Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistreringsavgift


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en bruktbil og har fullført salgsmelding og bil er overført i mitt navn. Men hvordan betaler jeg omregistreringsavgift? Får jeg regning? Hvis jeg googler kommer jeg til Vegvesenets sider hvor man kan logge inn for å betale omregistrering. Men da kommer jeg inn på "dine kjøretøy" som bare forteller meg at "Registrering er fullført og du kan laste ned midlertidig vognkort."

Men det står ingenting om hvor eller hvordan jeg skal betale omregisteringsavgiften...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheodorBjork skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøpte nylig en bruktbil og har fullført salgsmelding og bil er overført i mitt navn. Men hvordan betaler jeg omregistreringsavgift? Får jeg regning? Hvis jeg googler kommer jeg til Vegvesenets sider hvor man kan logge inn for å betale omregistrering. Men da kommer jeg inn på "dine kjøretøy" som bare forteller meg at "Registrering er fullført og du kan laste ned midlertidig vognkort."

Men det står ingenting om hvor eller hvordan jeg skal betale omregisteringsavgiften...

Sjekket at du må betale omregistreringsavgift? Enkelte kjøretøy (elbiler f.eks.) er fritatt omregistreringsavgiften.

Du kan sjekke omregistreringsavgiften ved å legge inn kjennemerket på skatteetaten sin portal:

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/eierskifte/

Lenke til kommentar
CaZpeR skrev (1 minutt siden):

Sjekket at du må betale omregistreringsavgift? Enkelte kjøretøy (elbiler f.eks.) er fritatt omregistreringsavgiften.

Du kan sjekke omregistreringsavgiften ved å legge inn kjennemerket på skatteetaten sin portal:

https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/eierskifte/

Ja, det skal betales. Hvis jeg bruker linken din får jeg et beløp ved å skrive inn reg.nummer. Da får jeg en link som sier "meld eierskifte og betal omregistrering". Dette sender meg til den samme runden med "omregistering" og "betal omregistrering" som sender meg til "dine kjøretøy" igjen...

Lenke til kommentar

Det er skatteetaten som krever inn omregistreringsavgift. Om jeg husker rett så skal du sendes til en side hos skatt for å betale den i forbindelse med eierskifte og omregistreringen i selvbetjeningsløsningen til SVV. Men om du kan skrive ut midlertidig vognkort så skal den være betalt. Det skal ikke være mulig å skrive ut midlertidig vognkort om bilen ikke har vært omregistrert etter eierskifte(gitt at jeg ikke husker feil, det begynner å bli en stund siden jeg satt på autosysprosjektet hos SVV).

Lenke til kommentar
xaco skrev (28 minutter siden):

Det er skatteetaten som krever inn omregistreringsavgift. Om jeg husker rett så skal du sendes til en side hos skatt for å betale den i forbindelse med eierskifte og omregistreringen i selvbetjeningsløsningen til SVV. Men om du kan skrive ut midlertidig vognkort så skal den være betalt. Det skal ikke være mulig å skrive ut midlertidig vognkort om bilen ikke har vært omregistrert etter eierskifte(gitt at jeg ikke husker feil, det begynner å bli en stund siden jeg satt på autosysprosjektet hos SVV).

Hæ? Midlertidig vognkort får jeg skrevet ut, men jeg har ikke betalt omregistreringsavgiften.

Lenke til kommentar

Og du er sikker på at selger ikke har betalt den? Som sagt, det skal ikke være mulig å skrive ut midlertidig vognkort uten at bilen er omregistrert. Men om du er usikker, slå opp kjennemerket ditt på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ sjekk feltet "Registrert første gang på eier" under registreringsdata. Om det feltet har en verdi så skal bilen være registrert på deg og da er omreg.avgift betalt.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (10 minutter siden):

Men får man regning eller beskjed per digipost?
Jeg er bare urolig får å kjøre bilen uten (leste det skal være betalt før man tar i bruk bilen) og vil unngå stress med å purring osv.

Tidligere har jeg fått regning i posten om jeg ikke har betalt direkte ved omregistreringen. Men det er vel også noen regler med at man slipper omregistreringsavgift hvis den du kjøper bilen av har hatt den i mindre enn tre måneder?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 timer siden):

Tidligere har jeg fått regning i posten om jeg ikke har betalt direkte ved omregistreringen. Men det er vel også noen regler med at man slipper omregistreringsavgift hvis den du kjøper bilen av har hatt den i mindre enn tre måneder?

Selgeren var litt sketchy på hvor lenge han hadde eid bilen og detaljer så det kan jo være at han hadde den mindre enn 3 måneder 😛

Lenke til kommentar
xaco skrev (11 timer siden):

Og du er sikker på at selger ikke har betalt den? Som sagt, det skal ikke være mulig å skrive ut midlertidig vognkort uten at bilen er omregistrert. Men om du er usikker, slå opp kjennemerket ditt på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ sjekk feltet "Registrert første gang på eier" under registreringsdata. Om det feltet har en verdi så skal bilen være registrert på deg og da er omreg.avgift betalt.

Ok. "Registrert første gang på eier" er datoen jeg kjøpte bilen. Men som sagt jeg har ikke betalt omreg avgift og tidligere eier har definitivt ikke gjort det.

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (5 minutter siden):

Ok. "Registrert første gang på eier" er datoen jeg kjøpte bilen. Men som sagt jeg har ikke betalt omreg avgift og tidligere eier har definitivt ikke gjort det.

Da har han bare omsatt en bil, og siden du sier han var litt sketchy på hvor lenge han hadde hatt bilen, ville jeg forventet mye rart med den...

Lenke til kommentar
28 minutes ago, TheodorBjork said:

Ok. "Registrert første gang på eier" er datoen jeg kjøpte bilen. Men som sagt jeg har ikke betalt omreg avgift og tidligere eier har definitivt ikke gjort det.

Hvis man omregistrerer en bil innen 2 mnd er det gratis, så kan det tenkes at selger kun har hatt bilen i et par uker?

Lenke til kommentar
BlueRaptor skrev (6 timer siden):

Da har han bare omsatt en bil, og siden du sier han var litt sketchy på hvor lenge han hadde hatt bilen, ville jeg forventet mye rart med den...

Forventet mye rart, ja, men for prisen kan den vare 6 mnd og allikevel ikke være noe særlig tap. Har hatt en mekaniker se raskt på den og den virker grei ut, bare en del overfladiske skavanker og trøbbel med b.l.a låser og elektriske feil som tok 5 min å fikse.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...