Gå til innhold

Skjulte merkostnader ved bestilling til bedrift


Anbefalte innlegg

Hei!

Da bedriften min trengte noe verktøy ba jeg om et pristilbud på noen artikler fra en katalog. Prisene jeg fikk var greie så jeg sa "solgt".

Faktura kom sammen med pakken, men der var det lagt til frakt/omkostninger på hele 595 kroner! Noe jeg synes er latterlig dyrt, og helt uakseptabelt da det ikke ble opplyst om noen ekstrakostnad da jeg ba om pris. 

Er det lov å legge på skjulte ekstrakostnader i hytt og gevær? Det vil jo isåfall gjøre det ganske utrygt å handle som bedrift da man ikke er dekket av vanlig forbrukerrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig vanlig i bedrift til bedrift salg å operere med med standard frakt eller leveringsbetingelser. Sikker på at det ikke var oppgitt i katalog eller på nettsider. Kostnaden du har hatt virker ikke helt urimelig, uten at jeg vet hvor mye varen veide og hvilken type frakt du fikk.

Men det stemmer som du sier at du har mye mindre rettigheter som bedrift enn som forbruker. Som bedrift regnes du som en profesjonell part. Det er gjerne forventet at du som bedrift vet eller er inneforstått med at at levering ikke er gratis og at det vil komme ekstra kostnader i forbindelse med dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer ikke helt å sette meg inn i hvordan noen ikke synes at 595 kroner er urimelig for noe småting? En Norgespakke koster da 149,- og fungerer helt fint. 

Ba ikke om å få spesifisert fraktkostnaden på forhånd. Vil dette si at hvis jeg selger noe så kan jeg slenge på 2000 kroner i frakt og omkostninger, og det vil være greit siden kunden ikke spurte på forhånd?

Lenke til kommentar
35 minutes ago, RaymondK said:

Klarer ikke helt å sette meg inn i hvordan noen ikke synes at 595 kroner er urimelig for noe småting? En Norgespakke koster da 149,- og fungerer helt fint. 

Ba ikke om å få spesifisert fraktkostnaden på forhånd. Vil dette si at hvis jeg selger noe så kan jeg slenge på 2000 kroner i frakt og omkostninger, og det vil være greit siden kunden ikke spurte på forhånd?

Quote

Sikker på at det ikke var oppgitt i katalog eller på nettsider. Kostnaden du har hatt virker ikke helt urimelig, uten at jeg vet hvor mye varen veide og hvilken type frakt du fikk.

Som sagt jeg vet ikke hvor mye varen veide eller hvilken type frakt du fikk. "Noe verktøy" kan være alt fra en liten fil som kan sendes i brev til mye større greier. Sendte de det som Norgespakke er jeg enig i at det virker dyrt, men det skal ikke mye til før bedrift til bedrift pakker koster 500 kr. Spesielt dersom det sendes som ekspress.

Endret av Thorsen
Rettet skrivefeil. "ting" til "til"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaymondK skrev (1 time siden):

Klarer ikke helt å sette meg inn i hvordan noen ikke synes at 595 kroner er urimelig for noe småting? En Norgespakke koster da 149,- og fungerer helt fint. 

Ba ikke om å få spesifisert fraktkostnaden på forhånd. Vil dette si at hvis jeg selger noe så kan jeg slenge på 2000 kroner i frakt og omkostninger, og det vil være greit siden kunden ikke spurte på forhånd?

Det er ikke nødvendigvis bare kostnaden med forsendelsen du betaler for. Noen må hente varen fra lageret, pakke og sende pakken og. Og dette koster.

Og ja du kan fint legge på 2000 kr i frakt og omkostninger dersom dette er rimelig ut fra det arbeidet det trengs å sende varen osv.

Om noen bestiller ei borekrone til en oljerigg og får en fraktkostnad på 2000 så tenker de nok at de har fått jysla billig frakt. Men om du bestiller en pakke med penner til 249 og får frakt på 2000 i tillegg så vil dette fort kunne anses som urimelig. Med mindre frakten er til Nigeria. Som et eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja nå var det bare noen småting og det opplevdes som svært urimelig. Men sånn juridisk så kan man fakturere som man vil og forlange å få betalt? Gir ikke det litt mye albuerom for uærlige aktører? Du kan jo lure ganske mange før alle vet at du er en luring.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dersom fraktprisen ikke er avtalt (dvs. at det er oppnådd enighet om den konkrete fraktprisen) men det er avtalt at kjøper betaler frakt (kjøpslovens hovedregel er det motsatte, at selger betaler frakt, jf kjøpsloven § 11) følger det av kjøpsloven § 45 at kjøper plikter å betale gjengs pris for frakt så lenge gjengs pris ikke er urimelig. 

"Gjengs pris" vil si den prisen (eller det prisnivået) som er vanlig i markedet for samme frakt. Det ligger her en urimelighetsbegrensning - hvis markedet krever 150 kr kan ikke kjøper hevde at det er urimelig å belastes dette, selv om prisen på det som fraktes er 20 kr. 

Kjøperen er bundet av fakturaen hvis kjøperen ikke protesterer innen rimelig tid, jf. kjøpsloven § 47 (med mindre fakturaen overskrider avtalt beløp eller fakturaen er urimelig). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...