Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Vaksineringen - Utviklingen i tall


Anbefalte innlegg

Vi er jo i innspurten nå, spesielt når det gjelder førstedoser satt, heldigvis.

Folk blir ikke særlig syke lenger, og svært få dør her til lands. Hadde vært interessant å vite hvor mange av de smittede/innlagte/døde som er vaksinerte eller ikke. Noen som har tall?

Vi har passert 75% av alle 18+ som har fått førstedosen nå. Tror vi kommer oppunder 90%, men tviler på at vi når det med det første. Tror ikke vaksineviljen til alle dem under 40 er høy nok. Derfor tror jeg at så godt som alle som ønsker det har fått førstedosen i god tid før skolestart. Utviklingen kan vi følge her.
Tror 3.700.000 doser er nære det magiske tallet. Kanskje vi klarer det innen august starter. Mangler 488.000 nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke unge ikke vil ta vaksine. De gidder bare ikke. Bestille time, møte opp til bestemt tid osv. Når man er ung tenker man ofte at man er "udødelig". Kanskje er ikke solidaritetsfølelsen like stor pga manglende kunnskap og livserfaring. Man tar jo først å fremst vaksine for fellesskapets skyld - ikke seg selv. 

Selv tror jeg det er så enkelt som at vaksinen må settes der ungdommen er. Ved studiestart burde man sette opp en vaksinestasjon på selve skolen med "drop in". Enkelt og greit. 

Eller kanskje FHI burde kjøre en kampanje direkte rettet mot ungdommen. 

Selv skal jeg få første shot på torsdag..... tok sin tid. Men så havnet jeg laaaaaaangt nede på lista. 

Lenke til kommentar

I Oslo skal alle over 18 nå ha fått tilbud. De setter igang drop in-vaksinering i starten av uka for å få med seg etternølere, men oppslutningen i Oslo er overraskende lav blant de under 55. Status i går var:

16-17    18-24    25-39        40-44    45-54       55-64    65-74      75-84    85 +      Totalt

2801    46060    155325    41478    77813    62877    46688    26528    10267    469837

21,65%  77,55%  74,67%    82,26%   87,77%   91,63%  93,06%   96,25%  90,76%   81,41%

 

Endret av Pushkin
formattering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pushkin skrev (26 minutter siden):

I Oslo skal alle over 18 nå ha fått tilbud. De setter igang drop in-vaksinering i starten av uka for å få med seg etternølere, men oppslutningen i Oslo er overraskende lav blant de under 55.

Jeg synes oppslutningen er overraskende høy for 25-39 med tanke på at tilbudet om vaksine for de fleste i denne gruppa har havnet i ferien i Oslo. Får man det over 85% til slutt, noe jeg tenker er veldig sannsynlig, så er det meget bra oppslutning. Husk at vi denne uka har satt færre vaksiner enn på lenge, fordi så mange dessverre utsetter pga ferie. Jeg vil tro veldig mange kommer etter når ferien er over.

Lenke til kommentar
Pushkin skrev (1 time siden):

Uke 28 ble forøvrig den roligste uka på landsbasis siden mai målt i antall doser.: 219 592

Kommer noen flere når lør- og søndag kommer med. Kanskje vi ser bortimot 250.000 til slutt.
Ellers preges nok oppslutningen av ferien, ja. Dosene får stå på kjøla til folket kommer hjem.

Lenke til kommentar

Uke 28 er nå oppe i 222 319

Dose 1  143 633

Dose 2  78 686

Det er så langt i uke 29 registrert rundt 10 000 færre doser enn forrige uke for mandag og tirsdag.  Kan vel delvis forklares med at Oslo og de fleste større kommuner på østlandet nå er så og si ferdig med dose 1. Det er onsdag og torsdag som er de store vaksinedagene ellers i landet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

3.310.000 førstedoser satt pr i går. Da gjenstår det 390.000 til 3,7 mill. Etter det tror jeg etterspørselen etter førstedoser i 18+ vil være minimal. Så da kan vi si oss ''ferdige'' med dose 1.

Svært gode nyheter i dag om at Pfizer virker like godt mot delta-varianten som mot alfa, etter to doser. Og snart kan vi begynne å sette disse for alvor.

Totalt trenger vi vel sette rundt 7,5 mill doser. 5.014.000 er allerede satt. Under 2,5 mill igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (20 minutter siden):

Svært gode nyheter i dag om at Pfizer virker like godt mot delta-varianten som mot alfa, etter to doser.

Bare for å pirke, om det er den nye studien publisert i NEJM du sikter til, så er ikke Pfizer like effektiv mot Delta som mot Alfa etter to doser ifølge den studien. Det er 5.7% forskjell i effektivitet mot symptomatisk sykdom. Men likevel svært bra :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å pirke litt til så mener du kanskje 5,7 prosentpoeng ? 🙂

Det er ellers meldt om 116 smittede blant fullvaksinerte (minimum 1 uke etter dose 2) i løpet av uke 27 og 28. Det gir en insidens på mellom 7 og 8 pr 100 000. Insidenstallet for hele befolkningen var 44 pr 100 000.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Av de største byene er Oslo og Bergen er så godt som ferdige med førstedosene. Trondheim og Stavanger mangler nok et par uker på å komme opp på deres nivå. Der er det bare i hovedsak siste gruppe som gjenstår, 25-39.

Ellers er kommunene Utsira, Aremark, Hvaler , Sarpsborg, Vinje, Rakkestad, Frogn, Moss, Fjord, Marker, Bamble og Nittedal over 70% førstedoser. Ytterligere 34 kommuner har passert 65%. Gode tall.

De kommunene som måtte gi fra seg doser(til de ovennevnte) får igjen disse de neste ukene. Tror vi skal være svært godt dekket til skolestart.

Det dør heldigvis nærmest ikke folk av covid lenger i Norge. 9 pr måned de to siste månedene. Dette er under kontroll nå, også delta-varianten.

Endret av Granca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Granca skrev (23 timer siden):

3.310.000 førstedoser satt pr i går. Da gjenstår det 390.000 til 3,7 mill. Etter det tror jeg etterspørselen etter førstedoser i 18+ vil være minimal. Så da kan vi si oss ''ferdige'' med dose 1.

3.375.000 nå. Mangler altså 325.000. Satt 81.000 doser i går. Ca 60.000 var førstedoser. Bra, midt i ferien.
77,9% av alle 18+ har nå fått førstedosen sin.
Torsdag er vel den dagen de små kommunene setter flest doser. Dvs gjengen som mistet doser til skjevfordelingen.

Endret av Granca
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...