Lenke til kommentar

1. Finn ut hva som viktigst. Hva er kritisk, viktig, mindre viktig, hva kan vente? Lag en prioritert To Do-liste.

2. Finn ut hvem du kan spørre om hjelp, og SPØR vedkommende. Du må jo ha opplæring, du er ikke synsk.

3. Husk at læringskurven begynner nå, den er bratt og lang. Men du blir flinkere hver dag.

4. Ikke heng deg opp i alt som ikke blir gjort, prioriter å fullføre kritisk oppgaver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skaff seg selv et godt grunnlag for å styre de prosjektene og aktivitetene du har ansvaret for. Bruk anleggslederne for å få oppdaterte fremdriftsplaner, budsjett og risikovurderinger. Jeg ville prioritert mest tid på de prosjektene som har størst risiko. Husk også at det er en del oppgaver som ikke må gjøres nå i fellesferien. Det er aksepteres som regel av kunder og samarbeidspartnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg er selv prosjektleder hos en mellomstor entreprenør, og jeg har følt på det samme tidligere. Det er ofte enklere å gjøre jobben selv enn å stole på andre.

Men du skal være klar over at det ikke er jobben din å utføre arbeidet selv, og at du da bruker verdifull tid på noe du ikke skal gjøre. Du gjør rett og slett ikke jobben din om du er ute og skrur gispplater.

Bli flinkere til å delegere, bli flinkere til å kommunisere klart og tydelig ovenfor arbeidere og teamledere, lær deg bedriften din sine KS-systemer, og ikke vær redd for å ringe sjefen og innrømme at du ligger bakpå på enkelte prosjekter. Det er også ditt ansvar å varsle når du følger at du ikke har kontroll eller mangler erfaring/kompetanse. Det er også gjerne en grunn til at du nå sitter alene midt på sommeren; du har kanskje vært litt for modig og optimistisk mtp. at du gjerne har sagt 'ja' til å styre skuten gjennom fellesferien?!

Men ikke gi opp. Du må rett og slett ha troen på deg selv, og så får du legge ned litt ekstra innsats all den tid du er ny. Om et lite år har du sikkert stålkontroll på det meste, og jeg er sikker på at du kommer til å trives. Men ja, PL hos en entreprenør i byggebransjen kan være ekstremsport.

Stå på 😘

Lenke til kommentar
Gjest 8e73f...ced
KarvaBlad skrev (19 minutter siden):

1. Finn ut hva som viktigst. Hva er kritisk, viktig, mindre viktig, hva kan vente? Lag en prioritert To Do-liste.

2. Finn ut hvem du kan spørre om hjelp, og SPØR vedkommende. Du må jo ha opplæring, du er ikke synsk.

3. Husk at læringskurven begynner nå, den er bratt og lang. Men du blir flinkere hver dag.

4. Ikke heng deg opp i alt som ikke blir gjort, prioriter å fullføre kritisk oppgaver.

1. Det er vanskelig å finne ut av. Vi har faste kontrakter over 3-5 år, hvor vi henger etter. I tillegg kommer det tilleggsarbeider til disse kontraktene som forventes at utføres mer eller mindre med en gang.

2. Jeg må vente 3 uker før det er noen å spørre.

3. Jeg vet jeg vil bli bedre, men jeg likte bedre da jeg var god.

4. Det virker som om alt er kritisk.

Anonymous poster hash: 8e73f...ced

Lenke til kommentar

Vel, jeg mistenker at bedriften egentlig ligger litt bakpå hele tiden, og at dette slett ikke er noe som er helt spesielt for akkurat nå eller for akkurat deg. Mange bedrifter løper etter toget hele tiden, det er som regel et tegn på at det er mer oppgaver enn det er folk til å utføre oppgavene. Det kan indikere at butikken går bra. ;) 

Det virker dog for meg som at de andre i administrasjonen ikke har brydd seg med å gi deg nok opplæring og ikke minst input på hvilke prosjekter som var de viktigste og hvilke kunder som skriker høyest hvis visse ting ikke blir utført og lignende. Dersom du iallfall hadde fått litt input på hvilke prosjekter som var de viktigste å følge opp nå i sommer så hadde du iallfall hatt en viss rettesnor å jobbe med. Synes vel at din leder og de andre burde ha jobbet med deg og laget en liste og hva som skal prioriteres og hvordan sommervikarene skal følges opp og slikt. 

Helt ærlig,  det virker egentlig "litt" useriøst av bedriften å bare dumpe ALT på en ny prosjektleder og be deg ta deg av hele butikken og 15 nye vikarer med minimal opplæring mutters alene, mens alle de andre stikker av på ferie.

Mine generelle råd til deg i dette kaoset er vel dette: 

1: Fortsett å ha eller eventuelt ta mer kontakt med kundene dere har vedr. prosjektene som jobbes på i sommer. Få info fra dem direkte, slik at du får mest mulig oversikt over hvordan ting ligger an. Her kan du fort finne ut om ting HASTER eller egentlig bare "haster". ;)   

2: Dokumenter svært godt ALT som blir gjort, for hvilke kunder/prosjekter og hvem hos dere som utførte dette.

3: Hør med vikarene hva som ble solgt og/eller hva som ble fortalt dem at de skulle gjøre. Deleger så arbeid til de enkelte basert på hva de ble ansatt for å gjøre helt enkelt. Fortell dem gjerne at du er ny prosjektleder og ikke har all info, derfor blir ting litt spesielt. Da forstår de litt bedre hvorfor ting er som de er akkruat nå. 

4: Lag en typ rapport som ligger klar til de andre kommer tilbake fra ferie. Her skriver du alt som er gjort og hvordan ansatte og kunder har blitt fulgt opp, der du også tar opp at du hadde minimalt med input å gå på og at du måtte "winge det" etter beste evne.

Det viktigste i alt dette er at både kundene og de ansatte blir fulgt opp av deg, jeg vil tro at det er dette som kommer til å sett mest på av dine kolleger og ledere når de kommer tilbake fra ferie. :)

Endret av Computron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...