Gå til innhold

Er dette verdens raskeste elbil? 0–300 på ni sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Når det er snakk om akselerasjon bør man kjenne til at det er noe som kalles dragrace.

Det er her vi finner de raskeste akselerende "farkoster" om det er to eller fire hjul.

Om vi kan kalle den "støvsugeren" over her.. eller "sleder" som jeg linket til over, eller sterkt modifserte ("skjendede") to-hjulinger for "bil" eller "motorsykkel" er en annen diskusjon. 🤪

 

Lenke til kommentar

Plukker du fram en bil til en tiendel av prisen kan du sikkert plukke frem en til en tiendel av det igjen og si den gir mer for pengene. Og en tiendel av det igjen.. ;) Jeg synes ikke model S har så mye å gjøre i den lista der. Det er en bil i en helt annen klasse. Det er også et åpent spørsmål om nye Tesla Roadster kan finne seg en plass i den lista eller havner lengre ned.

Kanskje Koenigsegg Gemera burde være med på lista, men jeg er ikke helt sikker siden jeg ikke har sett noen 0-300 tall på den. Den går i hvert fall 0-100 på 1,9 sekunder, hel-elektrisk opp til 300 og har en toppfart på over 400. Litt færre hestekrefter enn Nevera, men så veier den også mindre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan se ut som det er blitt så mye enklere å lage raske biler med el, at noe av sjarmen og fryden med det er borte. Det gis heller ikke mye teknisk info om motor og drivverk som er egnet til å fråtse i.

Det er som overgangen fra mekaniske ur til quarts, det hele ble plutselig mindre spennende.

Nå er det dyre mekaniske ur å få kjøpt for dem som vil kjenne på den gamle følelsen av noe "ekte".

Til daglig bruk derimot er quartsurene billige og presise.

Er biler er på vei til å bli likedan, el til hverdags,

og "ekte" mekanikk til fest, og spesielle anledninger?

Er tilværelsen i ferd med å bli uutholdelig enkel, og selvfølgelig enda en gang...(?)

De er forskjell på følelser for miljø, og følelser for mekanikk, det ene er mere akutt nødvendig, og det andre handler om håndverk, og tradisjoner.

Det blir unektelig rart å se en ærverdig veteranbil komme glidende, med lydsignatur som en vaskemaskin på ullprogram.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
molna skrev (3 timer siden):

Bare jeg som er lei 0-whatever-tider? Var selv dum nok til å kjøpe TMS usett pga dette, men fant fort ut at alt annet ved den bilen var dritt. Nå kjåper jeg aldri bil uten først å prøvekjøre. Forøvrig svært lykkelig eier av i3 og i-Pace.

Model S er jo en fantastisk bil.

Litt stor for meg, da men.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (19 timer siden):

Når det er snakk om akselerasjon bør man kjenne til at det er noe som kalles dragrace.

Det er her vi finner de raskeste akselerende "farkoster" om det er to eller fire hjul.

Om vi kan kalle den "støvsugeren" over her.. eller "sleder" som jeg linket til over, eller sterkt modifserte ("skjendede") to-hjulinger for "bil" eller "motorsykkel" er en annen diskusjon. 🤪

 

For å kunne kalle noe en bil bør den også kunne kjøres i svinger og bremse uten å måtte slippe ut bremseskjerm.

Litt usikker på om en gokart kan kalles bil, en eller annen plass må man sette en grense på størrelse også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frobe skrev (2 minutter siden):

For å kunne kalle noe en bil bør den også kunne kjøres i svinger og bremse uten å måtte slippe ut bremseskjerm.

Apropos det, hvorfor bruker ikke superbiler og formel 1 aktive loddrette spoilere for å presse bilen gjennom høyhastighetssvinger med høyere g-kraft?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 minutter siden):

I formel 1 er det vel forbudt med aktive aerodynamiske flater. For andre biler så finnes det. 

Dårlig forklart fra min side. Jeg mente ikke aktive spoilere i den retningen som vises i det klippet (mer nedoverkraft), men spoilere som gir horisontal kraft. Tilsvarende rorflater på båter.

Lenke til kommentar

De har sikkert kommet frem til at det er mer effektivt å presse dekkene ned med den luftmotstanden enn det er å dytte bilen sideveis i svingen.

Men det er også forbudt. Ingen bevegelig aerodynamisk flate er lov. Reglene sier ikke noe om hvilken retning de ikke kan bevege seg.

Lenke til kommentar
On 7/20/2021 at 9:48 PM, Simen1 said:

Dårlig forklart fra min side. Jeg mente ikke aktive spoilere i den retningen som vises i det klippet (mer nedoverkraft), men spoilere som gir horisontal kraft. Tilsvarende rorflater på båter.

At spoilere gir en effekt forutsetter jo at luften treffer spoileren med høy hastighet. Sideveis-spoilere har effekt kun ved høy sideveis fart - og den har man tross alt ikke med biler ... vanligvis

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lynxman skrev (9 timer siden):

De har sikkert kommet frem til at det er mer effektivt å presse dekkene ned med den luftmotstanden enn det er å dytte bilen sideveis i svingen.

Dette er den mest plausible grunnen jeg har lest til nå. Det med ulovlig gjelder nok bare F1 og muligens noen andre motorsporter. Men hvis det ikke gir mening så gir det ikke mening.

 

trikola skrev (1 time siden):

At spoilere gir en effekt forutsetter jo at luften treffer spoileren med høy hastighet. Sideveis-spoilere har effekt kun ved høy sideveis fart - og den har man tross alt ikke med biler ... vanligvis

Nei, ikke vanlige biler. Nå tenkte jeg på verdens raskeste-segmentet som artikkelen handler om, eventuelt rally eller noe sånt siden dekkfriksjonen på grusveier kan være dårlig. Ikke som erstatning for downforce-spoilere men som tillegg. Angående luftmotstand så skal jo faktisk bilen bremse ned inn i svinger så litt ekstra luftbrems kan være ekstra hjelp. Men jeg slår meg til ro med at muligheten sikkert er utforsket grundig i racing-miljøene og konkludert med at ulempene sikkert er større enn fordelene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...