Gå til innhold

Nå storsatser også Spania på elbiler og batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi burde produsert biler her i landet også. Vi har mange forutsetninger for det, unntatt lønnskostnader, noe som betyr at norsk produksjon i så fall må være mer automatisert enn i land med billigere arbeidskraft. Men utenom det har vi svært mange fordeler. Energi, metallproduksjon og kompetanse på både konstruksjoner og legeringer, møbelprodusenter og delekomponenter av mange slag inkludert elektronikkprodusenter, programmeringskompetanse osv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke bare lønnsnivå, men fagforeninger og streikerett gjør det også vanskelig å drive bedrift i Norge. Da jeg jobba i London kunne arbeidsgiver be meg slutte på dagen, uten grunn. Veldig enkelt for bedriften. Her i Norge kreves begrunnelse og den ansatte må ha x antall måneders skriftlig varsel... Tragisk.

Lenke til kommentar

Det er heller London-vilkårene som er tragisk. Hvorfor skulle en bedrift si opp noen på dagen uten grunn? Det gir ikke mening. Det er kun en tragedie for ansatte. Det er fullt mulig å drive bedrift med oppegående arbeidsvilkår. Problemet for Norge er lønnsnivået på laveste nivå arbeidere, som forsåvidt ikke er tragisk fra et etisk perspektiv det heller.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Vi burde produsert biler her i landet også. Vi har mange forutsetninger for det, unntatt lønnskostnader, noe som betyr at norsk produksjon i så fall må være mer automatisert enn i land med billigere arbeidskraft. Men utenom det har vi svært mange fordeler. Energi, metallproduksjon og kompetanse på både konstruksjoner og legeringer, møbelprodusenter og delekomponenter av mange slag inkludert elektronikkprodusenter, programmeringskompetanse osv.

Lønnskostnadene her er ikke sååååå mye mer her enn f.eks tyskland, kronekursen tatt i betraktning.

Gjennomsnittsutbetaling etter skatt er i Norge 30000 og i Tyskland 26000.

 

edit, det er ikke naturlig at vi skal ha høyere lønninger enn resten av europa når det er  ordninger for sosial omfordeling i systemet og samme arbeidsmarked. Da er det fysisk helt umulig å opprettholde særnorske høye lønninger som man hadde tidligere, ikke minst at Norge har vært og muligens fortsatt er tross noe innstramminger det landet i europa hvor det er lettest å få statsborgerskap.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Vi burde produsert biler her i landet også. Vi har mange forutsetninger for det, unntatt lønnskostnader, noe som betyr at norsk produksjon i så fall må være mer automatisert enn i land med billigere arbeidskraft. Men utenom det har vi svært mange fordeler. Energi, metallproduksjon og kompetanse på både konstruksjoner og legeringer, møbelprodusenter og delekomponenter av mange slag inkludert elektronikkprodusenter, programmeringskompetanse osv.

https://no.wikipedia.org/wiki/Th!nk

tja ble vel forsøkt på det og tandberg men vi ser jo hvordan det gikk, både Tyskere, engelskmenn og kinesere og USA overtok med tesla.

Think var aldri stor familjebil for handleturer eller god rekkevidde var mere mindre bil for få personer med kort rekkevidde.

I den tiden hadde man knapt smartelefon hvis det ikke var nokia 3310  Kanskje første genrasjon iphone eller ligdene.

Man kan jo merke bilene med norsk logo og kjøpe deler fra større produsenter men å produsere noe fra bunnen av er neppe lønnsomt lengere, desverre. Blir som å produsere 100 PB harddisk i dag under 5000 kr. Lykke til med det.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal det være et motargument mot bilbygging i Norge? I så fall trengs det en bedre forklaring. Hverken Tandberg eller Think -historiene sier noe om hvorfor man bør eller ikke bør bygge biler i Norge. Som sagt, vi har massevis av suksessfulle bedrifter rundt i Norge, mange av de innenfor sjangere som er nyttig for bilbygging.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Skal det være et motargument mot bilbygging i Norge? I så fall trengs det en bedre forklaring. Hverken Tandberg eller Think -historiene sier noe om hvorfor man bør eller ikke bør bygge biler i Norge.

Nei for all del er jo fullt mulig men tror det ikke lønner seg, lønnsutgiftene er nok høyere i norge en andre land, så kommer vel også å produsere noe folk vil ha. Skulle gjerne jobbe på slike steder, men tviler på det kommer å skje, man vet jo hvordan det gikk med mye annet elektronikk som radionett og ligdende

https://no.wikipedia.org/wiki/Radionette

Så er kun navnet som er igjen men blir produsert i utlandet, ellers ville dab+ radio ligdene https://www.elkjop.no/product/outlet/lyd-og-hi-fi-outlet-varer/133040/radionette-menuett-cd-radio-rmesdicdwo17e koster 10 000 kr.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bz4Agk/musk-supercharger-skal-oppgraderes-til-300-kilowatt

https://itavisen.no/2021/07/20/tesla-tar-betalt-to-ganger-for-full-selvkjoring/

Så blir vel billig elbil som honda og mazda.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mtp bilens posisjon i Norge de siste 120 årene, så ser jeg ikke helt realismen i at vi skal produsere biler her.

Absolutt alle bilene vi lager er direkte heslige, selv om vi har gode designere fra Norge (why?).

Vi har alltid vært et annerledesland når det kommer til hvilke behov vi har, ergo forstår vi ikke hvordan det internasjonale markedet fungerer (tidligere forsøk bør være gode nok eksempler). 

Når vi i tillegg er så høye på oss selv at vi tror alle andre tar feil (det er typisk norsk å være god), så ligger vi dårlig an mtp internasjonal suksess.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis de klarer å produsere tog, finmekanikk og medisinsk utstyr (samt en haug av andre ting) på sveitsiske lønninger, klarer man iallfall å produsere biler på betydelig lavere norske lønninger.

Høye lønninger kan faktisk være en god ting for å lokke til seg riktig ekspertise fra utlandet. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

https://e24.no/teknologi/i/J19RnJ/denne-superbilen-er-laget-av-tre

Skulle tro noe slik be laget i norge, men problemet ved ulykke og tre råtner. Så spørs om det er særlig bra på lengere sikt.

Men vi har vel produsert løvetann dekk

https://www.at.no/anlegg/458436

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-er-tesla-baten-pa-full-fart/70454795

https://no.ainbattery.com/lifepo4-better-choice.html

Men har ikke tro på norge klarer å lage annet en lekebil for barn eller noe annet en strøm biler med minimalt batteri.

Problemet med elbiler gir verditap, fleste går for disel\bensin fordi prisen ikke er så dyrt, avgiftene er faste, men totalsett skal det gå over 5 år før tesla model 3 er dekket inn kostnaden.

Lenke til kommentar
11 hours ago, molna said:

Ikke bare lønnsnivå, men fagforeninger og streikerett gjør det også vanskelig å drive bedrift i Norge. Da jeg jobba i London kunne arbeidsgiver be meg slutte på dagen, uten grunn. Veldig enkelt for bedriften. Her i Norge kreves begrunnelse og den ansatte må ha x antall måneders skriftlig varsel... Tragisk.

Att enkelte land har bruk og kast mentalitet om ansatte er neppe noe til etterfølge. At man faktisk må begrunne hvorfor man gjør noen arbeidsløse istedenfor "jeg likte ikke trynet ditt i dag" kan neppe kalles tragisk heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
molna skrev (11 timer siden):

Ikke bare lønnsnivå, men fagforeninger og streikerett gjør det også vanskelig å drive bedrift i Norge. Da jeg jobba i London kunne arbeidsgiver be meg slutte på dagen, uten grunn. Veldig enkelt for bedriften. Her i Norge kreves begrunnelse og den ansatte må ha x antall måneders skriftlig varsel... Tragisk.

Tragisk? Det er helt generelle rettigheter som er viktige for folk flest. Om du ikke liker det er det jo lettest for deg å ta med deg bedriften din til London..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (11 timer siden):

Lønnskostnadene her er ikke sååååå mye mer her enn f.eks tyskland, kronekursen tatt i betraktning.

Gjennomsnittsutbetaling etter skatt er i Norge 30000 og i Tyskland 26000.

Gjennomsnittlig utbetaling etter skatt i Norge ligger på ca. 45000 per måned etter skatt i Norge. 

Snittlønn er på ca. 570.000, og de betaler ca. 150.000 i skatt av dette. Da har jeg sjekket lønnsstatistikk og gjort beregning med skattekalkulator. 

 

Reguleringer gjør at enhver ansatt koster bedriften opptil det dobbelte av lønna. Så poenget til @Simen1 er nok uansett reelt. 

Vi lever nok ikke bare med en boligboble. Vi har også en lønnsboble i Norge. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (10 minutter siden):

Gjennomsnittlig utbetaling etter skatt i Norge ligger på ca. 45000 per måned etter skatt i Norge. 

Snittlønn er på ca. 570.000, og de betaler ca. 150.000 i skatt av dette. Da har jeg sjekket lønnsstatistikk og gjort beregning med skattekalkulator. 

 

Reguleringer gjør at enhver ansatt koster bedriften ca. det dobbelte av lønna. Så poenget til @Simen1 er nok uansett reelt. 

Vi lever nok ikke bare med en boligboble. Vi har også en lønnsboble i Norge. 

Koster absolutt ikke dobbelt! 

https://www.tripletex.no/fagblogg/oppstartshjelpen/hva-koster-egentlig-en-ansatt-din-bedrift/

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Det er nokså avhengig av mange variabler. Regnestykket i kilden din er radikalt forenklet, og flere variabler er utelatt eller satt til verdier som ikke er helt passende. 

Jeg har uansett endret påstanden til "opptil dobbelte". 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (1 minutt siden):

Det er nokså avhengig av mange variabler. Regnestykket i kilden din er radikalt forenklet, og flere variabler er utelatt eller satt til verdier som ikke er helt passende. 

Jeg har uansett endret påstanden til "opptil dobbelte". 

Kan du vise ett regnestykke som gir "opptil dobbelte"? Jeg har aldri sett så store påslag. 

Hadde vært interessant. 

 

de har forøvrig tilsvarende "problemer" i Tyskland også. Lønnsnivået er relativt likt også, iallefall innenfor engineering hvor jeg har tyske ansatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...