Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skremmende nabo


Fallacious

Anbefalte innlegg

Vegard# skrev (4 timer siden):

Naboen har derimot ingen rett til å sette opp støyinnretninger som er hørbare for deg og andre naboer.

Enig, dette blir som en støy som en kan klage på. Spesielt på helligdager for å bryte helligdagsfreden.. 

Puser har en rett til å skite og spy på andres plener. Slik er det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du blir sprø av lyden som står på 24/7 kan du tenke deg hvordan det er for en katt som hører ca 4 ganger høyere enn mennesker.

Det er vel høvelig greit om det er noe som trigges av bevegelse og slutter etter en liten stund, men det er uholdbart å ha det på konstant. Du kan jo tilby dem å kjøpe en sånn boks sånn at de slipper problemet og dere unngår støy.

Det å kontakte politiet om dette bør være siste utvei da det bare eskalerer konflikten enda høyere heller enn å løse den.

Endret av vidor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

Jeg snakket med naboen, og pipelyden er for å holde snegler unna plantene. Jeg fortalte at lyden er vond å høre på for oss og at den plager kattene våre. Vedkommende var ikke noe uhyggelig, men var ikke helt behjelpelig heller for det var viktigere at sneglene holdt seg unna plantene.. Det kom frem at de skulle se hva de kunne gjøre, og jeg fortalte at jeg sier ifra dersom lyden plager oss igjen. Da har jeg åpnet rom for å snakke med dem en gang til angående lyden. Fortsetter dette, så tar jeg saken videre. Hagene våre på solsiden er kjempelange og store, så jeg forstår ikke hvorfor plantene som trenger pipelyden må være rett ved skilleveggen mellom oss på terrassen (nærme huset)…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Følger med i tråden for tips mot katter. Ønsker å frastøte dem på en grei og human måte. Pipelyder hadde plaget naboens hund, som de har laget luftegård til ved siden av oss. 

Bor i boligfelt med 40-50 barnefamilier, og en håndfull katter (tror jeg, ingen vet vel helt sikkert hvor mange) katter som streifer rundt. 

Vi har gitt opp grønnsaksbed nå fordi det drites ned. Sist vi gjorde en innsats plukka vi ut en liten bærepose med dritt. 

Nå har puser begynt å drite på tørr belegningsstein innunder carporten vår, og det stinker. Forsøker å dryppe sitronsaft og eddik rundt omkring. 

Snart får vi en liten gutt, og jeg håper han kan få vokse opp i egen hage uten å krabbe rundt i andre katters avføring. 

Kattehold fremstår for meg som relativt uansvarlig. Fine å se på, men de gjør som de vil, gjør hvor de vil (alle andre steder enn hos seg selv), og utfolder seg som de rovdyrene de er ved å ta livet av småfugl. Eieren ser den vel av og til når den er hjemom og spiser?

Endret av 1Dr.E
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fallacious skrev (23 minutter siden):

Liten oppdatering:

Jeg snakket med naboen, og pipelyden er for å holde snegler unna plantene. Jeg fortalte at lyden er vond å høre på for oss og at den plager kattene våre. Vedkommende var ikke noe uhyggelig, men var ikke helt behjelpelig heller for det var viktigere at sneglene holdt seg unna plantene.. Det kom frem at de skulle se hva de kunne gjøre, og jeg fortalte at jeg sier ifra dersom lyden plager oss igjen. Da har jeg åpnet rom for å snakke med dem en gang til angående lyden. Fortsetter dette, så tar jeg saken videre. Hagene våre på solsiden er kjempelange og store, så jeg forstår ikke hvorfor plantene som trenger pipelyden må være rett ved skilleveggen mellom oss på terrassen (nærme huset)…

Det er jo positivt, vi har en liten sånn strømpiper også på barnerommet. Men vi hører ikke den, er høyere frekvens tror jeg.

Er jo mange knep mot snegler, og naboen finner sikkert noe annet.

Bra det ordner seg, er som regel bedre enn det man frykter.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er jo positivt, vi har en liten sånn strømpiper også på barnerommet. Men vi hører ikke den, er høyere frekvens tror jeg.

Er jo mange knep mot snegler, og naboen finner sikkert noe annet.

Bra det ordner seg, er som regel bedre enn det man frykter.

Ja, blir spennende å se om de faktisk gjør noe🤨

Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (2 timer siden):

Kattehold fremstår for meg som relativt uansvarlig. Fine å se på, men de gjør som de vil, gjør hvor de vil (alle andre steder enn hos seg selv), og utfolder seg som de rovdyrene de er ved å ta livet av småfugl. Eieren ser den vel av og til når den er hjemom og spiser?

Nå er det slik, at om man bor i et område med andre mennesker, må man tåle andre mennesker, deres måte å leve på, og alt som følger med disse menneskene (til en viss grad, selvsagt). At katter gjør fra seg i blomsterbed, ukastrerte katter i løpetiden som remjer alt de klarer på nattestid, at hunder gjør fra seg på gangveien uten at eieren plukker det opp (eller plukker det i en liten sort pose som de henger fra seg på nærmeste tre eller slenger fra seg i grøfta), hunder som løper løse og skremmer barn/voksne/andre dyr, at naboen har fest med høy musikk hver helg og noen ganger utenom, at naboen klipper gresset eller gjør annet vedlikeholdsarbeid som støyer hver søndag morgen klokken 06:00, at de får en unge som skriker dag og natt med åpne vinduer fordi det er sommer, naboer i nærheten som har en unaturlig bråkete bil/motorsykkel som selvfølgelig skal ruses før de kjører av gårde i stort fart, høylytt naboungdom i festmodus som går forbi hjemmet ditt klokken 4 nattestid... jeg har opplevd alt det ovenstående, flere ting samtidig. Er det mye av dette man ikke tåler, så får man skaffe seg et sted hvor man bor tilstrekkelig langt unna nærmeste nabo til at det ikke er et problem. Men de fleste av disse problemene kan løses på langt lettere måter enn å bli fiende med naboen, og ofte må man gjøre en liten innsats selv.

Som andre nevner så finnes det forskjellige remedier man kan ha i blomsterbed og andre steder man ikke vil at kattene skal gå, som verken skader planter eller katter, men som har en lukt som er ubehagelig for katter. Kan det være en løsning med et lite gjerde rundt som gjør det vanskeligere for kattene å komme seg dit? Prøv å skremme bort kattene med en vanndusj fra en sprayflaske hvis du er i nærheten.

Ellers avslører innlegget ditt at du ikke vet så mye om katter. Det er en stor sjanse for at storparten av kattene som gjør fra seg hos deg er hjemløse. Katter med et hjem, er som oftest veldig hjemmekjære, og selv om man ikke ser de hele tiden, pleier de å holde seg i kort avstand til sitt eget hjem og er ofte hjemme for kos, mat, oppmerksomhet og trygghet. Er de ute en varm sommerdag, sover de som oftest i skyggen av noe, helst i egen hage. Selvsagt finnes det unntak, men hvis eieren er sitt ansvar bevisst og har kastrert/sterilisert katten, så holder de seg mye hjemme hvis de har et godt hjem. Så hvis du har mange katter i hagen din, så er det en stor sjanse for at størsteparten av de hjemløse.  Noen katter med eget hjem, går faktisk også hjem til kattedoen sin når de skal gjøre fra seg. Og ja, de tar livet av småfugl da det er deres instinkt, og det er trist. Men de tar også livet av plagsomme skadedyr som for eksempel mus og rotter. Til og med et større antall insekter. Leste en gang om et nabolag som i løpet av kort tid fikk mange færre katter... de fikk et stort problem med skadedyr i stedet, og da snakker man om skader på hus og inventar som kan koste mange penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er tolerant jeg altså, og som jeg skriver så ønsker jeg å finne gjennomførbare tiltak som er humane og greie mot kattene også. Gjøre det mindre attraktivt for dem her hos meg. Vi valgte å flytte hit nettopp fordi det er tett og med masse barn, slik at de kan leke over hele feltet. Det flyr barn gjennom hekkene her hele tiden, og det er superhyggelig. Det gressklippes, høytrykksspyles, trampolinehoppes og spilles musikk i nabolaget temmelig jevnt, og vi synes det er hyggelig at det er livat og godt naboskap :)

Aner ikke om det er én katt eller flere som vanker hos meg. 

Middel i bed og slikt er topp, men har hørt folk fortelle om veldig vekslende resultater. Prøver med sitron og eddik nå. 

Grønnsaksbedet blir erstattet av oppsnekrede, bed med kasser som kan dekkes til med nett eller lignende, så neste års avling skal de ikke få kommet til :)

Har ingen andre bed på eiendommen, bare potter og kasser. 

Litt usikker på carporten. Trodde katter foretrakk å drite i jord/sand som de kan grave i, men her har de driti på stein...

Kan ikke akkurat gjerde inn carporten, så forsøker i første omgang med frastøtende lukt. Har prøvd dette et annet sted jeg bodde, uten hell, med både sitron, eddik, pepper og spesialmiddel mot katt. De fortsatte å drite uansett. Den gang bygde jeg inn carporten til garasje... 

Høy pipelyd som irriterer katten er uaktuelt, for naboen ved carporten har hund. Har tenkt tanken på en vannslange med bevegelsessensor som gir en dusj om de går i carporten, men noen hevder jo at dette også er slemt mot katten. 

Å dusje dem med en sprayflaske kommer vel neppe til å skje. Har tilgode å se katten på tomta mi, regner med at de som mange andre katter er aktive om natta. Jeg sitter ikke i bakhold og venter på anledningen, liksom. 

Dermed aner jeg ikke om det er hjemløs katt eller ikke som er hos meg. Og jeg tror ikke ansvarlige katteeiere som chipper og steriliserer/kastrerer er problemet heller, problemet tror jeg at det er altfor lett å skaffe seg en katt, gi i bursdag til ungen og så glemme den. Et søk på finn viser at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i en katt... 

https://www.dagbladet.no/nyheter/katter-blir-kastet-ut-av-bilvinduer/74013272

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (3 timer siden):

Ellers avslører innlegget ditt at du ikke vet så mye om katter. Det er en stor sjanse for at storparten av kattene som gjør fra seg hos deg er hjemløse. Katter med et hjem, er som oftest veldig hjemmekjære, og selv om man ikke ser de hele tiden, pleier de å holde seg i kort avstand til sitt eget hjem og er ofte hjemme for kos, mat, oppmerksomhet og trygghet. Er de ute en varm sommerdag, sover de som oftest i skyggen av noe, helst i egen hage. Selvsagt finnes det unntak, men hvis eieren er sitt ansvar bevisst og har kastrert/sterilisert katten, så holder de seg mye hjemme hvis de har et godt hjem. Så hvis du har mange katter i hagen din, så er det en stor sjanse for at størsteparten av de hjemløse.  Noen katter med eget hjem, går faktisk også hjem til kattedoen sin når de skal gjøre fra seg. Og ja, de tar livet av småfugl da det er deres instinkt, og det er trist. Men de tar også livet av plagsomme skadedyr som for eksempel mus og rotter. Til og med et større antall insekter. Leste en gang om et nabolag som i løpet av kort tid fikk mange færre katter... de fikk et stort problem med skadedyr i stedet, og da snakker man om skader på hus og inventar som kan koste mange penger.

De trenger slett ikke være hjemløse, overhodet ikke min erfaring. Om man ikke har katt selv flokker de til eiendommen og driter ned alt som er, et stort problem er det. Syns det er på høy tid at dette blir tatt tak i, at man får noen regler på plass.

 

1Dr.E skrev (6 timer siden):

Følger med i tråden for tips mot katter. Ønsker å frastøte dem på en grei og human måte. Pipelyder hadde plaget naboens hund, som de har laget luftegård til ved siden av oss. 

Om dette illeluktende middelet fra Felleskjøpet ikke fungerer vil jeg slå et slag for mer mekanisk krigføring, legg ut tornekvister eller lignende, brent pus skyr ilden, slik sensostyrt vannspreder skal også ha god effekt, men neppe egnet for bruk i en carport.

Lenke til kommentar

Hvis det er flere i området som har mange katter (populært sagt kattedamer som har 20 katter hver), er det klart det kan være en belastning. Men diskusjonen skal ikke dreie seg om hvilke regler som kattehatere ønsker å få på plass, det dreier seg om hvilke regler som faktisk finnes i dag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderte å ta opp dette i veilaget og eller velforeninga, og foreslå å lage en sandkasse på et sentralt sted. Med tak over, og en ordning med vegger og inngang slak at katter kommer til men ikke barn. Kan godt være ved min tomt, mot at katteeierne i området bytter på å gjøre reint kassa. En slags felles kattedo. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (21 timer siden):

Litt usikker på carporten. Trodde katter foretrakk å drite i jord/sand som de kan grave i, men her har de driti på stein...

(...)

 

Dermed aner jeg ikke om det er hjemløs katt eller ikke som er hos meg. Og jeg tror ikke ansvarlige katteeiere som chipper og steriliserer/kastrerer er problemet heller, problemet tror jeg at det er altfor lett å skaffe seg en katt, gi i bursdag til ungen og så glemme den. Et søk på finn viser at det ikke er spesielt vanskelig å få tak i en katt...

Virker som du er løsningsorientert, og da vil jeg tro du finner en god løsning. Hvorfor den/de driter på carporten din kan jo ha flere grunner. Katter kan gjøre fra seg på synlige steder som en "protest", men om den protesterer mot deg, andre katter eller noe helt annet, er vanskelig å si. Kanskje den bare vil si tydelig fra til andre katter at den mener dette er dens område.

Ellers er jeg enig i at katter er alt for lett tilgjengelig. Det er alt for mange som ikke tenker på at om man skaffer seg en kattunge, så skal man gi den det den trenger i utgangspunktet i ca 15 år, og det koster faktisk litt å ha en katt også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (18 timer siden):

De trenger slett ikke være hjemløse, overhodet ikke min erfaring. Om man ikke har katt selv flokker de til eiendommen og driter ned alt som er, et stort problem er det. Syns det er på høy tid at dette blir tatt tak i, at man får noen regler på plass.

Regler er vel og bra, men det må i så fall være forbud mot utekatter i boligområdet da? Man kan umulig følge med på hva katten gjør ute hele tiden, og en katt som har fått smaken på utelivet kan ikke holdes inne uten at det er dyreplageri. Uansett er det nesten garantert hjemløse katter i nærheten så problemet blir bare noe mindre. Derimot vil problemet med andre skadedyr bli større, så det går i beste fall opp i opp.

Hvis kattene med et hjem forsvinner, kan det også tiltrekke flere hjemløse katter fordi de da kan utvide sitt område uten at de går inn på en annen katts territorie.

Har bodd i et område med både hjemløse katter, og katter med et hjem, men har aldri hatt problemer med kattedrit i blomsterbed og lignende. Men er klart at det kan være forskjell fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ble noe overrasket av vendingen tråden tok.. Hensikten var ikke å åpne en full kattediskusjon, da det alltid vil være noen for og mot, og jeg, naturligvis, ikke er interessert i høre motargumentene😂 Om katter ikke skal få lov til å gå rundt og gjøre som de vil, så bør ikke fugler få lov til å fly rundt som de vil, drite på biler og lage hull i søppelposer.. Det blir helt latterlig for min del. Vi lever på jorda med et økosystem. Selvfølgelig vil det være dyr rundt oss. Egoistisk å tenke at jorda kun er for oss mennesker. Og hvem som IKKE bør eie dyr er en helt annen diskusjon igjen🤨

Vi har aldri funnet noe kattebæsj i hagen vår (med tanke på antall katter som bor i nabolaget + våre egne). Kattene våre er kastrerte, ID-merket og forsikret. Den gleden de gir oss her hjemme er av stor verdi🥰❤️ At de skal få gå rundt fritt skulle bare mangle🥺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fallacious said:

Jeg må si jeg ble noe overrasket av vendingen tråden tok.. Hensikten var ikke å åpne en full kattediskusjon, da det alltid vil være noen for og mot, og jeg, naturligvis, ikke er interessert i høre motargumentene😂 Om katter ikke skal få lov til å gå rundt og gjøre som de vil, så bør ikke fugler få lov til å fly rundt som de vil, drite på biler og lage hull i søppelposer.. Det blir helt latterlig for min del. Vi lever på jorda med et økosystem. Selvfølgelig vil det være dyr rundt oss. Egoistisk å tenke at jorda kun er for oss mennesker. Og hvem som IKKE bør eie dyr er en helt annen diskusjon igjen🤨

Vi har aldri funnet noe kattebæsj i hagen vår (med tanke på antall katter som bor i nabolaget + våre egne). Kattene våre er kastrerte, ID-merket og forsikret. Den gleden de gir oss her hjemme er av stor verdi🥰❤️ At de skal få gå rundt fritt skulle bare mangle🥺

Veeeldig uenig i det du sier at i og med at vi alle lever på jorda så skal katten DIN få lov til å gjøre fra seg på naboens eiendom. Det er liksom noe helt elementært av forståelse og selvinnsikt som ikke er til stede her. Villkatter kan helt sikkert få lov til å gjøre som de vil, men det stopper liksom der. Er det noen som eier katten så er det plutselig noen som kan holdes ansvarlig for dens ugjerninger...eller tar jeg feil her? Som sagt så er dette nå ditt ansvar fordi DU eier denne katten. Det virker veldig slående på meg hvor lite ansvar du tar for din katts atferd...det kalles vel på fint ansvarsfraskrivelse.   

Lenke til kommentar

Forstår det, men forsøk å se det fra naboens ståsted også. 

De har aldri hatt noe ønske om å ha katt, men får det enten de vil eller ikke ved å bo der de bor. Eller; de får avføringen deres. 

Kattene kan selvsagt ikke noe for det, men du kan vel forstå hvorfor de blir lei også?

Hadde naboen min latt hunden sin løpe fritt slik at den drepte fugl og dreit i naboens hager, så hadde den lidd en trist skjebne og/eller blitt omplassert temmelig fort. Men for katter er det på en måte akseptert. Eller; det er forventet av eierne deres at slik adferd aksepteres av de som blir forulempet. 

Ja, katter er jegere og streifere av natur, men de er innført og ikke en del av vårt biologiske mangfold. Det anslås at norske huskatter tar livet av ca. 7.000.000 fugler her til lands hvert år. Dette snakkes det lite om. 

Igjen, det er ikke kattens skyld. Den er et rovdyr, og det ville vært slemt å holde den fanget inne. Katteeiere bør være klar over, og akseptere, at de tar inn et rovdyr med det som hører til. 

Jeg legger meg ikke så mye opp i det egentlig. De som vil ha katt skal få lov til det, men jeg håper de setter seg inn i ansvaret. 

Min interesse i denne tråden er å få tips som småirritert nabo (sikkert ikke så irritert som dine, men i samme situasjon). Jeg har blitt påført katter uten å ville det selv. Eller; ikke katter da, bare avføringen deres.

Hva kan jeg gjøre for å stoppe det, uten å skade kattene? 

Kanskje du som katteeier kan gi gode råd? 

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Jeg kan fint ta og tar ansvar for det kattene MINE gjør, og jeg har full forståelse dersom naboen blir irritert av avføring i hagen dems. Ikke vend om på det jeg sier. Vi er ikke vanskelige å ha med å gjøre. Dersom de ser en av kattene våre gjøre fra seg i dems hage og de sier det til oss, er det ikke verre enn at en av oss går til dem og plukker det opp. Som jeg har sagt en del ganger nå: dette er et nabolag med mange katter. At vi bor ved siden av dem, gir dem enkel vei og grunn til å hate på oss og kattene våre, men det er ekstremt sjeldent kattene våre går til dem pga. alt styret og harde gjenstander naboen har kastet etter dem. Jeg ser ofte andre sine katter, derimot, være i dems hage.. såå, vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette?? Ta ansvar for alle kattene i nabolaget?

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (17 minutter siden):

Veeeldig uenig i det du sier at i og med at vi alle lever på jorda så skal katten DIN få lov til å gjøre fra seg på naboens eiendom. Det er liksom noe helt elementært av forståelse og selvinnsikt som ikke er til stede her. Villkatter kan helt sikkert få lov til å gjøre som de vil, men det stopper liksom der. Er det noen som eier katten så er det plutselig noen som kan holdes ansvarlig for dens ugjerninger...eller tar jeg feil her? Som sagt så er dette nå ditt ansvar fordi DU eier denne katten. Det virker veldig slående på meg hvor lite ansvar du tar for din katts atferd...det kalles vel på fint ansvarsfraskrivelse.   

Helt vilt hvordan du klarer å vinkle det. Bare fordi jeg sier at kattene mine skal få lov til å gå rundt fritt, så sier jeg ikke at det er GREIT at kattene mine gjør fra seg på naboens eiendom. Du forstår vel at det er vanskelig å følge med på hvor katter går og hva de gjør mens de er ute på tur? Hvis det er avføringen naboen har problem med, hvorfor skal det være greit at villkatter gjør det? Bør være like irriterende uansett dyr som driter?

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...