Gå til innhold

Kjøpe ekssamboer ut av felles bolig


Nuub

Anbefalte innlegg

Hjelp meg med å forstå dette:

vi er samboere uten felles barn. Jeg eier 65% av boligen, da jeg hadde egenkapital når vi kjøpte. Vi betaler sammen (50/50) på lånet. 
ved overtakelse vil man bruke takst (la oss si 5mill) og trekke fra gjeld (la oss si 3mill). Har igjen da 2mil. 35% Vil da være 700tusen, som jeg har forstått er den summen som jeg må kjøpe eks-samboer med.
Hva skjer med lånet da? 3mill delt på 2 er 1,5 mill. Vil det si at eksen skylder meg 800tusen når jeg overtar hele lånet? Eller hvordan fungerer det? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest rettferdige er kanskje at ettersom dere faktisk har betalt 50% på lånet hver er vel at dere får tilbake den egenkapitalen dere har betalt inn, så 50% av resterende, samt 50% av lånet.

Alternativt får du 65% av salget, men også 65% av lånet.

Blir veldig feil om din samboer skal få 50% av gjelden men bare 35% av verdien, det bør være samme prosentandel på begge deler.

Lenke til kommentar

Hva kjøpte dere boligen for?

Hva er takst i dag?

Om samboer eier 35% av boligen må du vel kjøpe ut for 35% av boligens verdi.

Er den verdt 5 millioner i dag må du kjøpe ut for 1 750 000.

At dere betaler 50/50 på lånet gjør vel bare at samboer har betalt ned mer enn hva samboer egentlig skulle med kun 35% eierandel? Dermed må jo dette tas med i regnestykket på hva den enkelte av dere har i restgjeld.

Foreslår dere går til banken i lag og får ordnet opp i dette, de vil nok kunne hjelpe dere 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Tabbe av eksen. TS kan selvfølgelig være snill og ta hensyn til hva eksen har betalt i avdrag og renter.

Tull. Eksen skal selvsagt ha igjen det vedkommende har betalt ned på lånet. Har samboer betalt ned mer enn hva h*n skulle må det selvsagt tas høyde for når en ser hva de ulike partene har i restgjeld nå.

Lenke til kommentar

Trådstarter, har jeg forstått det rett i at du og din samboer har finansiert boligkjøpet slik:

30 % egenkapital fra deg.
 0 % egenkapital fra samboer.
70 % felles lån som dere har betalt ned likt på.

Det kan være enklere å tenke på lånet som 2 separate lån, det gir følgende finansiering:

30 % egenkapital fra deg.
 0 % egenkapital fra samboer.
35 % ditt lån.
35 % samboers lån.

Som gjør det enklere å se eierandelene som du har oppgitt:

30 % + 35 % = 65 % eierandel deg.
 0 % + 35 % = 35 % eierandel samboer.

Gitt at dere nå eier en bolig til 5 millioner og har felles gjeld på 3 millioner betyr det følgende fordeling:

Bolig 5 millioner (65 % og 35 %):

3,25 millioner eies av deg.
1,75 millioner eies av samboer.

Lån 3 millioner (50 % og 50 %):

1,5 millioner er din del av lånet.
1,5 millioner er samboers del av lånet.

Konklusjon:

Skal du kjøpe ut samboer betyr det at du skal betal totalt 1,75 millioner.

Siden dere har felles lån betaler du disse 1,75 millioner rent praktisk ved å overta samboers del av lånet (1,5 millioner) og betaler de resterende 250 tusen (0,250 millioner) kontant.

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...