Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fastrustet spjeld i gammel hyttepeis


Anbefalte innlegg

Spjeldet i peis på 70 år gammel hytte har rustet fast i denne posisjonen. Skal egentlig kunne justeres med en kjetting på utsiden av pipeløpet, men denne sitter og helt fast. Mitt spørsmål er: Bør spjeldet kunne åpnes mer enn dette? Hvis ja, noen tips til verktøy eller metoder jeg kan bruke for å få det løst og gjerne uten at det smeller igjen? Kan det være en god ide å fjerne det helt hvis mulig? Jeg har forsøkt å slå på det med hammer uten at det rikket på seg. Bildet er tatt liggende på rygg inni peisen, så det er ikke veldig enkelt å komme til. Det er ikke vei til hytta og ingen vann eller elektrisitet tilgjengelig.

image.thumb.png.8f61d6dbbe0364bf0798cf9587595789.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis lite å gjøre noe med. Er vel bare å teste å fyre opp i peisen og se hvordan det går. Sannsynligvis går det greit hvis speldet har rustet fast fordi det "alltid" har vært i den stillingen. Hvis ikke så kan du alltids prøve å bruke mer makt på det (prøv gjerne med en god dose CRC eller lignende i god tid og i flere omganger før du tester). 
I verste fall må pipa ned og nytt spjeld inn, men mest sannsynlig har det rustet fast fordi det har fungert bra i akkurat den stillingen.

Lenke til kommentar
el_cash skrev (5 minutter siden):

Sannsynligvis lite å gjøre noe med. Er vel bare å teste å fyre opp i peisen og se hvordan det går. Sannsynligvis går det greit hvis speldet har rustet fast fordi det "alltid" har vært i den stillingen. Hvis ikke så kan du alltids prøve å bruke mer makt på det (prøv gjerne med en god dose CRC eller lignende i god tid og i flere omganger før du tester). 
I verste fall må pipa ned og nytt spjeld inn, men mest sannsynlig har det rustet fast fordi det har fungert bra i akkurat den stillingen.

Takk for tips! Opplever ofte at røyk ikke går så lett ut, så skulle gjerne hatt større åpning.

Endret av fototor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...