Gå til innhold

Test: Lei av ladekø? Denne bilen tar imot 340 kWh på to minutter


Anbefalte innlegg

Gled dere til ladeavgift når fossilbilene er blitt forbudt/ ikke mulig å kjøpe lenger.

For hvor skal staten ta pengene sine fra når de ikke lenger får robbet bensin og disel bileierne,

sannsynligvis blir det ikke mye penger å hente fra oljeindustrien heller.

Endret av 5CJ56A5D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, 5CJ56A5D said:

Gled dere til ladeavgift når fossilbilene er blitt forbudt/ ikke mulig å kjøpe lenger.

For hvor skal staten ta pengene sine fra når de ikke lenger får robbet bensin og disel bileierne,

sannsynligvis blir det ikke mye penger å hente fra oljeindustrien heller.

Veiprising har vært på papiret i mere enn 10 år. De snakker om den som en erstatning for bompenger, men den blir nok brukt som erstatning til veisbrukavgiften (som innhentes via bensin/diesel).

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ekspertutvalg-anbefaler-a-utrede-veiprising-samt-a-avvikle-elbilfordeler-i-bomringene-uten-endringer-vil-framtidens-bompengeinntekter-falle-betydelig/id2741332/

 

Lenke til kommentar

Min Mercedes Benz C300de, har nå kjørt 20837,9 km. Herav 9.920,2 helelektrisk. Forbruket av diesel er 4,0/100 km og 6,5 kWh/100 km.

Hjemmelading med Tibber når strømmen er rimeligst. Gjennomsnittspris for el i 2020, ble 26 øre, hittil i 2021 er den adskillig høyere, på 65 øre. Dieselmotoren er Euro6, med AdBlue. Ingen diesellukt, triller fritt, regenererer strøm, dreiemoment på 700, 0 til 100 på under 6 sek. Nydelig bil å kjøre på luftdempere. Rekkevidde med full tank er >1300 km. God tur!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Her har du nivået ditt.

 

 

Jeg er faktisk tilhenger av RAV4 PHEV, så om du trodde jeg var motstander så tar du feil. Jeg er derimot motstander av titler overskrifter som er forsøk på villedning. RAV4 PHEV er en så bra bil at den trenger ikke en slik overskrift.

Alternativ overskrift kunne vært: Langtur med Norges mest populære pluginhybrid eller langtest av Norges mest solgte pluginhybrid. Resten av artikkelen utenom overskriften er grei nok.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (18 timer siden):

Poenget mitt er at jeg kjører gledelig elektrisk når jeg slipper å pumpe ut eksos, får utrolig kjapp akselerasjon og har en bil som alltid er på nett, og som jeg slipper å stikke innom bensinstasjonen med i hverdagen.

Både kjapp akselerasjon og alltid online får du i bensinbiler også. Klarer ikke å se at det å stoppe på en bensinstasjon skal være så krevende for deg, når du synes det er helt greit med 20+ minutter pauser i kjøringen din for å lade.

Så da gjenstår bare miljøargumentet ditt. Det er hyggelig. Jeg antar du også kjører utelukkende kollektivt til daglig?

Personlig er miljøet det siste jeg bryr meg om når jeg kjører bil. Det er derimot 2 egenskaper elbilen har som ingen fossilbil kan etterligne: det å 5 minutter før avreise forhåndsklimatisere slik at man alltid kommer til en bil som er perfekt temperert og at det er stille i bilen når man kjører.

Bortsett fra det er en elbil akkurat som en hvilken som helst fossilbil: like treg som pensjonisten som kjører foran og ligger like bra på veien der vi snegler oss avgårde på bilferie.

Lenke til kommentar

Fossilbiler kommer ikke til å dø i 2025. Dette er Toyotas beste bil for norske forhold som har solgt i bøtter og spann, som både kommer som vanlig hybrid og plug in hybrid. I tillegg er den elektriske rekkevidden på ladehybriden relativt lang (75 km). Skulle jeg ha kjøpt ny bil nå var denne en av toppkanditatene, blant annet fordi andre tilsvarende plug-in hybrider (Volvo, Mercedes, Audi,..) er en god del dyrere. Infotainment gir jeg blaffen i. Jeg skal kjøre bil, ikke se på en TV skjerm eller knote i trykkskjerm-menyer mens jeg kjører. Det jeg har vært litt skeptisk til for Toyota er to ting:

- Setene er ikke så gode som for den Audien jeg kjører nå

- Girsystemet (CVT) fra Toyota er kjent for å ruse ved rask akselerasjon ut fra kryss etc., men dette er i hvert fall den beste og nyeste utgaven av det. Hvis min A3 bensin blir for liten, vil jeg nok fortsatt vurdere denne framfor enhver elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, (not the real) Dr. Bombay said:

Klarer ikke å se at det å stoppe på en bensinstasjon skal være så krevende for deg, når du synes det er helt greit med 20+ minutter pauser i kjøringen din for å lade.

Du overså at @MrMarbles skrev "i hverdagen". I hverdagen stopper de færreste 20+ minutter for å lade - hos meg med et gjennomtenkt opplegg i garasjen: ca 3 sekunder for å koble til, ca 4 for å koble av

Endret av trikola
Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (4 timer siden):

Både kjapp akselerasjon og alltid online får du i bensinbiler også. Klarer ikke å se at det å stoppe på en bensinstasjon skal være så krevende for deg, når du synes det er helt greit med 20+ minutter pauser i kjøringen din for å lade.

Så da gjenstår bare miljøargumentet ditt. Det er hyggelig. Jeg antar du også kjører utelukkende kollektivt til daglig?

Personlig er miljøet det siste jeg bryr meg om når jeg kjører bil. Det er derimot 2 egenskaper elbilen har som ingen fossilbil kan etterligne: det å 5 minutter før avreise forhåndsklimatisere slik at man alltid kommer til en bil som er perfekt temperert og at det er stille i bilen når man kjører.

Bortsett fra det er en elbil akkurat som en hvilken som helst fossilbil: like treg som pensjonisten som kjører foran og ligger like bra på veien der vi snegler oss avgårde på bilferie.

Ok, hvor får jeg 4.4 sekunder 0-100 akselerasjon på en bensinbil til under 630k? Som også man kan fylle på hjemme, som er veldig stillegående, som har et HEPA-filter som er så stort at omtrent ikke enser lukt fra andre ting utenforbilen, som har 700L+ bagasjerom, som jeg kan forvarme og styre via app. I tillegg som var tilgjengelig november 2017. Merk at den må da også bruke så lite bensin som strøm koster for å kjøre like langt. 

Før jeg dro på ferie i forrige uke, så har jeg ikke vært på supercharger/ladestasjon siden ferien i fjor sommer (ikke rart, siden det har vært veldig lite reising det siste året). Jeg lader ellers hjemme, eller kona lader på jobben (men hun har hatt hjemmekontor ca. 99,99% av tida det siste året), så den blir omtrent alltid ladet hjemme. Det betyr at jeg kun må innom supercharger på langturene. Det er nok en del færre ganger enn man må innom bensinstasjonen ila et år når man normalt har 20k km kjørelengde i året.

Jeg reiser kollektivt når det er minus 10 eller kaldere. Noe det var i januar/februar i år. Ellers sykler jeg faktisk (ca. 20km, 5 dager i uka).

Man kan jo lettere kjøre forbi pensjonisten med bilen jeg har i dag, enn noen annen bensinbil jeg har kjørt i hele mitt liv. Klart, det er vanskeligere å ta forbikjøringer i ferien med så mye trafikk som kommer i mot. Uansett så er dette viktig for meg, da går forbikjøringene veldig fort unna, uten å måtte ta sjanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (50 minutter siden):

Ok, hvor får jeg 4.4 sekunder 0-100 akselerasjon på en bensinbil til under 630k? Som også man kan fylle på hjemme, som er veldig stillegående, som har et HEPA-filter som er så stort at omtrent ikke enser lukt fra andre ting utenforbilen, som har 700L+ bagasjerom, som jeg kan forvarme og styre via app. I tillegg som var tilgjengelig november 2017. Merk at den må da også bruke så lite bensin som strøm koster for å kjøre like langt. 

Før jeg dro på ferie i forrige uke, så har jeg ikke vært på supercharger/ladestasjon siden ferien i fjor sommer (ikke rart, siden det har vært veldig lite reising det siste året). Jeg lader ellers hjemme, eller kona lader på jobben (men hun har hatt hjemmekontor ca. 99,99% av tida det siste året), så den blir omtrent alltid ladet hjemme. Det betyr at jeg kun må innom supercharger på langturene. Det er nok en del færre ganger enn man må innom bensinstasjonen ila et år når man normalt har 20k km kjørelengde i året.

Jeg reiser kollektivt når det er minus 10 eller kaldere. Noe det var i januar/februar i år. Ellers sykler jeg faktisk (ca. 20km, 5 dager i uka).

Man kan jo lettere kjøre forbi pensjonisten med bilen jeg har i dag, enn noen annen bensinbil jeg har kjørt i hele mitt liv. Klart, det er vanskeligere å ta forbikjøringer i ferien med så mye trafikk som kommer i mot. Uansett så er dette viktig for meg, da går forbikjøringene veldig fort unna, uten å måtte ta sjanser.

Så nå legger du til flere egenskaper bare for å vinne et argument? Poenget ditt var rask akselerasjon. Det får du med bensinbiler også. At du ikke har råd til det er en helt annen sak. Punktum.

Dersom jeg ikke kommer forbi bilen foran med bensinbiler, så er det så høy risiko at jeg ikke kjører forbi med elbilen heller. De siste 20 årene har bensinbiler gått fort nok til å kjøre forbi biler på en sikker måte. Jeg øker ikke risikoen bare fordi bilen går fortere.

Men kudos for å sykle til jobb stort sett hele året. Det er mer miljøvennlig jeg og sikkert 90% av alle elbilister noen gang kommer til å bli. Det applauderer jeg stående 👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Så nå legger du til flere egenskaper bare for å vinne et argument? Poenget ditt var rask akselerasjon. Det får du med bensinbiler også. At du ikke har råd til det er en helt annen sak. Punktum.

Dersom jeg ikke kommer forbi bilen foran med bensinbiler, så er det så høy risiko at jeg ikke kjører forbi med elbilen heller. De siste 20 årene har bensinbiler gått fort nok til å kjøre forbi biler på en sikker måte. Jeg øker ikke risikoen bare fordi bilen går fortere.

Men kudos for å sykle til jobb stort sett hele året. Det er mer miljøvennlig jeg og sikkert 90% av alle elbilister noen gang kommer til å bli. Det applauderer jeg stående 👏🏻👏🏻👏🏻

Vel, det er veldig mange ting som kommer sammen som gjør at jeg er veldig glad i bilen jeg har i dag. Jeg ser egentlig ikke noen god konkurrent til Model S ennå. Som familiebil er den helt genial. 
Hadde stort tunneltelt i frunken, kjøleboks som gikk på 12V på gulvet i baksetet, i midten vel og merke. I bagasjerommet så er det et lite rom under selve bagasjerommet, akkurat stort nok til et sammenleggbart bord med 4 innebygde stoler. Får med oss utrolig mye uten å måtte ty til takboks.

Kunne dog ønske at jeg kunne kjørt 12Volten kontinuerlig også når bilen er av (uten å sette den i camp mode).

Og du har rett, det finnes selvfølgelig bensinbiler som er like rask/raskere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, MrMarbles said:

Kunne dog ønske at jeg kunne kjørt 12Volten kontinuerlig også når bilen er av (uten å sette den i camp mode).

Fult mulig det. Er bare å koble seg direkte på 12V batteriet (med sikring selvfølgelig). 

Bilen vil bruke litt ekstra strøm på å holde 12V batteriet oppladet hele tiden men på langt nær så mye som den bruker i camp mode med varmeapparatet i drift.

Lenke til kommentar
5CJ56A5D skrev (11 timer siden):

Gled dere til ladeavgift når fossilbilene er blitt forbudt/ ikke mulig å kjøpe lenger.

For hvor skal staten ta pengene sine fra når de ikke lenger får robbet bensin og disel bileierne,

sannsynligvis blir det ikke mye penger å hente fra oljeindustrien heller.

Ladeavgifter? Som når man plugger inn en telefon? Hvordan mener du staten skal klare å skille på elektroner som brukes på den ene eller andre måten? Lading av Norske elbiler utgjør i dag ca 0,5% av Norges kraftproduksjon og en gang i framtida når praktisk talt alle biler er elbiler så blir det omtrent 4-5% av Norges kraftproduksjon, ca 6 TWh.

Hvor staten skal hente penger fra? Som om fossilbilismen var statskassas eneste inntektskilde? Bilisme (el, fossil og alle ikke-personbiler) bidrar med ca 3-4% av statsbudsjettet. Ved overgang til ren el blir det ikke avgiftsfritt, bare noe redusert. Årsavgift "trafikkforsikringsavgift", bommer, fergeavgifter og ikke minst all strømmen vi betaler mva, enovaavgift, fastledd, effektledd osv på. Samtidig spares det utgifter fra statsbudsjettet på grunn av mindre helseskadelige utslipp. Det folk sparer på å kjøpe elbil bruker vi på andre områder og betaler mva der i stedet for. Så selv om vi sparer litt i den ene enden så får nok staten pengene sine likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 minutter siden):

Fult mulig det. Er bare å koble seg direkte på 12V batteriet (med sikring selvfølgelig). 

Bilen vil bruke litt ekstra strøm på å holde 12V batteriet oppladet hele tiden men på langt nær så mye som den bruker i camp mode med varmeapparatet i drift.

Har du instruksjoner på hvordan dette utføres? Har hørt at det er mulig og drev og så på YouTube videoer, men fant liksom ikke noe som passet til min 2017-modell. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Ladeavgifter? Som når man plugger inn en telefon? Hvordan mener du staten skal klare å skille på elektroner som brukes på den ene eller andre måten?

Kommer nesten garantert en avgift på strømregningen som skal gå til utbygging av elbilladere og/eller gang- og sykkelvier, iogmed at mye av pengne som brukes på slike prosjekter kommer fra avgifter på fossilbiler.

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMarbles said:

Har du instruksjoner på hvordan dette utføres? Har hørt at det er mulig og drev og så på YouTube videoer, men fant liksom ikke noe som passet til min 2017-modell. 

Nei aner ikke hvordan det lettest er å gjøre med en 2017 Model S, men den har vel 12V batteriet lett tilgjengelig under panseret?

Får vel kjøpt ferdige kit med ledninger man kobler fra batteriet som har sikring og sigarettenner uttak, så er vel bare å koble på batteriet og legge en lur plass i såfall. Burde nok slå bilen helt av først.

Kobla ekstralys på min Model 3 sitt 12V batteri og det var like enkelt som på en "gammeldags" bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...