Gå til innhold

Ble nesten påkjørt i rundkjøring. Hvem har skylden?


After8

Anbefalte innlegg

Hei! Vil først og fremst starte med å påstå at jeg har god kontroll på reglene rundt rundkjøringer, og hvordan man kjører i disse.
Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er fordi jeg ønsker å ta lærdom. 

Jeg var i en ganske ekkel situasjon i dag, hvor jeg holdt på å bli påkjørt av en annen bil i en rundkjøring. Det er ikke ofte jeg tuter i trafikken, men nå var jeg nødt til å gjøre det. Etter at vi kjører ut av rundkjøringen, begynner han å peke fingeren mot hodet (For å vise at jeg var skrudd/idiot, eller noe i den duren).

bilde01.thumb.png.5ff900165611c8eed238cc56270a1ab6.png

 

Min bil er den grønne. Han som prøvde å kjøre på meg er den røde. Jeg har allerede kjørt ut i rundkjøringen, men venter på at to biler (de blå) skal kjøre forbi. Grunnen til at jeg stopper ute i rundkjøringen og ikke før linja er fordi jeg ser at det ikke nærmer seg noen biler i det feltet, og jeg er klar til å kjøre så raskt de to blå bilene har kjørt forbi. 

 

bilde02.thumb.png.0c92dafbca6b5afc31f4ddd3ee3e0794.png

 

Videre ser det slik ut. Jeg kjører fra det midterste feltet nede på bildet, og skal ut av rundkjøringen til høyre. I mellomtiden har rød bil kommet seg inn i rundkjøringen, og ligger i feltet til venstre for meg. Han skal ut samme vei som meg. Jeg har nå den røde bilen rett til venstre for meg. Jeg får ikke med meg at han ligger der, før han plutselig begynner å svinge over i mitt felt. Jeg lå foran den røde bilen når jeg så den. 

 

Så hvem har skylden her? Jeg vil jo påstå at det er rød bil som har skylden, med tanke på at han er nødt til å bytte felt for å komme seg ut av rundkjøringen. Men jeg syntes det var litt merkelig at han skulle hisse seg så veldig opp, og begynte derfor å tenke på om det kanskje var jeg som gjorde noe galt?

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rød bil spør du meg. Når man skal ut av en rundkjøring har man alltid vikeplikt i de innerste feltene. Men om du skal ta lærdom av noe så må det vel bli å vente med å kjøre inn i rundkjøringen før det er helt ledig. Men dersom det hadde skjedd en ulykke her, slik du skisserer, så ville det vært rød bil sin feil.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Kajac skrev (1 minutt siden):

Men om du skal ta lærdom av noe så må det vel bli å vente med å kjøre inn i rundkjøringen før det er helt ledig.

Jeg liker når trafikken flyter i rundkjøringer. Er så mange som er så forsiktige her, med tanke på at det er tre felt. Hadde det vært ett felt hadde jeg selvfølgelig ventet. Jeg kjørte ut i rundkjøringen for å (i mine øyne) få trafikken til å flyte bedre. Den røde bilen var veldig langt unna, så det var ikke noe umiddelbar fare for sammenstøt, eller brudd på vikeplikten for min del med å stå der jeg sto. De blå bilene holdt en grei fart, og jeg sto der vel i maks 4 sekunder. Men takk for tipset uansett, bør kanskje tenke meg litt om til neste gang. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Rød bil må foreta feltskifte, ergo har personen vikeplikt. 

Uten at det nødvendigvis sier noe om hvordan du valgte å kjøre inn i rundkjøringen. 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
8 minutes ago, After8 said:

Tusen takk for svar!

Jeg liker når trafikken flyter i rundkjøringer. Er så mange som er så forsiktige her, med tanke på at det er tre felt. Hadde det vært ett felt hadde jeg selvfølgelig ventet. Jeg kjørte ut i rundkjøringen for å (i mine øyne) få trafikken til å flyte bedre. Den røde bilen var veldig langt unna, så det var ikke noe umiddelbar fare for sammenstøt, eller brudd på vikeplikten for min del med å stå der jeg sto. De blå bilene holdt en grei fart, og jeg sto der vel i maks 4 sekunder. Men takk for tipset uansett, bør kanskje tenke meg litt om til neste gang. 

Smidighet er bra.  

En utfordring verdt å tenke på er at kollisjoner inne i rundkjøringer har lett for å ende som skylddeling.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er 40, relativt ny med bil, bor i Arendal, og har (nesten) ukentlig levering til Skien. Der har de en rundkjøring som ligner en god del på den i bildet. Forskjellen er at jeg vil ut i høyre felt fordi jeg skal videre til høyre etterpå. Jeg kjører akkurat som den røde streken og lurer alltid på om det er riktig. Har bare blitt tutet en gang og har funnet ut at jeg ikke burde ha blitt tutet på etter å ha tenkt på det lenge. Jeg blinka og gjorde allting riktig mener jeg.

 Når man er innerst i rundkjøringa og har passert midtpunktet og girer opp til andre gir (hvorfor har ikke alle biler automatgir inkludert varebiler? :( ), så har man vikeplilt for den bilen som er til høyre. I Arendal og øvekjøring der så er alle rundkjøringer unntatt 1, kanskje 2, kanskje 3 rundkjøringer så små at å "husk å se i speilet" er vanskelig å få med seg eller å skjønne hvorfor. I store rundkjøringer så både skjønner jeg hvorfor og husker ofte nok å gjøre det.

Problemet her er nok at dere lå side om side.

Hørte nylig at selv om man har retten på sin side i rundkjøringer, så blir det ofte skylddeling. Jeg har ikke vært ute for noen ulykke enda og hadde ikke tenkt til det heller. (Har allerede fått to prikker, visste ikke at den fotoboksen stod der...)

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! Ble veldig satt ut i går når den røde bilen holdt på å kjøre i meg, at sekundene før hendelsen forsvant litt fra minnet. Jeg skal ikke rettferdiggjøre det faktum at jeg kjørte inn i rundkjøringen og stoppet der, men det var vel heller det at jeg kjørte inn, ser at de to bilene kommer i det feltet jeg skal kjøre inn i, og stoppet. Akkurat som at du kjører ut av en rundkjøring hvor du må stoppe fordi noen går over et gangfelt som er plassert der. Regner med at flere her har vært i samme situasjon hvor dere har måttet stoppe i rundkjøringen.

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Hvorfor kjørte du ikke bare til høyre i samme felt og flettet deg inn i venstre kjørefelt når mulig? 

 

Kan hende jeg misforstår deg nå, men hadde jeg kjørt over i høyre felt hadde jeg brutt vikeplikten for bilen som befant seg i høyre felt.

Lenke til kommentar
ThomasM skrev (5 minutter siden):

Han sikter nok til hvorfor du ikke bare lå i høyre felt i utgangspunktet, altså fra starten av.

Vil anta det var mer trafikkert.

 

Aha, da forstår jeg. Det var biler i høyre felt ja. Det som er så idiotisk her er at du har 3 felt inn i rundkjøringen, men kun ett ut igjen. Feltet til høyre ut er rundt 50m langt før det blir et kollektivfelt, og da må du uansett over i venstre felt. De fleste legger seg i det feltet jeg ligger i, bortsett fra taxier, elbiler eller vanlige biler som skal til høyre lengre fremme før kollektivfeltet starter. @Dubious
den røde bilen hadde mest sannsynlig ikke vært i rundkjøringen før meg om jeg hadde ventet før vikepliktskiltet.
Når jeg kjørte videre var det ingen andre biler i rundkjøringen, og rød bil var langt unna.

Denne rundkjøringen er også en hovedfartsåre inn mot Stavanger sentrum, så pleier vanligvis å være en del biler her. Ikke at det heller rettferdiggjør mitt valg om å kjøre forbi vikepliktskiltet

Lenke til kommentar
10 hours ago, After8 said:

Jeg liker når trafikken flyter i rundkjøringer. Er så mange som er så forsiktige her, med tanke på at det er tre felt. Hadde det vært ett felt hadde jeg selvfølgelig ventet. Jeg kjørte ut i rundkjøringen for å (i mine øyne) få trafikken til å flyte bedre.

Hvilket er helt riktig. Rundkjøringer er bygget for å få bedre flyt i trafikken. Hvis ikke det var målet, kunne man jo likegodt bygget et vanlig kryss med vikeplikt for trafikk fra høyre, alternativt (grøss og gru) et kryss med trafikklys.

Altfor mange skjønner ikke hvor viktig det er med flyt i trafikken, og fraværet av nevnte flyt er det som skaper køer. Jeg ser altfor mange som venter foran en rundkjøring til det er helt klart (og da snakker vi lange avstander til neste bil) før de kjører inn i rundkjøringen. Og enda verre, biler som stopper midt i rundkjøringer fordi de har et innebygget muskelminne som sier at man skal vike for trafikk fra høyre. Vel, det skal man ikke hvis rundkjøringen er av en slik art at man har vikeplikt for kjøretøy som allerede befinner seg i rundkjøringen.

Når jeg havner bak slike i en rundkjøring, hender det at jeg tar i bruk hornet. Ikke for å utøve roadrage, men 50 % for å "lære" vedkommende at man ikke stopper i rundkjøringer, og 50 % for at jeg synes synd på vedkommende på bilfabrikken som monterte hornet for så å oppleve at ingen bruker det (host host) :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører hele tiden ut i rundkjøringen uten at det er helt klart, men jeg stopper aldri, for må jeg stoppe så var det ikke klart.
Garantert hatt mange sure billister bak meg som tror de har forkjørsrett.

Det heter seg at man har vikeplikt fra venstre, så de bilene som kommer mot deg har man ikke vikplikt for før de er til venstre for deg..
Blinker de til venstre så vet jeg at de skal forbi meg, og da venter jeg som regel, for da vet jeg at jeg blir et hinder, men om de ikke blinker så vet jeg ikke hvor de skal, og da kan de bare ha det så godt...

Man ser lett hvem som er yrkessjåfører, for de venter ikke lenge før de hiver seg ut.

Lenke til kommentar
After8 skrev (12 timer siden):

Så hvem har skylden her? Jeg vil jo påstå at det er rød bil som har skylden, med tanke på at han er nødt til å bytte felt for å komme seg ut av rundkjøringen. Men jeg syntes det var litt merkelig at han skulle hisse seg så veldig opp, og begynte derfor å tenke på om det kanskje var jeg som gjorde noe galt?

Hva tenker dere?

Du har ikke gjort noe feil. Føreren i rød bil er idiot. Problemet for deg er at det sannsynligvis ville endt i skylddeling dersom det hadde blitt kollisjon.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med resten her. Rød bil gjorde feil.

Lærdom: Bruk bilkamera for å dokumentere kjøringa når andre forårsaker skader sånn at riktig part får skylda hos forsikringsselskapert.

Men egentlig er det to skyldige til her:

1. Kjøreskolene som forteller at feltskifte i rundkjøringer er greit og normalt. Det er å lære folk opp til å skape risiko. Disse kjøreskolene skaper risiko for skader som igjen selvsagt koster både penger, helse og køer når det først skjer noe. Feltskifte i rundkjøringer er en uting.

2. De som bygget rundkjøringen sånn at feltskifte i rundkjøringen er mulig. Aller helst bør rundkjøringer bygges sånn at de har større diameter og kun ett felt i rundingen. I tillegg burde det være "snarvei" med en sånn bananformet trafikkøy som har eget felt på vei ut av rundkjøringa. Dvs. at folk tvinges til å foreta feltskifte på rette strekninger i stedet for i rundkjøringene. Dvs. at man bare kjører i selve rundingen hvis man skal ut ved arm 2, 3 etc. Det skaper mye bedre forutsigbarhet, eliminerer behovet for å se i "alle speil samtidig" og senker risiko. Større diameter gjør at lange kjøretøy fint klarer svingen uten at det skviser et nabofelt.

I rundkjøringer med veldig høy trafikk som jeg antar gjelder den på bildet så kan man også vurdere å bygge en kulvert for kjøretøy som skal mellom de to dominante kjøreretningene. Omtrent sånn man ser mange rundkjøringer over E18 i Vestfold.

Lenke til kommentar

Rød bil har feilen slik det nevnes her.

Hvis det er riktig at den lå midterste feltet inn i rundkjøringen, så skulle han ikke ha ligget i det innerste feltet i rundkjøringen i det hele tatt.

Men kan kritisere deg litt også, det å ikke stoppe bak vikeplikt linjen inn til rundkjøringene er en stygg uvane. En rundtkjøring jeg kjører igjennom daglig, så stopper de fleste godt over linjen, som i noen tilfeller er såpass langt inn i rundtkjøringen at det hindrer de som kjører i ytterste feltet. Akkurat i denne så gjør det at mange må kutte litt inn i det innerste feltet, som igjen kan føre til kollisjoner for de som kjører der.

Slik er det dessverre i flere rundt kjøringer. Har flere ganger måtte stoppe og vinke folkene til å kjøre, siden jeg rett og slett ikke kommer forbi dem på en trygg måte.

Noen få steder er man litt unnskyldt, da det av og til er skilt som står litt i veien for sikten når man stopper riktig. Hjelper da ofte å stoppe enda litt tidligere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...