Gå til innhold

Gammel inkassogjeld - logge seg inn på egne saker


Gjest 7ace4...465

Anbefalte innlegg

Gjest 7ace4...465

Har gammel inkassogjeld. Lurer på om det blir registrert noe sted, altså om sakene "aktiveres mer" om man logger seg inn med bankbrikken på sakene sine på de ulike steder?

Det kan virke som at noen saker er foreldet men er usikker på om disse blir aktive om jeg logger meg inn? Har aldri gjort det.

Må prøve å finne saldo på sakene og få til en løsning men ønsker heller ikke at jeg på nytt drukner i krav og at påløper endea mer økte renter og gebyrer.

Noen som vet?

Anonymous poster hash: 7ace4...465

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Hvis gjelden er foreldet så er gjelden foreldet. Den kan da ikke vekkes til live, så fremt du ikke frivillig begynner å betale på gjelden, enten du betaler på rest hovedstol, altså betaler på selve restlånet, renter eller gebyrer, salær osv.

 

Det å sjekke om du skylder penger er ikke det samme som å innrømme eller vedgå at du har gjeld til en spesiell bedrift eller finansinstitusjon.

 

For å avbryte foreldelse kan dette bare skje på en av de nedenforstående måtene.

1)      Du innrømmer skriftlig eller muntlig at du skylder pengene.

2)      Du undertegner et gjeldsdokument, for tilsvarende beløp

3)      Du blir dømt i en rettsinstans til å betale.,

4)      Eller ved at du starter gjeldsforhandlinger

 

Foreldelse av gjeld.

Enkle pengekrav, som er, fakturaer, regninger osv, foreldes etter 3 -tre år.

Gjeldsbrev foreldes etter 10 – ti år, fra den siste dato hvor banken kunne kreve deg for betaling.

Dvs. den gangen du fikk det siste ordinære fakturakravet.

Eks.

Du fikk krav på å betal penger den 01.01.2011. Da er kravet foreldet 01.02.2021

Krav som du har blitt dømt til å betale, enten via en forliksklage eller i tingretten foreldes etter 10 – ti år, fra den dato hvor dommen/kjennelsen er rettskraftig. Det betyr at du er i forliksrådet den 01.01.11 og blir dømt til å betale. Det er ankefrist på enhver dom/kjennelse. Denne fristen er stort sett 4 – fire uker eller 1 – en mnd. Det er først etter at ankefristen er utløpt, at kjennelsen er rettskraftig.

Så kjennelsen blir derfor rettskraftig den 01.02.2011, og pengekravet blir da foreldet den 01.02.2021

 

Håper dette gir svar på det du lurer på.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7ace4...465

Takk for utfyllende svar. Greit å vite før man logger seg inn. Stusset veldig for gjelden på selvangivelsen i år er langt lavere enn det jeg har mottatt gamle purringer på så da har vel noen saker blitt slettet fordi de er foreldet. Var særlig disse jeg lurte på om ville bli aktive igjen om jeg logget meg inn med innlogging som står på brevet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7ace4...465

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...