Gå til innhold

Ny teknologi kan lage ølkonsentrat – uten tap av smak og duft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det holder det det lover, er det jo utelukkende positivt i et miljøhensyn gitt de reduserte utslippene fra frakt. Må dog nevnes at standarden kan bli høy å etterleve for ølkjennerne. Vannkvaliteten er jo et element i det hele og kan jo tenkes at det vil påvirke smaken på sluttproduktet betraktelig. Kommer det med klare krav til vannkvalitet når ølet blandes med vann?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Eldin said:

Hvis det holder det det lover, er det jo utelukkende positivt i et miljøhensyn gitt de reduserte utslippene fra frakt. Må dog nevnes at standarden kan bli høy å etterleve for ølkjennerne. Vannkvaliteten er jo et element i det hele og kan jo tenkes at det vil påvirke smaken på sluttproduktet betraktelig. Kommer det med klare krav til vannkvalitet når ølet blandes med vann?

"Mindre transport av vann skal altså også gi miljøfordeler. Det krever selvsagt at vannet fra det kommunale vannverket har den rette kvaliteten, men Alfa Laval har også kontroll på dette med et spesielt tappeanlegg med innebygd vannbehandling."

Å lese artikkelen før man kommenterer er liksom ikke så viktig i disse dager. Hvorfor lese selv, når man heller kan spørre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjølv om det kimmunale vatnet held god kvalitet så kan det være variasjonar i blant anna hardheit som gir utslag i smaken. 

Det sagt så vil det uansett være uproblematisk å lansere ølet frå konsentrat som ein variant av det aktuelle varemerket. Sjølv om det er mykje snakk om miljø og utslepp så vil nok slikt konsentratøl bli litt billigare då det er mindre transportutgifter?

Eg ser ikkje poenget med å få konsentrat til å smake 100% likt som eit handtverksøl der vatnet er frakta i trebøtter og gjæringa har foregått under nordlys når ein kan selge ølet som "Merkenamn konsentrat". Dette er nok uansett meint for øl som skal serverast i større kvantum frå tappekran, dei som vil ha handlaga øl laga av sølibate munkar frå nordfrankrike vil nok uansett betale ekstra for å få ølet importert på flaske. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.7.2021 den 20.29):

Hvem har vel ikke slitt med seg en 6-pakk eller en kasse øl på de merkeligste plasser? - Nå kan du nærmest ha den i lomma, bare det er rent vann der du skal. :green:

Trenger og kullsyre, så da får vel Soda-Stream-maskinene en ny etterspørselsvekst. :thumbs:

Men en ting er å etterligne smaken av øl, det er vanskelig nok med brus på fat vs glassflasker, plastflasker og aluminiumsbokser. Ja, det er definitivt forskjell, og jeg mener jeg klarer å skille flere av disse fra hverandre. Vil nok kanskje slite med å skille halvliters og halvannen-liters plastflasker fra hverandre.

EDIT: Slettet siste avsnitt da jeg bare skumleste artikkelen mens jeg var på jobb, og ikke fikk med meg metoden de brukte for å fjerne vannet.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Sjølv om det kimmunale vatnet held god kvalitet så kan det være variasjonar i blant anna hardheit som gir utslag i smaken. 

Det sagt så vil det uansett være uproblematisk å lansere ølet frå konsentrat som ein variant av det aktuelle varemerket. Sjølv om det er mykje snakk om miljø og utslepp så vil nok slikt konsentratøl bli litt billigare då det er mindre transportutgifter?

Eg ser ikkje poenget med å få konsentrat til å smake 100% likt som eit handtverksøl der vatnet er frakta i trebøtter og gjæringa har foregått under nordlys når ein kan selge ølet som "Merkenamn konsentrat". Dette er nok uansett meint for øl som skal serverast i større kvantum frå tappekran, dei som vil ha handlaga øl laga av sølibate munkar frå nordfrankrike vil nok uansett betale ekstra for å få ølet importert på flaske. 

Tenker også at dette er tiltenkt de store industriøl-produsentene. Den store forskjellen på disse bunner mest i lokalpatriotisme, ikke smak. De har allerede et snevert smaksbilde som sikkert ikke blir ødelagt av denne prosessen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Snowleopard said:

Det som er verre, er å bevare alkoholen. Er ikke det samme å tilsette litt sprit for å opprettholde konsentrasjonen. Må si at jeg ikke er skeptisk i det hele tatt. Her er jeg definitivt bikket godt over til å bli en tviler.

Henger ikke helt med her. Hvorfor skal man tilsette sprit for å "opprettholde alkoholen"? Alkoholen er jo der, i riktig tilpasset konsentrasjon, fra før. 

Om man kun fjerner vannet blir alkoholen igjen sammen med resten. Så, når man tilsetter vannet, vil alkoholen allerede være tilstede. Du trenger ikke opprettholde noe, må bare ikke tilsette for mye vann.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, The Avatar said:

Sjølv om det kimmunale vatnet held god kvalitet så kan det være variasjonar i blant anna hardheit som gir utslag i smaken. 

De aller fleste bryggeriene med litt størrelse produserer ølet sitt flere forskjellige steder, med tilsvarende forskjellige variasjoner av vannkvalitet. Det er standard allerede i dag.

De store bryggeriene gjør det fordi det er billigere å produsere lokalt enn å frakte alt verden rundt og de små bryggeriene gjør det, fordi det er billigere å leie kapasitet hos større bryggeri en å skalere opp egen produksjonskapasitet i perioder med stor etterspørsel.

Poenget er at markedet allerede er godt vant med øl som har variasjoner i smak på grunn av forskjeller i vannet. Og ingen bryr seg. Så hvorfor skal de plutselig begynne å bry seg nå?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (13 timer siden):

Henger ikke helt med her. Hvorfor skal man tilsette sprit for å "opprettholde alkoholen"? Alkoholen er jo der, i riktig tilpasset konsentrasjon, fra før. 

Om man kun fjerner vannet blir alkoholen igjen sammen med resten. Så, når man tilsetter vannet, vil alkoholen allerede være tilstede. Du trenger ikke opprettholde noe, må bare ikke tilsette for mye vann.

EDIT: Slettet, da jeg bare skumleste artikkelen mens jeg var på jobb, og ikke fikk med meg metoden de brukte for å fjerne vannet.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Snowleopard said:

Nå forsvinner en del av alkoholen når man koker "mat".

Men fortell meg gjerne hvordan du mener man skal sitte igjen med rett alkoholprosent etter først å ha fordampet vannet, for så å sitte igjen med et konsentrat som så skal tilsettes vann og kullsyre igjen.

Man starter med å lese artikkelen og oppdage at koking ikke har noe som helst med prosessen å gjøre. Så fortsetter man med å lese artikkelen for å oppdage at alt er forklart der.

Generelt er det en fordel å lese en artikkel før man gir seg i kast med å kommentere innholdet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Ølkonsentrat framstilt med omvendt osmose. Det selges prosessert øl av mange typer, så dette blir bare en til.

Nå mangler vi bare at noen oppfinner tørrvann, hvor det bare er å tilsette vann...... 😜

Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (57 minutter siden):

Man starter med å lese artikkelen og oppdage at koking ikke har noe som helst med prosessen å gjøre. Så fortsetter man med å lese artikkelen for å oppdage at alt er forklart der.

Generelt er det en fordel å lese en artikkel før man gir seg i kast med å kommentere innholdet.

Den tar jeg på min kappe. Sitter på jobb, og skumleste artikkelen, så her gikk jeg dessverre over med harelabb. Heiv meg på med kommentar som først var en videreføring av @Simen1 sin spøk om å ta med seg konsentrat på tur.

Dog, jeg er fremdeles tvilsom til at man ikke skal merke forskjell på smak. Coca Cola sine "eksperter" mente at det ikke var mulig å kjenne forskjell ut fra de forskjellige forpakningene, likevel demonstrerte Davy Wathne veldig klart at dette tok han på strak hand.

Min teori på det er at det hjelper lite å sitte på lab og teste ferske produkter, og ikke tester på produkter som har vært på beholderen over en viss tid. Det er nemlig da man først får med "usmak/bismak" fra beholderen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Hva man drikker av har stor betydning for opplevelsen ut over smak. Tapper man samme øl i et glass og i et plasbeger så "smaker" de forskjellig.

Selvsagt. Men her forutsettes at man tester fra samme type (anonyme/ikke-avslørende) glass/drikkebeger slik at ikke det påvirker resultatet, slik en god blindtest bør gjennomføres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

«– Hvis man omformulerer spørsmålet, kan man spørre om forbrukerne vil nyte ølet enda mer hvis de også vet at det kommer fra en grønnere forsyningskjede? »

 

Det mest grønne og bærekraftige er å kjøpe øl fra ditt lokale bryggeri (håndverksbryggeri, Lervig, Aass, Mack, Hansa, Berentsens, Borg, Grans, CB, m.m), ikke langtransportert konsentratøl fra et bryggeri langt vekk.

Endret av TorHansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...