Gå til innhold

Duell: Polestar 2 er mest praktisk – Tesla Model 3 lader billigst og er mest effektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjenstår fremdeles å teste om PS2 SR er i nærheten på WLTP-rekkevidden, og om det å fjerne ene motoren som er "dødvekt" når den ikke benyttes, fjerner noe av tapet denne muligens kan ha pådratt 4WD-utgaven.

Men helt klart et alternativ til TM3 SR+ pga. 50% større tilhengervekt, og mer praktisk bagasjeromsåpning enn Teslaen.

Men har man ikke et horn i siden til Teslaen, så har den fremdeles nok punkter der den slår PS2 på. Ladenettverket, lavere pris, større bagasjeromskapasitet og bedre ytelser fra selve bilen, er absolutt tiltrekkende.

Usikkerheten på om tilhengerkapasitet fremdeles vil være et valg med Tesla sin fjerning av mulighet til å bestille dette under konfigurering kan antas å bety at muligheten til å trekke henger fremover vil dekkes av TMY.

Og det at denne som foreløpig ikke vil ha en SR+-utgave tilgjengelig, vil være eneste muligheten om man fremover vil ha slepekapasitet, er en reell frykt for mange som ikke vil strekke seg til en TMY LR, da denne er endel dyrere

Foreløpig kan man riktignok bestille bil, og så fortelle Tesla at man vil ha med krok. Men det er dårlig at man ikke kan spekke opp bilen fullstendig online, men fremdeles må forholde seg til et ServiceCenter, er ikke den kjøpeopplevelsen man hadde forventet ut fra Tesla sine vyer om å kutte ut mellomleddet.

Her burde man og fått mulighreten til å legge til matter, coating/foliering og annet dill man vil kjøpe med. Så selv om foliering med eget design er noe man likevel må ta med SC, så burde rekkefølgen være at man haket av for det på bestillingsskjemaet, og så må det være valgt/nærmeste SC som må ta kontakt med kunden for nærmere klargjøring og designvalg på folieringen. Dermed burde også dette være ferdig før kunden får ut sin bil.

IMHO

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 hours ago, Snowleopard said:

Her burde man og fått mulighreten til å legge til matter, coating/foliering og annet dill man vil kjøpe med. Så selv om foliering med eget design er noe man likevel må ta med SC, så burde rekkefølgen være at man haket av for det på bestillingsskjemaet, og så må det være valgt/nærmeste SC som må ta kontakt med kunden for nærmere klargjøring og designvalg på folieringen. Dermed burde også dette være ferdig før kunden får ut sin bil.

IMHO

I starten kunne man specce bilene til Tesla akkurat som man ønsket med masse valg.

Men hver eneste bil tok veldig lang tid å produsere så de måtte kutte ned for å få levert nok biler.

De sliter vel enda med å få levert nok biler, men når det roer seg litt og de har flere fabrikker i sving åpner de vel for flere valg under bestillingen igjen.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

I starten kunne man specce bilene til Tesla akkurat som man ønsket med masse valg.

Men hver eneste bil tok veldig lang tid å produsere så de måtte kutte ned for å få levert nok biler.

De sliter vel enda med å få levert nok biler, men når det roer seg litt og de har flere fabrikker i sving åpner de vel for flere valg under bestillingen igjen.

Nå er det ikke det jeg skriver. Man kan godt levere tilleggsutstyret som matter etc som en egen levering fra "Tesla-shoppen", men poenget var å kunne gjøre kjøpene sammen med bilen i samme vinduet i web-shopen.

Altså trenger det ikke påvirke produksjonen i det hele tatt. Coating og/eller foliering er og "ettermarkeds-produkter" som ikke trenger påvirke produksjonen, men som gjøres før utlevering.

Det du nevner, er endringer som går på selve bilen. Så som valg av interiør (seter, trimset etc), og det er ikke nevnt her. Det eneste er vel faktisk kroken, der man eventuelt må klargjøre med ledningssett om man ikke gjør den installasjonen direkte på fabrikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snowleopard said:

Nå er det ikke det jeg skriver. Man kan godt levere tilleggsutstyret som matter etc som en egen levering fra "Tesla-shoppen", men poenget var å kunne gjøre kjøpene sammen med bilen i samme vinduet i web-shopen.

Altså trenger det ikke påvirke produksjonen i det hele tatt. Coating og/eller foliering er og "ettermarkeds-produkter" som ikke trenger påvirke produksjonen, men som gjøres før utlevering.

Det du nevner, er endringer som går på selve bilen. Så som valg av interiør (seter, trimset etc), og det er ikke nevnt her. Det eneste er vel faktisk kroken, der man eventuelt må klargjøre med ledningssett om man ikke gjør den installasjonen direkte på fabrikken.

Er det så mye jobb å sette seg ned å bestille matter fra teslashop da?

Jeg bestilte masse tilbehør til min bil fra kina mens jeg ventet på den. Blandt annet matter. De var bedre og billigere enn det de solgte på Tesla sin butikk da iallefall.

Min bil kom og med matter men jeg ville ha i plast istede for stoff.

Men Tesla sine utleveringsplasser kunne nok hatt litt bedre service på dette punktet, det er jeg enig i. Jeg måtte hente vinterhjulene mine selv hos Vianor f.eks. det er vel noe de fleste andre leverer med bilen når man henter den.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ingen av disse bilene egner seg dersom man ofte kjører med 5 stk. i bilen. Hvis 5 stk. på 79 kilo sitter i bilen er tilgjengelig bagasjevekt på (minus) -16 kg i TM3 og kun 55 kg i Polestar 2. Altså ingen familiebil for de med flere enn to barn, og selv da kan jo tilgjengelig bagasjevekt bli noe snau.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (27 minutter siden):

Er det så mye jobb å sette seg ned å bestille matter fra teslashop da?

Jeg bestilte masse tilbehør til min bil fra kina mens jeg ventet på den. Blandt annet matter. De var bedre og billigere enn det de solgte på Tesla sin butikk da iallefall.

Min bil kom og med matter men jeg ville ha i plast istede for stoff.

Men Tesla sine utleveringsplasser kunne nok hatt litt bedre service på dette punktet, det er jeg enig i. Jeg måtte hente vinterhjulene mine selv hos Vianor f.eks. det er vel noe de fleste andre leverer med bilen når man henter den.

Ser ut som du sliter med å forstå poenget mitt, nemlig en bedre kjøpsopplevelse for kunden, og muligheten til å få alt på samme faktura, slik at Tesla dessuten kan øke sin fortjeneste samtidig som endel kunder vil like en slik prosess bedre.

Kombiner dette med at det ikke er tvil om hvilke muligheter man har, så som å faktisk kunne få kjøpe bil med krok. Jeg ville ikke bestilt bil der jeg "vet" det er mulighet for krok, men er usikkerhet på om dette valget plutselig forsvinner. Prosessen med å kontakte SC i ettertid og så kanskje få vite at "Nei, du kan ikke få krok med på denne", og så måtte avbestille og så vente på refusjon, ville jeg ikke innlatt meg på.

For de som ikke vil bestille matter og annet hos Tesla, eller vil vente med dette til senere, kan selvsagt fortsatt gjøre akkurat som de lyster. Er ingen tvang om å måtte kjøpe fra Tesla. Men det å likevel få gjort det i samme kjøpeprosessen, er altså kundevennlig. Og økonomisk smartere.

På samme måte som Tesla valgte å ta vekk "lumbard support" på passasjersetet, uten å informere om dette i forkant, er faktisk med på å gjøre det hele langt mindre fristende. Kunden bør vite hva man minimum risikerer å få utlevert.

Selvsagt liker man positive endringer, så som at man får bedre batteri, litt mer rekkevidde, raskere hurtiglading, bedre aks etc. Men man setter svært liten pris på å miste funksjoner og egenskaper man trodde var standard da man la inn bestilling.

Slike ting gjør at man blir mer skeptisk til å bestille "usett", og da heller går for f.eks. PS2 SR, hvor man egentlig vet hva man får, men neppe får slike positive overraskelser ved levering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syljoa skrev (6 minutter siden):

Ingen av disse bilene egner seg dersom man ofte kjører med 5 stk. i bilen. Hvis 5 stk. på 79 kilo sitter i bilen er tilgjengelig bagasjevekt på (minus) -16 kg i TM3 og kun 55 kg i Polestar 2. Altså ingen familiebil for de med flere enn to barn, og selv da kan jo tilgjengelig bagasjevekt bli noe snau.

Om snittvekten på familien på 4 er >93,5 så er der vell ikke bilen det er noe galt med..

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Om snittvekten på familien på 4 er >93,5 så er der vell ikke bilen det er noe galt med..

Det blir fort et problem når alle skal inn i en bil og kjøre til en flyplass. Ofte pakker man slik at man akkurat klarer å slippe overvekt på flyet. Er man 5stk som reiser med 20kg hver blir det fort litt totaltvekt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (21 minutter siden):

Hva med støy nivå. Virker som en ting som burde være testet, ettersom det er noe en blir utsatt for uansett hvordan en kjører bilen. Hvordan er støy sammenlignet mellom bilene i 80km/t ?

Tesla Model 3 var veldig støyete, er nyere modeller bedre?

Hvordan er Polestar 2 på støy?

Polestar er ca 2dba høyere enn m3 i følge teslabjørn

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Har ikke sett han kalibrere noe av lydmåleutstyret men er det stabilt vil det være ganske korrekt.

Støy er flere ting. Det kan være store forskjeller på brostein og dårlig vei.

Skramling fra interiør kan ha lave dba verdier men alikevell være irriterende.

Ville ha prøvd begge. Vanskelig å få støysvake biler i dag. Sikkert dekkene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Polestar er ca 2dba høyere enn m3 i følge teslabjørn

https://docs.google.com/spreadsheets/u/0/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview#

Har ikke sett han kalibrere noe av lydmåleutstyret men er det stabilt vil det være ganske korrekt.

Støy er flere ting. Det kan være store forskjeller på brostein og dårlig vei.

Skramling fra interiør kan ha lave dba verdier men alikevell være irriterende.

Ville ha prøvd begge. Vanskelig å få støysvake biler i dag. Sikkert dekkene.

Prøve selv er nok best ja. Tenkte siden tu.no allerede hadde prøvd kunne de gitt noe fokus på det. Resultater med dB måler er ofte ikke bra nok, ettersom de kun måler total mengde, og ikke "aktuell/forstyrrende", noen ganger kan det til og med være mer plagsomt med for lite støy (altså at det er for mye av en type støy, og for lite av en annen, slik at det blir veldig merkbart).

All støy er slitsomt, skulle jeg rangert selv, ville jeg sagt:

1. Støy som gjør det vanskelig å ha en samtale. Enten at det er veldig mye totalt støy så kabinen blir "trykkende" eller at støy frekvensen er i frekvens spekteret til tale området.

2. Høy frekvent støy. Og høyere frekvens støy.

3. Hjul/asfalt støy.

4. Uforutsigbar støy som rasling, dirring, situasjon basert.

5. Eksternt støy, som fra andre biler, regn, vind, hagl, osv. (Kunne vært høyere om det skjedde oftere, men er intenst plagsomt når det regner/hagler masse).

6. Lav frekvens støy, feks motor på lavt turtall, eller kabin/dekk "rumling".

Det er heller bedre å ha jevnt støy av alt, en lite av noe og mye av noe annet. Er også bedre med en åpen "klang" i kupeen, en tett.

Håper det blir mer fokus på dette (både fra tester, forbruker og produsenter - høna eller egget utfordring :)) da den følelsen av å kjøre elbil under 40km/t er magisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
syljoa skrev (På 17.7.2021 den 12.57):

Ingen av disse bilene egner seg dersom man ofte kjører med 5 stk. i bilen. Hvis 5 stk. på 79 kilo sitter i bilen er tilgjengelig bagasjevekt på (minus) -16 kg i TM3 og kun 55 kg i Polestar 2. Altså ingen familiebil for de med flere enn to barn, og selv da kan jo tilgjengelig bagasjevekt bli noe snau.

Hvor mange familier består av fem personer på 80 kg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at det lages noe annet enn klumpete SUV for en gangs skyld, det skal Polestar ha. Men mtp at i dag for så å si samme prisen, med så å si samme ytelse, med nesten samme utseende (sett in løs definisjon av "sedan" her), så går man glipp av verdens største, beste, billigste ladenettverk som profeten Elon Belyseren velsignet hele flokken sin med - så blir Pornstar en en slags tapsprosjekt for "de som på liv og død ikke skal ha seg Tesla".

Husker alle forresten hvor hypet langt opp i skyene den første Polestar var? Husker alle hvordan HELE den første serien ble konkludert med å ha alvorlige VSD-feil, og måtte tilbakekalles? Pepperidge farm remebers.

Lenke til kommentar

80 kg x 5 stk: 400 kg

- 21 kg **:

= 379 kg

379 kg / 4 stk = ca 95 kg

Altså egner ikke en TM3 og forsåvidt TMS (som har kun 25 kg ekstra i forhold til TM3) seg som en familiebil for en familie med tenåringsbarn og feriebagasje.

** 21 kg er 16 kg overvekt med 5 stk i bilen hvor alle veier 79 kilo. La til 5 kg ekstra da 80 kg ble nevnt.

Lenke til kommentar

Er vel heller ikke så urimelig at snittvekta er rundt 95 kg pr. person om man inkluderer feriebagasje og en hund i tillegg?

Nei, dette er ikke biler som egner seg for mitt bruk. Det samme gjelder Tesla Model S også og en rekke andre el- og hybridbiler.

Ser at elbilen jeg har i bestilling har kun 165 kg i bagasjevekt. Men kan legge til 79 kg da vi kun er en familie på 4 med tenåringsbarn. Hunden vår på 17-18 kg "veier opp" for det de 3 andre familiemedlemmene mangler opp mot 79 kg. Jeg veier opp mot 85 kg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...