Gå til innhold

Kontantkjøp av bil eller lån og fond?


Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Loko skrev (1 time siden):

1.99 nominell er gjerne 4-5% effektiv. Så hvis det skal lønne seg med lån må du ha større gevinst enn det på fond

Og så må man se på forskjellen på potensiell avkastning som man har med fond vs garantert avkastning ved å unngå lån. Hvis effektiv rente ved lån er i nærheten av hva man kan regne med i avkastning fra fond så bør man velge å ikke ha lån.

Lenke til kommentar

Vanskelig å gi et godt svar bare basert på det du skriver.  Kommer an på situasjonen din ellers og risikoviljen.
Har du boliglån? Andre lån? Er dette alle sparepengene, eller bare en mindre andel? 

Som noen sier må du tenke på effektiv rente, og ikke nominell. 

Har du mulighet kan det være billigere å finansiere bilen med å ta opp / øke boliglånet, fremfor å ta eget billån.
Viktig da å tenke på at du ikke vil betale ned bilen over 25 år, slik som boliglån gjerne er. Må derfor regne med å betale ned ekstra slik at det du tok ut til bilen er borte etter f.eks. 5 år. Da kan du oppnå en lavere rente enn ved et rent billån. 

Enkelt forklart er det så enkelt som dette: Får du mer avkastning på fond enn effektiv rente på lånet er, vil det lønne seg å ta lån, og heller kjøpe fond. 
Men her må du også ta høyde for situasjonen din. Er dette alle sparepengene vil du kanskje ikke tåle store svingninger / tap i en periode. Setter du pengene i fond må du rengne med at det kan gå i minus, spesielt på kortere sikt. En viktig faktor er derfor også om du ser for deg at du vil ha behov for disse pengene innen 5-10 år? 


Avhengig av hva du eier fra før, er det heller ikke heldig å kjøpe fond for 500 000 på en gang, men heller spre kjøpet over et år eller tre. Dette for å redusere risikoen for at du sette alt inn på topp. Da er du igjen tilbake på at å kjøpe bilen kontant og heller sette av månedlig sparing til fond kan være en bedre løsning. 

Hvis dette blir ditt første fondskjøp vil det være lurt å spre det en god del i tid, men hvis du allerede har fond for et par millioner, og sparer jevnlig i fond, er ikke poenget like stort. 

Lenke til kommentar

Angåande det å kjøpe over 1-3 år så er det eit forsøk på å time marknaden, og stort sett stemmer det at «time in the market beats timing the market». Hadde eg hatt 500k meint for fond ville eg putta alt inn i dag.

I TS sitt tilfelle ville eg kjøpt bilen kontant og starta månadleg fondssparing. Mindre risiko og mindre lån.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/23/2021 at 7:14 AM, Zeph said:

Angåande det å kjøpe over 1-3 år så er det eit forsøk på å time marknaden, og stort sett stemmer det at «time in the market beats timing the market». Hadde eg hatt 500k meint for fond ville eg putta alt inn i dag.

Ikke helt enig med deg der. Det er nettopp for å unngå (en uheldig) timing av markedet. 

Historisk er jeg helt enig i at tid i markedet er best, men det forutsetter at man har en meget lang tidshorisont.

For mange vil det kunne skje mye i løpet av noen år som gjør at en allikevel får bruk for sparepengene til noe annet, og hvis man får behov for å ta det ut om f.eks. tre år er det ikke like sikkert at "Time in the market" er best. Tenk for eksempel om man satt alle sparepengene i fond sommeren 2008, for så å miste jobben under finanskrisen.

Med en lang (15+ år) tidshorisont tilsier historien at vil være best å gå "all in", men ikke alle har ikke 500k+ de med sikkerhet kan si at de ikke vil ha behov for de neste 10-20 årene. 

Igjen kommer det an på bakgrunnen til TS, som vi ikke kjenner nok til :)

Endret av dundersalt123
skriveleif
Lenke til kommentar

Hvis du spør om økonomisk råd er det vel lurest å ikke kjøpe ny-bil. Du sparer langt mer på en 2 år gammel (feks) av samme modell som da fortsatt vil ha 3 eller 5 år gjenstående av garantien (avhengig av merke).
Eller langt bedre, kjøp en billig drittbil & spar resten som oss gniere 😆

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dundersalt123 skrev (3 timer siden):

Ikke helt enig med deg der. Det er nettopp for å unngå (en uheldig) timing av markedet. 

Historisk er jeg helt enig i at tid i markedet er best, men det forutsetter at man har en meget lang tidshorisont.

For mange vil det kunne skje mye i løpet av noen år som gjør at en allikevel får bruk for sparepengene til noe annet, og hvis man får behov for å ta det ut om f.eks. tre år er det ikke like sikkert at "Time in the market" er best. Tenk for eksempel om man satt alle sparepengene i fond sommeren 2008, for så å miste jobben under finanskrisen.

Med en lang (15+ år) tidshorisont tilsier historien at vil være best å gå "all in", men ikke alle har ikke 500k+ de med sikkerhet kan si at de ikke vil ha behov for de neste 10-20 årene. 

Igjen kommer det an på bakgrunnen til TS, som vi ikke kjenner nok til :)

Det må sjølvsagt ei totalvurdering av økonomien til, men eg ville aldri anbefalt aksjefond med kortare sparehorisont enn fem år, helst over ti år.

Lenke til kommentar

Ta lån, sett pengene i fond. Hvis man forutsetter at lånet har 10års løpetid så vil du nok sitte med mer igjen etter 10år enn om du betaler ut bilen.  

 

Har du muligheten så kan du også bake inn billånet i boliglånet og få en lavere rente. 

Endret av Duncan
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...