Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Blod og urinverdier under fasting


Shifu77

Anbefalte innlegg

Har de senere årene blitt veldig opptatt av dette med fasting da det gir så utrolig mange helsefordeler. 

Under fasting så skjer det jo mye i kroppens kjemiske sammensetning kontra normale forhold. Vi vet blant annet at innen x antall timer med vannfaste så stiger blant annet veksthormonene med inntil 1300%, og utskillingen av avfallstoffer øker dramatisk. Vi får også vite at 1 døgn med tørrfaste tilsvarer ca 3 døgn med vannfaste. 

Men jeg klarer ikke å finne noe sted en komplett oversikt over alle verdiene og hvor mye de endres, og det å spørre noen i helsevesenet om dette har så langt vært helt meningsløst. Der er det ingen svar å få. 

Er det noen som vet om en god nettside eller noe som tar for seg alt dette? 

Har forsøkt å søke på nett men finner ingenting som gir det store og hele bildet. 

Hva kan jeg forvente av svar på blod og urinprøver etter 5 dagers vannfaste f.eks.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 7/16/2021 at 4:30 PM, Shifu77 said:

Har de senere årene blitt veldig opptatt av dette med fasting da det gir så utrolig mange helsefordeler. 

Under fasting så skjer det jo mye i kroppens kjemiske sammensetning kontra normale forhold. Vi vet blant annet at innen x antall timer med vannfaste så stiger blant annet veksthormonene med inntil 1300%, og utskillingen av avfallstoffer øker dramatisk. Vi får også vite at 1 døgn med tørrfaste tilsvarer ca 3 døgn med vannfaste. 

Men jeg klarer ikke å finne noe sted en komplett oversikt over alle verdiene og hvor mye de endres, og det å spørre noen i helsevesenet om dette har så langt vært helt meningsløst. Der er det ingen svar å få. 

Er det noen som vet om en god nettside eller noe som tar for seg alt dette? 

Har forsøkt å søke på nett men finner ingenting som gir det store og hele bildet. 

Hva kan jeg forvente av svar på blod og urinprøver etter 5 dagers vannfaste f.eks.?

Hvor har du det fra at veksthormon stiger med 1300% og at man skiller ut mere avfallsstoffer? 

Lenke til kommentar

Dette med at det skiller ut mer avfallsstoffer: Er du sikker på at det ikke bare er konsentrasjonen av avfallsstoffer som øker (økt urinkonsentrasjon)? Jeg ville tippet på at utskillelsen av avfallstoffene - som urinen forøvrig - reduseres. Dehydrering (over tid, selvsagt) fører til nyresvikt, altså utilstrekkelig utskillelse av avfallsstoffer. Det er ikke bra for nyrene å faste over tid, spesielt ikke om man har tilleggssykdommer som sukkersyke, eller tar medisiner av typen NSAIDs (e.g. Ibux) etc. 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
On 7/24/2021 at 1:56 AM, Shifu77 said:

Ja de tingene dere spør om har vært akseptert vitenskap lenge det.

Det er jo bare å bruke nettet til de tingene i allefall, legger ved et par linker dere kan sjekke.

https://hemali.no/siste/faste-for-immunforsvaret/

https://superhumanentrepreneur.com/boost-hgh-1300-2000-intermittent-fasting/

Jeg mener du tar dette helt ut av sammenheng. Veksthormonet øker som et resultat av faste, men årsak er å opprettholde substrat-homeostase under faste. Fasting over mange dager vil øke konsentrasjonen av veksthormon, men dette har ingen spesiell effekt annet enn at veksthormonet har flere roller som blir viktigere under faste. Store mengder veksthormon når man spiser mye ville heller vært svært uheldlig. Dette er ikke noe revolusjonerende, dette er fysiologi. 

Lenke til kommentar

Dette blir for usikkert for meg og forskningen virker enda å være på et biokjemisk stadium uten særlig god klinisk forskning på mennesker (RCTs med god power). Studien fra PubMed er ikke klinisk. 

Dette er nok grunnen til at du ikke har fått svar fra leger ute i klinikken. 

Jeg melder meg av (kliniker..). Ha en fin dag!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Shifu77 skrev (På 2021-7-29 den 0.21):

Du klarer vel å søke på nett og vel?

Lånte ei bok på biblioteket for noen år siden, som het "Faste" og var av en tysk forfatter tror jeg. Finner ikke igjen forfatteren nå, men det kom ei bok i 2020 som heter "Faste, den komplette guiden : hvordan du fornyer og reparerer kroppen med periodisk, kort eller lang faste" av Jason Fung og ulike medforfattere. En så ny bok kan sikkert også kjøpes i bokhandel. 

Boka som jeg leste for noen år siden, kom sikkert fra en tysk helseheim-kultur. Den tok for seg at tarmfunksjonen stanser under faste, og at det derfor er hensiktsmessig å foreta en klyster (tarmskylling) for at ting ikke skal sitte fast i tarmen under hele fasten. Christian Paaske har enkelte videoer på Youtube der han snakker om dette. 

Dagen før fasten starter, må det ikke inntas kjøtt eller sukker. Under fasten drikkes det store mengder urtete, vann med et hint av juice (uten sukker), diverse avkok som havreavkok, gulrotavkok og potetavkok. Dette for at magen ikke skal surne. Det stod oppskrift på disse avkokene, prinsippet er å koke opp f.eks. en liter vann med et par matskjeer havre oppi, la det koke litt og deretter sile av det som er igjen av havren og fjerne det. Dermed sitter du igjen med havreavkok. Det kan brukes en anelse honning i teen.

For å kunne gjennomføre en lengre faste kreves en indre ro, og en bør naturligvis ikke være veldig undervektig og avkreftet. Det kan føre til frysing, så det anbefales å bruke varmeflaske i senga. En kan fremdeles gjennomføre jevne aktiviteter under faste, til og med maraton. Men eksplosive aktiviteter som sprint kan føre til kortslutning og besvimelse. Det anbefales ikke å kjøre bil under lengre faste, i tilfelle bare veldig korte turer. 

Når man skulle tilbake til vanlig kosthold igjen, tror jeg det var en gradvis tilvenning med stadig mer tomatsuppe. Og selvsagt poteter og grønnsaker etter hvert. Det stod historier om ulydige pasienter ved helseheimen, som hadde gått på restaurant for tidlig og bestilt for mye mat. "Herr Hansen følte seg meget utilpass etter å ha spist en stor middag", osv. 

Tror ikke det ble nevnt noe om blodverdier eller veksthormoner, men det generelle var at kroppen kom til å begynne en utskilling av giftstoffer slik at en kunne lukte sterkt av svette eller oppdage mørkt belegg på tunga. Jeg merket selv noen slike ting, så jeg tror det er reelle beskrivelser. 

Det er innlysende at en faste vil føre til ulike forbedringer hos en overvektig, som lavere blodtrykk, vektnedgang. Men vet ikke helt om dette kan måles hos en normalvektig person som ikke har problemer med f.eks. diabetes og høyt blodtrykk. 

For helsearbeidere som er skeptiske, så gis det ut en lignende kur på sykehusene, som kalles for Suppekuren. Den er for pasienter som behøver å gå ned flere kilo før en operasjon. Den går ut på å koke en grønnsaksuppe av en boks med hermetiske tomater, løk og selleri, og kål. Og spise kun denne suppa i seks dager før en endelig kan unne seg en liten potet osv. 

Har ikke prøvd å faste uten vann, det har liksom vært min livbøye å kunne innta te eller gulrotavkok. Har lest at noen som fastet uten vann utviklet hallusinasjoner etter noen dager. Noe som religiøse kanskje ønsker å utvikle, men det høres også litt bekymringsfullt ut. Tror ikke jeg hadde våget å faste i flere dager uten vann. Men det er vel eksempler på folk som varer en tid i ørkenen før de sulter ihjel. Problemet er at det er vanskelig å forutsi når de kommer til å falle om. 

 

Lenke til kommentar
On 7/29/2021 at 9:54 AM, Anterialis said:

Dette blir for usikkert for meg og forskningen virker enda å være på et biokjemisk stadium uten særlig god klinisk forskning på mennesker (RCTs med god power). Studien fra PubMed er ikke klinisk. 

Dette er nok grunnen til at du ikke har fått svar fra leger ute i klinikken. 

Jeg melder meg av (kliniker..). Ha en fin dag!

Nei så biokjemi er ikke bra nok for helsevesenet nei, forbauser meg ikke ett sekund..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...