Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Håndklær som lukter surt, skitne?


Gjest f4324...bb0

Anbefalte innlegg

Gjest f4324...bb0

Nå på sommeren da det er mer fuktighet i lufta sliter jeg med at håndkle jeg bruker etter å ha vasket meg på hendene lukter surt kanskje etter to dager, og når jeg tørker meg på hendene med det så lukter det surt av hendene mine! Jeg kan jo ikke skifte håndklær annenhver dag, da får jeg jo ikke gjort annet enn å vaske, og hvordan skal jeg få tørket all denne vasken (så blir det enda fuktigere). Det jeg lurer på er om det egentlig gjør noe om det lukter surt, betyr det at det er potensielt farlige mikroorganismer på det, eller kan jeg gi blaffen i det?

Anonymous poster hash: f4324...bb0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket program vasker du hånddukene på? Hvordan tørker du hånddukene? Ligger de lenge i maskinen etter vask? Hvilket vaskemiddel?

Anbefaler 60 grader bomull. Kaldere programmer gjør at bakterier blir ikke fjernet helt. Bruk for eksempel Milo flytende vaskemiddel. Jeg sluttet helt å bruke andre vaskemiddel etter jeg begynte med Milo for den vasker alt, og sliter ikke på tekstiler.

Etter vask, heng tøyet til tørk eller putt det rett i tørketrommel med en gang, ikke vent!

Hvis det er vaskemaskinen som ikke er helt ren så prøv 1 desiliter eddik og varmeste vaskeprogrammet en gang uten tekstiler i vaskemaskinen for å rengjøre den.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er enkelt. Lukta kommer av bakterier som lever og produserer eddiksyre. De må drepes med varme over 65 grader vann i minst 10 min - eller kjemisk - og så vaskes på vanlig måte. Det var det.

Det hele pleier å begynne med at en sur klut havner i finvasken ved et uhell. Der er det ikke varmt nok til å drepe dem, og bakteriene formerer seg lynfort, så du har en hel vask som er sur. Alt sammen vil forbli surt gjennom flere vask og blir bare verre helt til det vaskes på minst 65-70 grader - eller kokes - eller drepes kjemisk. I Norge selges ikke antibakterielle / antiseptiske midler for klær.

Så:

Heng håndklær flatt i et lag på en stang, ikke krok. Da tørker de 20 ganger fortere etter at de er brukt litt. 

Tørker du deg mye, bruk flere håndklær, så fukten fordeles med litt på hvert.

Når du vasker deg, skyll såpa godt av før du tørker deg.

Ikke bruk mere vaskepulver enn det står på pakka, les nøye. En halv desiliter til hver vask står det på min pakke. Bruker du mere vil tøyet ikke bli fritt for såpe, og det blir bakteriemat. Skyll et par ekstra ganger eller kjør et kortprogram uten vaskemiddel. Det er faktisk ganske vanskelig å få skylt ut såpa fra tøyet. Dobler du mengden vaskepulver, så må du skylle 4 ganger så mange ganger.

Ikke bruk skyllemiddel, tørk på snor, helst ute i sola, og tromle håndklær myke uten varme i trommel. På min tørketrommel er det bilde av en vifte på den innstillingen, og programmet går i 10 min med kald luft. Dette gjøres jo med tørre håndklær, som så blir ganske myke, selv uten skyllemiddel. Det samme med alle bomullsklær. Slitasjen blir minimal, og stoff som ikke tåler varme forblir fine.

Er håndklærne veldig stive etter tørk på snor betyr det at de er fulle av en voks som dannes av såpe og skyllemiddel sammen med kalk fra vannet. For å fjerne denne voksen må tøyet vaskes med lut først, så skylles og vaskes med eddiksyre. Luten tar fettet og syren tar kalken. Hvis du prøver med mere skyllemiddel eller mere såpe så blir det enda mere voks.

Klesvask foretas feil i 90% av alle hjem. Ingen leser tabellen på pakka og ingen måler opp såpa. Alle bruker skyllemiddel fordi de som selger det vil selge deg det, ikke fordi det er lurt. 

Både såpa og skyllemiddel forurenser og er bakteriemat.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er trist med alle klær som blir ødelagt i tørketrommel. På klærne står det 40 grader maks, men i tørketrommel kan det bli 100 grader. Ødelagte klær gjenkjennes på at de blir j.... krøllete og ikke lar seg glatte ut mer. 

En svært nyttig sak som er blitt veldig billig er en tørkemaskin/avfukter. Den står på gulvet og fjerner vannet fra lufta. I et lite lukket rom tørker det klær forbløffende fort. Selv de små 4 liter maskinene gjør en utmerket jobb. Min 8 liter tørker 12 store tjukke håndklær på en time. Da henger de øverst i dusjen på snorer, maskinen står på bunnen og dusjen er lukket. Det dannes ca en liter vann i boksen på maskinen.

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror TS mener at rene og luktfrie håndklær lukter surt etter kun to dagers enkel bruk. Dette skyldes at bakterier eksploderer i varmen og går fra hender til håndklær og kjøkkenklut farlig fort.

Noen ganger er ikke 60 grader nok så man må kjøre 90 vask.
Det finnes desinfeksjonsvaskemiddel/tilleggsprodukt på Europris som er ment å fjerne slikt lukt fra treningstøy osv. men har aldri prøvd dette selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

TS mener at rene og luktfrie håndklær lukter surt etter kun to dagers enkel bruk

Da ligger det helt sikkert sporer av bakterien i tøyet som ikke er døde. Det kan sikkert ta et par dager før sporene utvikles til melkesyrebakterier f eks som lukter litt som eddik. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt nerdestoff.

Statiststikk: En type bakterie under visse forhold dobler seg hver 2. minutt. Det blir en fantastisk mengde etter en viss tid.
Hvis du i utgangspunktet har 50 tusen bakterier så merkes de veldig fort. Hvis det hele starter med en eller to sporer, så tar det lenger tid før den blir mange. Jo flere, jo sterkere lukt. En sur og grisete kjøkkenklut kan inneholde flere mill og masse næring, en bakteriebombe som kan være farlig. Hell kokende vann fra vannkoker over den i en bøtte sammen med litt såpe og stamp og klem den så det skummer skikkelig. Ikke bruk Klorin, fordi det ikke løser opp fett, og bakterier kan overleve inne i fettet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Det finnes desinfeksjonsvaskemiddel/tilleggsprodukt på Europris

Det visste jeg ikke. Men sånt vil alltid forurense og skape unormale forhold i kloakken. Det er nødt til å være etsende eller giftig. Jeg mistenker at de også skader farge eller endrer egenskaper i tøyet. Varme er ikke giftig og skaper ikke motstandsdyktige bakterier. Men sterk varme kan skade fintøy.

Lenke til kommentar

Kjør dem på 90 grader med ekstra skylling neste gang, deretter på 60.

For å forhindre mange vasker, anbefaler jeg å ha et stort antall mindre håndkler. Så slipper du å vaske hele håndkleet når en del har blitt skittent. Hvis du går ned til 1/4 av størrelsen, slipper du 3 av 4 vasker.

Sørg for at det henger så det kan tørke best mulig. Luftavfukter, som nevnt over, er heller ikke å forakte, hvis du har råd. Om det hindrer fuktskader på badet i tillegg, er det en god investering.

På generelt grunnlag, hvis stanken ikke gir seg, kan tøyet ligge i klor. 1 dl klor til en 10 liters bøtte. Dette ødelegger fargen på tøyet, og polyester, strikk, etc...

Dart skrev (11 timer siden):

En halv desiliter til hver vask står det på min pakke.

Det var mye. Jeg bruker en kork grønnsåpe. Men jeg vasker på 90 med ekstra ekstra skylling.

Skyllemiddel ser jeg det som en selvfølge at man ikke bruker. Man vasker klærne for å få ut kløe og stank, men impregnerer dem med kløe og stank. Produsenten av Comfort påstår at midlene er godkjent for sensitiv hud, men fakta er at innholdsfortegnelsen avslører det motsatte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Emancipate skrev (6 timer siden):
Dart skrev (17 timer siden):

En halv desiliter til hver vask står det på min pakke.

Det var mye. Jeg bruker en kork grønnsåpe.

Vi må gå ut fra at anbefalingen på pakka er riktig ang dosering av vaskepulver. Doseringen avgjøres også av hardheten på vannet, hvor mye kalk det er i det. Fra en boret brønn kan det være mye kalk i vannet. Det er slett ikke bra å vaske tøy i, og da må det mere såpe til, men ikke mye. Det står på pakka. Da blir det også mere voks i tøyet.

Grønnsåpe er veldig avlegs (100 år) og  ikke anbefalt til tøyvask eller vask av noe som helst annet. Den inneholder fett, som jeg mener bidrar til den omtalte voksen og er en optimal bakterieføde både på flater og i tøy. Det fins ingen grunn til å bruke den framfor andre moderne alternativer til tøy, men det finnes to-tre små unntak: grønnsåpe brukes til å løse opp sårskorper/bandasjer/til fotbad og til toving av f eks kanin-ull for å lage filt. Fordi den inneholder fett, så er det positivt for sår, hud og naturfiber.

Utenfor tema: ikke vask gulv eller andre flater med grønnsåpe. Det er like ille som å bruke eggeplomme i vaskevannet. Også tregulv behandlet med grønnsåpe er samme problem. Bakterier og sopp, misfarging og lukt. Bruker du i tillegg mye vann, så er det først god lukt, så vond lukt når sopp og bakterier har "fest" på fettet. Dessuten blir flatene veldig glatte og tørker sent. Sprekkene i parkett og tre blir svarte av grønnsåpe og for mye vann. Alle gulvtyper har i dag sin egen renholdsplan med egne produkter. At noen anbefaler grønnsåpe er bare gammeldags. Eks: bruk hardvoks fra første dag om det er anbefalt https://www.osmonorge.no/innendors  Og så bruker man støvsuger og tørrmopp med mikrofiber med bare vann til renholdet. Eterisk olje furunål eller andre lukter fra apoteket kan man ha på grillpinner av tre og sette rundt i rom. Ikke bruk duftlys, stearinlys forurenser lufta like mye som tobakk. Bakterier og sopp produserer sporer som vi puster inn, og det er mye verd å holde dem under kontroll, da lungene ikke tåler dette over lang tid.

Lenke til kommentar
Dart skrev (11 timer siden):

Grønnsåpe er veldig avlegs (100 år) og  ikke anbefalt til tøyvask eller vask av noe som helst annet. Den inneholder fett. Det fins ingen grunn til å bruke den framfor andre moderne alternativer til tøy

At de andre midlene klør og brenner og svir som et satans helvete, er en veldig god grunn for meg. Grønnsåpe inneholder ikke fett, den er lagd av fett og lut som sammen kjemisk reagerer til å bli såpe. Etter at den er blitt såpe, er den ikke lenger fett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

At de andre midlene klør og brenner og svir som et satans helvete, er ikke dokumentert, og ikke sansynliggjort. men det kan hende de gjør.

Produktet grønnsåpe inneholder fett og bakterirføde.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette går ut over tema så jeg avslutter herfra med et sitat fra Store Norske:

Såpe virker ved at den øker vannets mulighet til å løse opp og holde fett og annen skitt svevende i vannet. Enkelt kan man si at den får fett og vann til å blande seg. Vask med såpe danner skum i vaskevannet. Skummet har ingen egentlig rengjørende virkning. Skummet gjør såpe lite egnet i vaskemaskiner, derfor ble såpen tidlig erstattet med andre overflateaktive stoffer, som tensider, ofte kalt syntetiske vaskemidler. Såpe brukes i toalettsåper til personlig hygiene og i husholdningssåper til alminnelig rengjøring.

Tilsetter man kalsium- eller magnesiumsalter til en såpeløsning, utfelles uløselige salter (kalksåpe, magnesiasåpe). Bruk av såpe i hardt vann fører derfor til at kalken forbruker såpe og kalksåpe faller ut, for eksempel på tøy under skylling. Vanlig salt (saltvann) fører på samme måte til at såpen ikke skummer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

BTW: grønnsåpe er testet i programserien "Folkeopplysningen" der jeg forsto resultatet slik at grønnsåpe er ikke bra til noe annet enn det jeg før har skrevet. Det ble for mye rester av skitt liggende igjen på flater og såpa er mat for bakterier. De prøvde på gulv og sammenlignet med rent vann og mikrofibermopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...