Gå til innhold

Nå storsatser også Spania på elbiler og batterier


Anbefalte innlegg

anon_83104 skrev (42 minutter siden):

Gjennomsnittlig utbetaling etter skatt i Norge ligger på ca. 45000 per måned etter skatt i Norge. 

Snittlønn er på ca. 570.000, og de betaler ca. 150.000 i skatt av dette. Da har jeg sjekket lønnsstatistikk og gjort beregning med skattekalkulator.

Tja hvis gjenonsnittlig er høyskole og universitetet, mange som har 25 000 eller lavere i lønn særlig de som går på nav. Faktisk betaler jeg mere skatt en dette og tjener knapt halvparten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt er ikke to av de viktigste hindringene for norsk bilproduksjon tatt med i debatten, dvs. merkevarelojalitet og nasjonalisme. Selv om to biler skulle være identiske, så vil folk flest velge den med mersedesstjerne, heller enn en av ett merke de ikke kjenner. Spesielt hvis det ukjente merket kommer fra ett land uten historie for bilproduksjon.

For å komme utenom dette må en enten levere noe de kjente merkevarene ikke leverer, og beholde dette markedet lenge nok til å etablere seg som ett eget merke, slik Tesla gjorde. Eller selge billig, og satse på de som ikke bryr seg om / har råd til merkevarer.

Lenke til kommentar
Andre Nyttårsdag skrev (16 minutter siden):

så vil folk flest velge den med mersedesstjerne, heller enn en av ett merke de ikke kjenner. Spesielt hvis det ukjente merket kommer fra ett land uten historie for bilproduksjon.

https://www.tu.no/artikler/slik-var-det-a-leve-med-hydrogenbil/456076

Ja folk vil neppe vurdere hydrogen eller andre ting som er mere risiko med mindre prisene er lave,

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3JyexX/dette-er-kina-elbilene-du-faar-kjoept-i-norge-i-aar

Finnes jo kinesike biler også men problemet er kan være vanskelig å reparere og gi service til, så risikoen er vel større.

Lenke til kommentar
18 hours ago, molna said:

Ikke bare lønnsnivå, men fagforeninger og streikerett gjør det også vanskelig å drive bedrift i Norge. Da jeg jobba i London kunne arbeidsgiver be meg slutte på dagen, uten grunn. Veldig enkelt for bedriften. Her i Norge kreves begrunnelse og den ansatte må ha x antall måneders skriftlig varsel... Tragisk.

Når jobbet du i London? 1878?

Da jeg jobbet der, for 11 år siden, kunne de ikke...

Lenke til kommentar
6 hours ago, anon_83104 said:

Gjennomsnittlig utbetaling etter skatt i Norge ligger på ca. 45000 per måned etter skatt i Norge. 

Snittlønn er på ca. 570.000, og de betaler ca. 150.000 i skatt av dette. Da har jeg sjekket lønnsstatistikk og gjort beregning med skattekalkulator. 

 

Reguleringer gjør at enhver ansatt koster bedriften opptil det dobbelte av lønna. Så poenget til @Simen1 er nok uansett reelt. 

Vi lever nok ikke bare med en boligboble. Vi har også en lønnsboble i Norge. 

Tallene dine er på tur, og stemmer absolutt ikke. Gjennomsnittslønna er i Norge 48.750 pr måned - da har man ikke 45.000 pr måned etter skatt.

Lenke til kommentar
_Nils_ skrev (5 timer siden):

Tallene dine er på tur, og stemmer absolutt ikke. Gjennomsnittslønna er i Norge 48.750 pr måned - da har man ikke 45.000 pr måned etter skatt.

Lattelig høyt husk det er mange ungdom og folk på trygd i norge fortiden og pensjonister, hvis man bruker gjennonsnitt lønn med høyskole\universitet, men tror selv 25 000 kr er høyt da er det mye som tjener mere i så fall. Det er vel ikke mange vil jeg si.

Husk både pensjonister, og uføretrygde\dagpenger, arbeidavklaringspenger etc trekker ned gjennomsnittet, er mange utlanske som ikke har høyere en grunnskole, noen har vidregående ferreste har høyskole i så fall er man heldig å få 150-200 kr timen for jobben godt under 20 000 kr måneden med lite overtid.

Ellers kan vi diskutere om lønn regner også med renter på bankkonto, eller aksjer og ligdene?

For tviler veldig på tallene. Gjennomsnitt inntekt fra nav er rundt 21 000 kr i måneden. Med mindre man får bostøtte og barnebidrag og ligdene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 7/20/2021 at 9:10 PM, Simen1 said:

Skal det være et motargument mot bilbygging i Norge? I så fall trengs det en bedre forklaring. Hverken Tandberg eller Think -historiene sier noe om hvorfor man bør eller ikke bør bygge biler i Norge. Som sagt, vi har massevis av suksessfulle bedrifter rundt i Norge, mange av de innenfor sjangere som er nyttig for bilbygging.

Innenfor domenet til "opprinnelige" Tandberg, er det få vestlige aktører igjen. Men når man ellers ser hva som skjedde med en del av divisjonene av Tandberg senere, og i form av nye selskaper som vokste fram eller de delene som Cisco tok over, har det vært stor suksess. Men å drive ren produksjon av konsumentprodukter innenfor dette segmentet er det "ingen i vesten" som gjør lengre.

Teknologien bak Think var lite unik. De bare lagde en dårlig bil som gikk på strøm. Forstår ikke helt hva Ford tenkte når de kjøpte dette, i stedet for å bare lage noe bedre selv - noe som måtte vært veldig enkelt med de ressursene selskapet hadde. Og da lagd noe som faktisk var en "skikkelig bil" i større grad. Men i praksis da timingen ble feil. Think var for tidlig ute, og leverte strengt tatt også et alt for dårlig produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...