Gå til innhold

[Delvis løst] Hjelp med utvendige persienner (Kjells markiser) og link mot Somfy kontroll


Anbefalte innlegg

Delvis løst problem. Jeg fikk tilordnet nye kanaler til alle enhetene slik at de nå fungerer. Jeg fikk til å sette ende- og startpunkt på markisa ved å følge brukermanualen, men ikke ende-/startpunkt på persiennene. Dog var punktene ikke så aller verst så jeg lot det være. Jeg håper denne tråden kan være til nytte for andre, evt. for meg selv om noen år når det samme skjer igjen…

———

Hei!
Dette blir et lengre innlegg. Kort fortalt gjelder det hjelp med å feilsøke og/eller sammenkoble utvendig persienne kjøpt fra Kjells markiser mot Somfy Telis 4 RTS fjernkontroll. Jeg mistenker at min ett år gamle sønn har holdt inne en del knapper på fjernkontrollen ifm. et batteriskifte (tilgang til reset-knapp på baksiden uten verktøy), og at persiennen har blitt «unpaired». Jeg trenger nok hjelp fra folk som har programmert slike persienner mot Somfy-fjernkontroller tidligere. Det nevnes også at jeg har forsøkt komme i kontakt med kundeservice, men de henviser meg egentlig kun til et email-skjema hvor jeg må godkjenne at jeg belastes et gebyr på over 2000kr for oppdragsstart..

BAKRUNN
Jeg vet dessverre ikke hva slags persienner det er utover at de er kjøpt hos Kjells Markiser i perioden 2013-2017. Fjernkontrollen tror jeg er en Somfy Telis 4 Modulis (se bilde). Jeg finner ingen modellbeskrivelse på fjernkontrollen eller på de utvendige persiennene. Jeg har to eksterne persienner (herfra persienne 1 og persienne 2, se bilde) og en markise som kontrolleres via samme Somfy fjernkontroll (se bilde). Fjernkontrollen har fungert på følgende måte:
- kanal 1 (første lys fra venstre): persienne 1
- kanal 2 (andre lys fra ve.): persienne 2
- kanal 3 (tredje lys fra ve.) : markise
- kanal 4 (fjerde lys fra ve.) ingen funksjon
- kanal 5 (alle lysene lyser samtidig): persienne 1 OG persienne 2 kontrolleres samtidig.

PROBLEM
Den ene persiennen (persienne 1) har sluttet å respondere ved bruk av kontrolleren etter at min ett år gamle sønn lekte litt med knappene. Alle lys på fjernkontrolleren fungerer/blinker som normalt. 

BESKRIVELSE
Min sønn fikk tak i kontrolleren da jeg skulle skifte batteri. Således mistenker jeg at han har holdt inne en del knapper samtidig og muligens også reset-knappen på baksiden. Dersom det er mulig å fjerne sammenkoblingen til en av persiennene ved å holde inne div. knapper, er kanskje dette årsaken. Jeg har forsøkt å ta strømmen (kursen til utestikk/markise/persienner) samt å holde inne div. knapper på fjernkontrollen etter å ha lest brukermanualer og sett youtube-filmer, uten hell. Jeg får ikke persiennen til å respondere uavhengig av hva jeg gjør.

Etter at Lucas lekte med kontrollen skjer det ingen ting på verken kanal 1 eller kanal 5. Jeg minner om at kanal fem tidligere muliggjorde styring av både persienne 1 og 2 samtidig. Dersom motoren på persienne 1 er defekt ville jeg tro at persienne 2 ville fungert ved forsøk på å e.g. heise via kanal 5. 

Jeg er altså usikker på hva problemet er. Det kan selvsagt være motoren i persienne 1, men jeg ønsker først å utelukke en feil med sammenkoblingen med fjernkontrollen og hjelp til å gjøre nytt sammenkoblingsforsøk. Det er noe vanskelig å forstå de forskjellige anvisningene i brukermanualen, bl.a. fordi jeg ikke vet hva slags persienne jeg har (og da hvilket kapittel i bruksanvisningen jeg skal lese). 

SPØRSMÅL

  1. Hvordan sammenkobler jeg persiennen mot fjernkontrollen på nytt?
  2. Hvordan resetter jeg persienne 1 helt slik at jeg kan starte programmeringen på nytt?
  3. Evt. om det er noen som vet hva mine persienner heter?

LINKER
https://www.youtube.com/user/somfysystems/videos

På forhånd tusen hjertelig takk for hjelp om noen kan bidra med litt kunnskap her 😃

 

428C4555-78C1-4B1F-9A6C-E8132388A36E.thumb.jpeg.7d05c4e4ca65b0e7fb2def1a3ed885ea.jpeg

 

65F9AD66-66A2-4771-96F6-127FB19E430E.thumb.jpeg.6f4a8d3c209b2ffa5c3807aa95e56e73.jpeg

 

E145B3E1-B83B-4C8F-B99A-99E1B49F6879.thumb.jpeg.9e8e0966d42b264b3cabbacb9a05e903.jpeg

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Jeg har forsøkt å «slette minnet» ved å gjøre følgende med strømmen:

  1. AV 3 sek.
  2. PÅ 7 sek
  3. AV 3 sek

Dette har jeg gjort flere ganger og forskjellige ting skjer. Første gang «kvitterte» (inn og ut kortvarig) markisen, og jeg kunne styre denne, men ingen av persiennene. Neste gang jeg skrudde strøm av og på, kvitterte persiennene (begge to). Det er altså ikke noe galt med persienne-motoren, dette er en «pairing» problematikk. Akkurat nå får jeg persienne 1 og 2 til å fungere, men ikke individuelt, og ikke markisen. Jeg trenger hjelp til koding av fjernkontrollen 😕 I brukermanualen står det lite om hvordan jeg gjør det når alle tre enhetene (persiennene og markisen) går på samme strøm, jeg kan jo ikke skru av strømmen (prosedyren øverst) til individuell enhet, kun alle tre samtidig. De er koblet til strøm direkte, ikke via schuko…

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Hver gang jeg resetter (Strøm AV-PÅ-AV-PÅ) så hopper tilfeldig enhet (markise, persienne 1 eller 2) på en tilfeldig kanal… Det er helt sikkert noe jeg gjør galt. Jeg prøver metoden å «tilbakestille», og det skal vist være å trykke kort på «reset»-knappen under kontrolleren etter strøm-AV-PÅ-AV-PÅ). Det jeg ikke skjønner er at ettersom enhetene er tilkoblet strøm direkte så har jeg ingen måte å resette kun én enhet. Jeg kunne forstått om jeg kunne dratt ut stikket på én av enhetene UT-INN-UT-INN (for å resette), så valgt kanal på fjernkontrollen og deretter trykket raskt på «reset»knappen. Da ville jeg vel tilbakestilt den ene enheten. Deretter kunne jeg gjort det samme på de andre enhetene, men valgt en annen kanal selvsagt. Måten jeg gjør det på nå setter vel alle enhetene i «reset»-modus, og det er kanskje tilfeldig hvilken enhet som kobler seg til fjernkontrollen (for å settes på kanal) først. Derfor får jeg tilfeldig resultat..??

Jeg tror kanskje beste løsning er å klatre opp på veggen og frakoble strømmen manuelt, enten fra kontaktboksen (ulovlig), eller se om det er en måte å bryte strømmen etter strømforsyningen til persiennen (regner med persiennen ikke tilkobles strømnettet direkte..). 

Andre forslag?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Jo tror de er tilkoblet med Hirschmann plugger.

Gode nyheter, jeg tror - etter en del timer med trial and error - at jeg har fikset det, i alle fall godt nok.

Problemet har for meg vært at kundeservice har fortalt meg gang på gang at det holder å bruke sikringen på kurset, til tross for at alle enhetene er tilkoblet samme kurs. Dette spurte jeg om direkte flere ganger, om det ikke ville kludre det til ved at alle enhetene satt seg i «reset» modus samtidig. De mente «nei», det skulle være sånn. Etter å ha funnet koblingsboksen på veggen hvor alle tre enhetene var tilkoblet, forsøkte jeg å koble fra alle enhetene, deretter tilkoblet jeg én og én enhet av gangen. Skrudde kursen av (av-på-av-på), valgte ønsket kanal på fjernkontrollen, og forsøkte følge bruksanvisningen for produktet jeg tippet at jeg hadde. Det fungerte flott for markisen (justerte startpunkt, stoppunkt og parret til korrekt/ønsket kanal), og greit for persiennene (klarte parre dem til riktig kanal, men forstod ikke hvordan jeg satt startpunkt og stoppunkt da bruksanvisningen mente jeg skulle trykke opp og ned pilen samtidig hvorpå persiennen ville hoppe opp og ned som bekreftelse, men dette skjedde aldri).

Uansett, problemet var altså at guttungen på en eller annen måte hadde klart å resette den ene kanalen, og når jeg først skrudde av sikringen og satt alle enhetene i reset-modus, ble det bare tull da alle enhetene sikkert lyttet samtidig. Takk for hjelpen uansett! Det er litt typisk, her har jeg sittet i flere timer og plundret og når jeg til slutt lager ett innlegg, da løsner det… 

Lenke til kommentar

«Opp-ned» knappen samtidig fungerte glimrende på markisa. Men på persiennene skjer det ingen verdens ting. Det virket som jeg måtte bruke «reset»-knappen bakpå for lignende funksjon. Altså resette én persienne (én persienne tilkoblet strømnettet, de andre ikke) med AV-PÅ-kombinasjonen nevnt over. Deretter trykke kort (1s) på reset-knappen under. Da kvitterte markisa med en kort opp-ned bevegelse. Jeg måtte huske på å ha riktig kanal før jeg trykket reset-knappen. Det jeg ikke helt fant ut var hvordan jeg setter endepunktene. Den rullet litt langt ut (2 sek.) etter at den var i bånn, men muligens har det vært sånn tidligere også. Den stopper perfekt innerst. 

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 timer siden):

på persiennene skjer det ingen verdens ting

hmmm.

Det skal fungere hvis du skrur strømmen av og på (ikke 3-7-3 kombinasjon) og holder opp og ned knappen inne samtidig på fjernkontrollen inntil persienna responderer.

Dvs. still inn fjernkontrollen på riktig kanal, skru av strømmen, skru på strømmen og hold opp og ned knappen på fjernkontrollen inne samtidig helt til persienna bekrefter.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer at da jeg resatte (jeg tror dette er riktig begrep?) persiennen med den spesielle AV (3s) - PÅ (7s) - AV (3s) - PÅ kombinasjonen, så kvitterte persiennen som var strømsatt. Denne oppførselen gjorde alle enhetene. Men på markisen - etter at den hadde kvittert - kunne jeg trykke og holde inne (1-2s) opp+ned knappene for så å sette start- og endepunkt. Dette var meget enkelt. Jeg trodde så at jeg kunne bruke samme oppskrift på persiennene, men det fungerte ikke. Persiennene kvitterte altså etter siste «PÅ» på strømmen, men da jeg forsøkte holde inne opp+ned, skjedde ingen ting. Jeg trykket så raskt (1s) på resett-knappen, og markisen kvitterte. Den kvitterte kanskje denne gangen på parring mot gitt kanal, og det forklarer at jeg ikke klarte endre start- og stopppunkt. Jeg vet ikke hva som er riktig knappekombinasjon for å sette endepunktene… 

Nå har jeg uansett koblet til alle enhetene i koblingsboksen (trangt og noe omstendig til tross for enkle Wago-koblinger) og håper jeg slipper å gjøre dette på nytt… Jeg tror at persiennene enten husker endepunktene fra tidligere, eller så stopper den automatisk når den har kommet helt inn og helt ut, noe som passer relativt fint på vinduene her.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det er mulig at du har klart å parre dem til kanaler, det finner du ut av hvis skrur strømmen til motorene av og på (altså ikke 3-7-3 kombinasjon). Dersom motorene er på samme kanal etter strømbrudd kan du forsøke strømbrudd (altså ikke 3-7-3 kombinasjon!) og etter drøyt 5 sekunder sjekke om persienna responderer på å holde opp og ned knappen på fjernkontrollen inne samtidig inntil persienna responderer (da vil persienna være i modus for å programmere endestopp). Det var dette jeg forsøkte å forklare i mitt forrige innlegg.

Er motoren til markisen koblet med Hirschmann hurtigkobling?

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, da tror jeg at jeg forstår. Så 3-7-3 kombinasjonen muliggjør kanalbytte? Mens AV-PÅ muliggjør justering av endestopp (når det gjelder persiennene)? Markisen gjorde det nemlig mulig å både sette til kanal OG justere stopp etter 3-7-3 kombinasjonen. 

Jeg er usikker på om markisen er tilkoblet Hirschmann hurtigkobling, men jeg tror persiennen er det. Jeg blir ikke overrasket om markisen også er det. Utfordringen her er at jeg trenger en lenger stige enn det jeg har for å nå opp til motoren/strømmen til persiennene, derfor tok jeg å åpnet koblingsboksen (ved siden av en stikkontakt) i stedet der hvor alle tre enhetene er tilkoblet. Dersom du spør om hurtigkoblingen fordi det ville vært enklere å ta strømmen her, er jeg for så vidt helt enig…

 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (6 minutter siden):

3-7-3 kombinasjonen muliggjør kanalbytte?

Nja. Det er mer et steg i en reset operasjon.

Anterialis skrev (6 minutter siden):

Jeg er usikker på om markisen er tilkoblet Hirschmann hurtigkobling, men jeg tror persiennen er det. Jeg blir ikke overrasket om markisen også er det.

Poenget er om du kan koble ut markisen mens du programmerer persiennene (dersom det i det hele tatt er nødvendig).

 

Får du sjekket om noen av persiennene responderer på opp og ned knappen samtidig? Dette er nødvendig for å stille inn endestopp. Nå har du "uprogrammert"  endestopp.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner. Men tror du ikke jeg måtte ha frakoblet den ene persiennen også, slik at kun én persienne er tilkoblet av gangen?

Dersom begge persiennene er tilkoblet, hvilken persienne vil respondere på opp+ned? Og hvordan velger jeg da hvilken persienne jeg ønsker å utføre endestopp-konfigurasjonen på?

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (5 minutter siden):

Men tror du ikke jeg måtte ha frakoblet den ene persiennen også, slik at kun én persienne er tilkoblet av gangen?

Dersom begge persiennene er tilkoblet, hvilken persienne vil respondere på opp+ned?

Dette finner du fort ut av. Dersom persiennen(e) ikke vil respondere i det hele tatt må du sannsynligvis fullføre programmeringen av dem "hver for seg" (f.eks. de andre motorene uten strøm).

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg tror nemlig det var det som skjedde i starten da jeg skrudde strøm av og på (nå husker jeg ikke om jeg gjorde AV-PÅ, eller 3-7-3-på, eller forsøkte begge metodene). Jeg opplevde da at det var tilfeldig hvilke persienne eller markisen som kvitterte, og noen ganger ingen av dem. Det var dette som forvirret meg voldsomt i starten..

Lenke til kommentar

Jeg har brukermanualen linket i første innlegg. Utfordringen er at jeg ikke vet hvilken type persienne jeg har, så jeg vet ikke hvilken fremgangsmåte jeg skal benytte. 
 

https://www.kjellsmarkiser.no/wp-content/uploads/2016/10/Hurtigguide_Programmering_Somfyprodukter_030513.pdf

Forsøkte meg på fremgangsmåten under «Programmering av Modulis Slim receiver plug», men teksten «Koble persienne motor på receiveren i medfølgende Hirschmann. Koble strøm 230 V AC på Hirscmann klemme 1 og 2 (+ jord).» ble for teknisk for meg + at jeg ikke kom til motoren til persiennen øverst på veggen…

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (7 timer siden):

Utfordringen er at jeg ikke vet hvilken type persienne jeg har

Forsøk generell programmeringsprosedyre retning/endestopp for markiser og persienner:

1. Velg kanal på fjernkontrollen.
2. Skru strømmen til motoren(e) av og på (altså ikke 3-7-3 kombinasjon!), vent 5-6 sekunder, hold inne opp og ned knappen på fjernkontrollen. Motoren som programmeres skal nå kvittere. (Det er sannsynligvis tilfeldig hvilken motor som kvitterer.)
3. Kjør solskjermingen ned med ned knappen på fjernkontrollen.
4. Slipp knappen dersom motoren kjører feil vei. Du kan nå (og kun nå) bytte retning ved å holde my knappen inne (ingen andre knapper) til motoren kvitterer.
5. Juster ferdig solskjermingens nedre endeposisjon med opp/ned knappene, deretter holdes my og opp knappene inne samtidig til solskjermingen kjører opp.
6. Solskjermingen må stoppes før toppen ved å trykke opp eller ned knappen.
7. Juster ferdig øvre endeposisjon med opp/ned knappene, deretter holdes my og ned knappene inne samtidig. Motoren skal kvittere ved å kjøre solskjermingen ned til nedre endestopp (ikke rør knappene på fjernkontrollen!)
8. Bekreft endestoppene ved å holde inne my knappen til motoren kvitterer.
9. Lagre innstillingene ved å holde inne programmeringsknappen på baksiden av fjernkontrollen til motoren kvitterer.

Motoren skal nå være ferdig programmert. Inntil steg 9 kan du når som helst starte på nytt med strømbrudd.

Gjenta prosedyren for neste motor (husk å velge ny kanal på fjernkontrollen).

Du kan sannsynligvis flytte kanaler senere dersom de ikke har havnet på ønsket plass.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...