Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Maling av leilighet - hva kan jeg forvente til hvilken pris?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde satt stor pris på raske svar! Malejobben er ferdig, men før jeg godkjenner, så er det kjekt med en pekepinn på hvor pirkete jeg eventuelt skal være.

Har nettopp fått malt leiligheten min, på 66 kvadrat. Avtalen med malerne, var enklest og billigst mulig. Jeg kan ingenting om dette, men typ kun overflate. Ikke sparkling også videre. Ett eksempel på at det kun er på overflaten, er på stueveggen. Her var det fra før noen ujevnheter, og det ser man tydelig. Jeg kicker ikke så mye på dette, for avtalen var altså enklest og billigst mulig. Har lagt ved et bilde (som dessverre ikke er i den beste oppløsninga, men er det jeg har) for å vise.

De har malt hele leiligheten, inklusiv tak, men eksklusiv bad. Dette skal de ha 33 000 (eks moms) for. Og, ja, det kommer til å bli betalt moms. Noe annet er helt uaktuelt. Så drøyt 41, alt i alt, også inkludert maling.

Bortsett fra disse ujevnhetene på stueveggen, synes jeg det ser helt greit ut. Det henger noen speil på veggen som de ikke har tatt ned, men malt rundt. Også husker jeg ikke helt hva jeg sa, men jeg tror at den gjensidige forståelsen var at de skulle tas ned. Men de har malt bra rundt, det er nesten umulig å se at de ikke har malt bak.

Uansett: 41 000 for overflatemaling av hele leiligheten, uten at de har tatt av speilene. Har jeg fått en grei pris for et greit arbeide, eller har de lagt på unødvendig mye i møte med en dum akademiker som ikke kan noe som helst?

På forhånd takk :)

218088179_965613990929045_3007436795759499395_n.jpg.23246b9d946e379cf110c8e0c4e1a59d.jpg

 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utan at det er gjort spesifikk avtale om det så meiner eg at det å male rundt lause gjenstandar som speil ikkje er fagmessig utført i henhold til håndtverkertjenesteloven.

Prisen kan eg ikkje seie så veldig mykje på, men ein billig maler kostar omtrent 400 kr per time pluss moms. Enkel mattematikk tilseier då at for 33 000 kr på moms så skal det være nok til å betale to malarar i 5 dagar, til fråtrekk kjem sjølvsagt verdien av malinga, tillegget som du har betalt for køyring, og liknande. Veit du kor mange strøk det er mala?

Det som er litt problematisk er at når du har bestilt at arbeidet skal utførast så enkelt og billig som mulig så kan det bli ein diskusjon på om du med den bestillinga fortsatt skal forvente fagmessig godt malararbeid, eller om du med den bestillinga har gitt malarane frie tøylar til å berre kline litt maling på alle synlege overflater.

Det er ikkje så godt å sjå på biletet du har lagt med, men det ser kanskje ut som at dei ujamnheitene som du nemner er på grunn av at veggen var ujamn? Og ikkje at sjølve malearbeidet er dårleg utført? Når du ikkje ville ha utført grunnarbeid som sparkling så er det ikkje overraskande at ujamnheitene vises gjennom malinga.

Som "dum akademiker" så må du også vurdere om du sjølv synes arbeidet står i stil med det du har betalt. Strengt tatt ser det nok ut som at du har malt sjølv, så du kunne sikkert gjort jobben omtrent like bra sjølv om du hadde satt av tid til å gjere det.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Takk for grundig og skikkelig svar!

Da kan vi nok trygt slå fast at jeg i hvert fall ikke har fått en skambillig pris. Men jeg har kanskje ikke blitt lurt helt opp i stry heller. Ja, ujevnheten på veggen er veggen sin feil, ikke deres. 

At jeg ba om enklest mulig jobb, var etter råd fra megler. Greia var at det ikke så så bra ut etter at leieboerne hadde flytta ut, og at det derfor var nødvendig med et strøk. Eller rettere sagt: to strøk. Mest for å få leiligheten presentabel ut, også får evt de som kjøper male en gang i framtida med de fargene de foretrekker. Skjønt at det ofte er slik.

41 000 inkludert moms og alt av materialer, frakt osv. 

Speilene er min feil. Fått bekrefta av megler nå at hun ba meg om å la de henge (og at det er helt uproblematisk), så da er det helt sikkert også bestillinga jeg ga til dem. Jeg skal ærlig medgi at jeg sliter litt med å huske om dagen. Har omtrent ikke hat muligheten til å puste de siste seks mnd. Begynner å tære.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Ser @The Avatar nevner 400 kr,- pluss moms i timepris for arbeid. Jeg googlet kjapt, og ser at mange tilbyr malertjenester for mellom 300 og 400 kr,-. Da få man nok en ufaglærte på døra. Gjerne også fra øst-europa vil jeg tro.

En grei huskeregel er at 50% forsvinner i skatter og avgifter. I tillegg er det driftsutgifter som bruk av bil, samt tider på forberedende arbeid (klargjøring, transport, logistikk, fakturering, regnskap, kundekontakt, innkjøp), det skal maskeres, søppel skal fjernes, kastes, spesialavfall sorteres. Det er utgifter på bekledning, transport, mobil, annen rekvisita nødvendig, forbruksutstyr (koster, sprit etc), stiger, hansker o.l. Så kommer selve malingen på topp av dette. 

Jeg hadde nok forventet en timepris på rundt 700 kr,- timen for en profesjonell maler. Men hvor lang tid kan det ta å male en slik vegg som du viser bilde av? Med malingsrulle og rett utstyr vil jeg tippe 30 minutter pr strøk pr flate. Det som tar mest tid er vel nok forberedelsene til en slik jobb. 

Spesielt billig er det absolutt ikke. Men du regner med du ba om prisanbud FØR de satte i gang? Dersom du ikke fikk et konkret tilbud før de utførte jobben er det lett for slike folk å skrive regning med gaffel. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Igjen: takk for svar 🙂 Dealen er gjort, og sånn sett lite å gjøre med, men all læring er god læring.

Fikk tilbud av en annen maler; han sa 27 000 eks moms. Men han snakka så dårlig norsk (og ikke engelsk) at jeg er litt usikker på hva som var inkludert. Feks om han kom til å male taket. Så jamført med han, så vakke prisen så aller verst - med eller uten tak. 

Ja, jeg kunne nok gjort malejobben selv. Men så er jeg omtrent like praktisk som fotsopp, i tillegg til at jeg både var og er helt sprengt på tiden. Mye penger å måtte ut med, men jeg hadde ikke noe valg 😕 

Skal gå grundigere over leiligheten i dag, sammen med en kompis som er hakket mer praktisk anlagt enn meg. Det blir spennende. 

Takk for svar, folkens!

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (2 timer siden):

Igjen: takk for svar 🙂 Dealen er gjort, og sånn sett lite å gjøre med, men all læring er god læring.

Fikk tilbud av en annen maler; han sa 27 000 eks moms. Men han snakka så dårlig norsk (og ikke engelsk) at jeg er litt usikker på hva som var inkludert. Feks om han kom til å male taket. Så jamført med han, så vakke prisen så aller verst - med eller uten tak. 

Ja, jeg kunne nok gjort malejobben selv. Men så er jeg omtrent like praktisk som fotsopp, i tillegg til at jeg både var og er helt sprengt på tiden. Mye penger å måtte ut med, men jeg hadde ikke noe valg 😕 

Skal gå grundigere over leiligheten i dag, sammen med en kompis som er hakket mer praktisk anlagt enn meg. Det blir spennende. 

Takk for svar, folkens!

Neste gang ringer du meg. 😁
Jeg er heller ikke praktisk anlagt. Men maling er vel noe av det enkleste man kan gjøre. Malte en grunnmur for en jeg leide hos i fjor sommer. Det tok jeg 3000 kr,- for. Brukte vel tre dager og ca 15 timer totalt. Brukte to store malingsspann. Så hele jobben kostet vel husverten min 5000 kr,- totalt. Du hadde enkelt fått noen til å gjøre jobben for deg for et par tusenlapper. Eller... prøv selv. "Learning by doing" - det er som sagt ikke så mye du kan gjøre galt. Malesjappa forteller deg mer enn gjerne A-B-C på maling. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (23 timer siden):

Ja, jeg kunne nok gjort malejobben selv. Men så er jeg omtrent like praktisk som fotsopp, i tillegg til at jeg både var og er helt sprengt på tiden. Mye penger å måtte ut med, men jeg hadde ikke noe valg 😕 

Uten å si "sånn skal du gjøre det" så anbefaler jeg virkelig å male selv om du kan neste gang, leiligheten din ser enkel ut å male. Har du ti tommeltotter gjør det ingenting, det er svært lett å lære og går veldig raskt når du kommer i gang. Gode tips og hjelp får du i butikken. Tro meg, det er verdt det og hvis du er lite praktisk anlagt kan jeg love at du sitter igjen med mestringsfølelse når du er ferdig.

Jeg malte nylig soverommet og stua i leiligheten på halvannen dag, inkludert maskering og alt av tilleggsjobb. Jeg måtte også sparke og fuge litt, men det hadde jeg gjort ferdig på forhånd. Så det er fullt mulig å få til på ei helg! Jeg brukte litt ekstra dyr maling, dyre ruller og dyr maskeringstape så prisen kunne vært lavere, men jeg endte vel på et par-tre tusen kroner totalt med litt rabatter. Om jeg skulle brukt en maler ville det tatt omtrent like lang tid uansett, og det ville kostet kanskje 20.000 mer - penger man heller kan bruke på interiør eller noe helt annet :) 

Endret av Snikpellik
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar og råd, folkens :)

Som det rasjonaliserende og selvrettferdige individet jeg er, så står jeg ved beslutninga om å sette bort jobben. På daværende tidspunkt, så hadde jeg rett og slett ikke energi eller overskudd, hverken til å male selv, ei heller finne ut at jobben er enkel. Eller til å tenke rasjonelt, for den saks skyld.. 

Det er vanskelig å formidle i tids form hvor stor utmattelsen etter mange måneder med rovdrift på kropp og psyke er. 

MEN. Igjen! Takk for gode svar og råd. Jeg er snart ferdig med helvete som har vært. Så putter jeg dette tungt bak øret, til neste gang det eventuelt blir relevant å male :) For dette var uten tvil kjekk kunnskap! 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...