Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

DNA-prøve hos politiet for å identifisere død familie?


Gjest 9f31b...cde

Anbefalte innlegg

Gjest 9f31b...cde

Jeg har et familie-medlem som døde nylig. Politiet påstår at at dem må ha både DNA-prøve og fingeravtrykk fra familien - for å identifisere denne døde personen. Det er viss nok ikke "bra nok" å identifisere denne personen fra førerkortet eller pass-bildet hennes.

Men hvorfor er politiet nødt til å ta fingeravtrykk fra familien, for å identifisere noen som skal være familie? 

Anonymous poster hash: 9f31b...cde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Vanligvis identifiseres døde av en lege med deres eget passbilde oversendt fra passregisteret eller legitimasjon de har på seg. Kripos har begynt å ansette folk som manuelt går gjennom alle pass og ID-kort mht bilde. Det er nytt. 

Er avdøde f eks ikke gjenkjennelig, så kan DNA bli nødvendig. Men hva de skal med fingeravtrykk, det vet jeg ikke. Det er da bare avdødes fingeravtrykk som skal brukes til ID? Det er grunn til å spørre, og de må svare. De har svar, ellers har de ingen grunn.

Lenke til kommentar
Dart skrev (10 minutter siden):

Vanligvis identifiseres døde av en lege med deres eget passbilde oversendt fra passregisteret eller legitimasjon de har på seg. Kripos har begynt å ansette folk som manuelt går gjennom alle pass og ID-kort mht bilde. Det er nytt. 

Er avdøde f eks ikke gjenkjennelig, så kan DNA bli nødvendig. Men hva de skal med fingeravtrykk, det vet jeg ikke. Det er da bare avdødes fingeravtrykk som skal brukes til ID? Det er grunn til å spørre, og de må svare. De har svar, ellers har de ingen grunn.

Pass og ID kort er berre ein indikator for identitet. Å kjenne igjen døde mennesker basert på bilde er svært vanskeleg ettersom detaljane i ansiktet endrar seg. 

For sikker identifikasjon kreves det DNA, tannidentifisering eller fingeravtrykk. I tillegg skal identiteten være underbygd av andre indikatorar og her kan ID papir inngå som innhenta opplysningar, men typisk er det tatoveringar og funn opp mot legejournal som er det viktigaste. Anna innhenta innformasjon som tilseier at det ikkje kan være ein annan person vil også være med å underbygge identiteten. 

Eg synes også det høyres rart ut å skulle samle inn fingeravtrykk. Sjølv om enkelte trekk i fingeravtrykk er arvelege og ein dermed kan finne likheitstrekk innad i familien, så gir det ikkje ein sikker identifikasjon. 

Det einaste eg kan tenke meg er at ei rask fingeravtrykksamanlikning kan brukast til å utelukke slektskap og heller fokusere på å analysere andre DNA prøver. Dette kan feks være aktuelt etter større ulykker der det er fleire potensielle familiar og der nøysommeleg DNA analyse frå alle familiemedlemmane til alle berørte familiar tek lang tid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
The Avatar skrev (4 minutter siden):

Eg synes også det høyres rart ut å skulle samle inn fingeravtrykk.

Ja det var det som var poenget. DNA kan vi forstå. Vi kan også forstå at DNA kan bli standard. Men det er litt leit om f eks et barn finner ut at avdøde ikke er far eller mor, bror, søster eller verken eller. DNA er litt skummelt sånn, men det kan hende at byråkratene og politiet driter i det, bare de får gjort jobben.

Det tviles ikke på ID i ulykker der vedk avdøde har med seg kjente og vitner, kjører sin egen bil, savnes på jobben, har på seg ID, identifiseres av flere i familien osv. Problemet kommer kun når vedk er ugjenkjennelig og uidentifiserbar på vanlige måter, da hentes f eks tannlegekort, sykejournal og blodtyping for å se etter operasjonsarr eller andre medisinske kjennetegn. Og DNA. Obduksjon brukes også, når det er faktorer som taler for det.

Forsikringsselskapene er også svært nøye med krav når de skal betale ut noe. Ofte får man ut litt på oppfordring, men må vente med resten til ID og årsak er klar. Selvmord gir ikke utbetaling. Derfor arrangerer gjeldsofre ulykker.

Lenke til kommentar
Gjest 9f31b...cde
Dart skrev (2 timer siden):

Vanligvis identifiseres døde av en lege med deres eget passbilde oversendt fra passregisteret eller legitimasjon de har på seg. Kripos har begynt å ansette folk som manuelt går gjennom alle pass og ID-kort mht bilde. Det er nytt. 

Er avdøde f eks ikke gjenkjennelig, så kan DNA bli nødvendig. Men hva de skal med fingeravtrykk, det vet jeg ikke. Det er da bare avdødes fingeravtrykk som skal brukes til ID? Det er grunn til å spørre, og de må svare. De har svar, ellers har de ingen grunn.

problemet er at politiet mener at de ikke har noen 100 prosent sikker identifikasjon gjennom for eksempel pass eller førerkort. Hvis man dør, så kan ansiktet forandre seg en del veldig kjapt / bli oppblåst, eller lignende.

Men det burde likevel holde med en DNA-prøve fra familie-medlem. Å sammenligne fingeravtrykk mellom familie-medlem og den døde personen, har vel egentlig ingenting for seg? 

Anonymous poster hash: 9f31b...cde

Lenke til kommentar
Gjest 9f31b...cde
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Korleis har dere blitt bedt om DNA og fingeravtrykk? Kan det være så enkelt som at politiet bruker samme brevmal for innsamling av alle typar biometrisk data? Altså at fingeravtrykk er noko som heng med forespurnaden om DNA? 

Foreldrene hennes ble vist oppringt av politi-kammeret der hun bodde, og de krevde DNA-prøver for å identifisere den døde med 100 prosent sikkerhet. 

Men selve DNA-innsamlingen  kunne gjøres ved det nærmeste politi-kontoret hvor foreldrene hennes bodde. Så skulle visst lokalt politi sende disse tingene,  enten direkte til krimteknisk eller det politi-kammeret hvor hun bodde.

Anonymous poster hash: 9f31b...cde

Lenke til kommentar
Gjest 9f31b...cde
The Avatar skrev (3 timer siden):

I så tilfelle trur eg det bunner ut i ei misforståing. Det politiet etterspør er DNA frå foreldra, og at DNA prøva kan avleggast ved det politikontoret som passar best. 

Politiet sa i alle fall at dem skulle ha fingeravtrykk også, og at dette var en del av identifikasjonsprosessen... 

Å "velge" om man ønsker å avlegge fingeravtrykk, eller ikke, var tydeligvis ikke noe tema i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 9f31b...cde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...