Gå til innhold

Alkohol - burde det vært forbudt?


Anbefalte innlegg

I utgangspunktet burde "alt" være lov. Bare det som påfører samfunnet og individer så stor skade at vi ikke greier å leve med det, og gir oss så liten nytte at vi kan leve uten det burde forbys, og da bare hvis et forbud plausibelt vi skape en bedre situasjon.

Det er liten tvil om at alkohol påfører samfunnet og individer skade. Det gir også mange glede. Og det er så sterkt forbundet med vår kultur at tidligere forsøk på forbud gikk heller dårlig.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, fivebigcities said:

Mener kombinasjonen av at røykerne betaler store avgifter, og får mindre pensjon utbetalt enn andre fordi de dør tidligere, gjør at de koster mindre enn en ikke-røyker som lever lenger. 🙂

Det har jeg aldri sett tall på kom gjerne med de om du har noen men jeg tror dette er bare noe du spekulerer i du må jo også ta med i regnestykket at røykerne kanskje blir uføretrygdet i gjennomsnitt tidligere enn andre og påfører samfunnet ekstrautgifter på grunn av dette. Røykerne betaler ikke store avgifter det er bare småpenger , hadde en 20 pakk kostet 6-700 kroner så skulle jeg vært enig i at avgiften var sånn passe.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, andr3as said:

Det har jeg aldri sett tall på kom gjerne med de om du har noen men jeg tror dette er bare noe du spekulerer i du må jo også ta med i regnestykket at røykerne kanskje blir uføretrygdet i gjennomsnitt tidligere enn andre og påfører samfunnet ekstrautgifter på grunn av dette.

Vi må over ti år tilbake da jeg så disse tallene. Beklager.

Men jeg ser ingen grunn til at det ikke fortsatt skal være riktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
fivebigcities skrev (1 time siden):

Vel, alternativet er blitt forsøkt tidligere. Hvordan synes du det gikk? 😉

At staten forbød alkohol, det gikk veldig bra. Ca et år.

Så gikk det veldig dårlig. Aldri har det vært drukket så mye fram til forbudet ble opphevet. 50 mennesker ble drept i den tidsperioden, da fikk folket nok. 

Dette er farlig å skrive: forbudet kom like etter at kvinner fikk stemmerett. Sammenfall eller sammenheng?

Samme skjedde i USA, men der ble 20 tusen mennesker drept under forbudstida, og smuglerne gikk den siste tida over til tunge mitraljøser og håndgranater. Nesten alle mafiafamiliene ble rike, og politiet har aldri vært så korrupte. Aldri har folk drukket så mye. USA sies å være bygget på sprit og prostitusjon - med solid feste i forbudstida. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
andr3as skrev (1 time siden):

hadde en 20 pakk kostet 6-700 kroner så skulle jeg vært enig i at avgiften var sånn passe.

Hvordan ville smuglersituasjonen sett ut da? Det er mye mere smugling nå etter som tobakksprisene i utsalgene stiger. Vi fikk en pause under pandemien, men samtidig er metodene blitt endret så nå går det også gjennom storskauen på el-sykkel og ATV med hengere. Når mange nok oppdager hvor lett det er, da vil flere ty til det. Da må tollere, politi og hunder være på 150 steder i stedet for 10. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dart said:

Hvordan ville smuglersituasjonen sett ut da? Det er mye mere smugling nå etter som tobakksprisene i utsalgene stiger. Vi fikk en pause under pandemien, men samtidig er metodene blitt endret så nå går det også gjennom storskauen på el-sykkel og ATV med hengere. Når mange nok oppdager hvor lett det er, da vil flere ty til det. Da må tollere, politi og hunder være på 150 steder i stedet for 10. 

Ja det må jo også selvfølgelig være en koordinert heving av avgiftene over hele europa samtidig så ikke østlendingene harry smugler alt fra sverige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
andr3as skrev (1 time siden):

Ja det må jo også selvfølgelig være en koordinert heving av avgiftene over hele europa samtidig så ikke østlendingene harry smugler alt fra sverige.

Tobakken kommer fra Østeuropa, men kan like godt komme fra steder lenger unna. Å unndra varer fortolling kan skje på mange måter. Korrupte finnes overalt. Oppfinnsomheten er enorm. Bare det finnes nok penger å tjene i målområdet. Alle stater og politikere drømmer om absolutt kontroll. Men vil vi ønske å leve i et slikt samfunn? Vår frihet og privatliv skrumper langsomt inn. Overvåkingen øker langsomt og det som før var utenkelig å overvåke blir nå registrert overalt. Selv i butikken blir vi filmet og lagt i skyen. Alt for å beskytte oss og verdier. Forbudstida var 100% godt ment. DDR var et paradis for de som ville underkaste seg regimet. Til slutt var halve økonomien svartebørs og korrupsjon, halve befolkningen skulle passe på og vokte den andre halvparten. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Dart said:

Tobakken kommer fra Østeuropa, men kan like godt komme fra steder lenger unna. Å unndra varer fortolling kan skje på mange måter. Korrupte finnes overalt. Oppfinnsomheten er enorm. Bare det finnes nok penger å tjene i målområdet. Alle stater og politikere drømmer om absolutt kontroll. Men vil vi ønske å leve i et slikt samfunn? Vår frihet og privatliv skrumper langsomt inn. Overvåkingen øker langsomt og det som før var utenkelig å overvåke blir nå registrert overalt. Selv i butikken blir vi filmet og lagt i skyen. Alt for å beskytte oss og verdier. Forbudstida var 100% godt ment. DDR var et paradis for de som ville underkaste seg regimet. Til slutt var halve økonomien svartebørs og korrupsjon, halve befolkningen skulle passe på og vokte den andre halvparten. 

 

Det er jo derfor jeg sier at politikken må koordineres med resten av europa men akkurat når det gjelder tobakk som du sier så synker smuglertallene for hvert år muligens fordi etterspørselen synker da røyk ikke er like populært lenger blandt oss levende.

Når det gjelder kontroll og overvåking så har vell folk flest sine hjertesaker noen steder i verden er det våpen som det kreves at skal flyte fritt for våpen har jo aldri drept noen, andre mener at fosilbiler er kult og det andre måtte mene er kommunisme, noen liker ikke fartsgrenser, andre vil sikkert at det skal være fritt frem når det gjelder menneskehandel mens andre mener at det er narkotika som skal flyte fritt. Du har garantert noen saker selv som du synes er viktige og ønsker at myndighetene skal overvåke og stoppe for en hver pris mens det som du selv mener ikke er så farlig nei da kaller du det kommunisme om myndighetene prøver å hindre oss i gjøre det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
andr3as skrev (4 minutter siden):

Du har garantert noen saker selv som du synes er viktige og ønsker at myndighetene skal overvåke og stoppe for en hver pris mens det som du selv mener ikke er så farlig nei da kaller du det kommunisme om myndighetene prøver å hindre oss i gjøre det.

Jeg vet ikke om noe som trenger ytterligere overvåking.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 2021-7-16 den 7.07):

. Det er ikke alkoholen folk har skreket på for å komme inn i Sverige når alt har vært stengt, det er hyttene sine. 

Det jeg har sett klaging på er mangel på billig brus. Der sliter jeg veldig med å se det positive. Likevel usikker på om brus bør forbys, men for meg hadde det vært null stress.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Dart said:

Dette er farlig å skrive: forbudet kom like etter at kvinner fikk stemmerett. Sammenfall eller sammenheng?

Hvorfor er det farlig å skrive?
Det er da ganske etablert historie.
Allerede før man opphevet kjønnssegregert stemmerett fikk kvinner delta i avgjørelsen om hvorvidt byene skulle ha kommunalt brennevinsmonopol eller ikke. (1895)
-Da Kvinden var Hjemmets Vogter, havde hun ligesaa stor Ret til at deltage i disse Avstemninger som Manden.

Grunnen til dette sammenfallet er vel heller ikke at kvinner som sådan er kjipere enn menn, men at avholdsbevegelsen visste
at kvinnene var dem som hardest fikk merke alkoholens bivirkninger, i form av slag, spark, ødelagt økonomi og oppløste familier.
-Og dermed at kvinner var nøkkelen til deres gjennomslag, avholdsbevegelsen krevde allerede i 1871 stemmerett for:
Alle over atten aar gamle Personer, uden hensyn til Køn.
At avholdsbevegelsen så på kvinnene som viktige støttespillere i kampen mot alkoholen, dannet også en arena hvor kvinnene kunne realisere seg selv.
Kvinnene møttes regelmessig på foreningsmøter, og etablerte et nettverk. For mange kvinner ble totalavholdsforeningen
en skole i foreningsdrift, etter hvert som de kvinnelige arbeidsoppgavene innenfor totalavholdsbevegelsen utviklet seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det farlig å skrive?
Det er da ganske etablert historie.
Allerede før man opphevet kjønnssegregert stemmerett fikk kvinner delta i avgjørelsen om hvorvidt byene skulle ha kommunalt brennevinsmonopol eller ikke. (1895)
-Da Kvinden var Hjemmets Vogter, havde hun ligesaa stor Ret til at deltage i disse Avstemninger som Manden.

Grunnen til dette sammenfallet er vel heller ikke at kvinner som sådan er kjipere enn menn, men at avholdsbevegelsen visste
at kvinnene var dem som hardest fikk merke alkoholens bivirkninger, i form av slag, spark, ødelagt økonomi og oppløste familier.
-Og dermed at kvinner var nøkkelen til deres gjennomslag, avholdsbevegelsen krevde allerede i 1871 stemmerett for:
Alle over atten aar gamle Personer, uden hensyn til Køn.
At avholdsbevegelsen så på kvinnene som viktige støttespillere i kampen mot alkoholen, dannet også en arena hvor kvinnene kunne realisere seg selv.
Kvinnene møttes regelmessig på foreningsmøter, og etablerte et nettverk. For mange kvinner ble totalavholdsforeningen
en skole i foreningsdrift, etter hvert som de kvinnelige arbeidsoppgavene innenfor totalavholdsbevegelsen utviklet seg.

Og fremdeles så kan barnetrygd etter loven bare utbetales til barnets mor - siden vi fedre er så drikkefeldige at hvis vi får tilgang på penger så ramler vi på fylla heller enn å kjøpe bleier 🙂

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Og fremdeles så kan barnetrygd etter loven bare utbetales til barnets mor - siden vi fedre er så drikkefeldige at hvis vi får tilgang på penger så ramler vi på fylla heller enn å kjøpe bleier 🙂

Jøss, det var jeg ikke klar over, men statistisk sett er vel dette desverre sant.
(ikke at vi bruker opp barnetrygd på sinnabrus, men at vi drikker mer, oftere og mer risikofylt enn kvinner.)
-Uten at jeg dermed nødvendigvis støtter at slike regler skal være definert av kjønn fremfor egenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Atib Azzad skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det farlig å skrive?

Farlig er så mangt.  Ikke lenge siden jeg fikk høre at den påstanden ikke var riktig.
Jeg tenkte å skrive sessjka noe sånt om den saken som masteroppgaven beskriver.

Min personlige opplevelse med økende kvinnedeltagelse overalt er

  1. At de mange kvinnene i kommunens alle funksjoner gir dårligere service. Jeg vet ikke hvordan det henger sammen, men flere menn er enige med meg her. Det er vanskeligere å kommunisere med dem og overalt er det kvinner som svarer. Ofte er de "trøtt og lei". En hel kommunal språkopplæringsbedrift er kun bemannet av kvinner, og frivillige liker seg ikke der. De frivillige er viktige for norskopplæringen, og frivilligdelen måtte flytte til bibliotekets lokaler. Der er det også bare kvinner, men de er ikke på langt nær så "cocky". De eldre kvinnene me f eks over 30 års fartstid i yrkeslivet er ikke så ille, men det er få av de.
  2. Hvert 15-20. år ca kommer nye tiltak mot prostitusjon, det mener jeg skyldes nye kvinner inn i politikken i hovedstaden og i de store byene, og i det siste en ny konservativ religion som ikke akkurat setter pris på sånn handel. 
  3. Nye tiltak mot alkoholens alle kilder, virkninger og innføring av alkohol som umoralsk og dekadent skyldes kvinner midt i livet. I Stavanger skulle en gruppe slike innføre "alkoholfri by" og sette inn tiltak mot alt salget av kondomer og angrepiller (og våtservietter?😆) Litt uklart hvordan det skulle la seg gjennomføre med bare tre mandater i Stavanger bystyre? Men i Midtøsten der de kom fra er det ikke så mye demokrati og det tar tid å venne seg til at man må ha halve styret med seg først. Nepotismen er ikke så utbredt i byene.

Dette er bare en betraktning, og burde nok utdypes mere. Om jeg bare fikk tid.

Slangordet cocky:  eksempel : A cocky young actor who thought that he was God's gift to the theater.
Høy på pæra. 😠

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
knutinh skrev (15 minutter siden):

Og fremdeles så kan barnetrygd etter loven bare utbetales til barnets mor - siden vi fedre er så drikkefeldige at hvis vi får tilgang på penger så ramler vi på fylla heller enn å kjøpe bleier 🙂

I Ecuador så jeg at de små statspensjonene utbetales til familiens barnemor og ikke til menn. Det sto en lang kø av kvinner og småbarn til banken hver 14 dag når pensjonen kom, og noen menn som ventet tålmodig i en gruppe på andre siden av gata.

Lenke til kommentar
Dart skrev (3 minutter siden):

I Ecuador så jeg at de små statspensjonene utbetales til familiens barnemor og ikke til menn. Det sto en lang kø av kvinner og småbarn til banken hver 14 dag når pensjonen kom, og noen menn som ventet tålmodig i en gruppe på andre siden av gata.

Hva er moralen?

-k

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Aha, men da forstår jeg, nå ble det jo litt mer problematisk umiddelbart.

Problematisert. Stavanger er en festivalby. De tre konservative og deres familier syns nok denne kulturen er for løssluppen og umoralsk. Kanskje litt som sist på 1800-tallet. Hvis de vil kjempe mot festivaler, så burde de organisere seg: "mot alkohol - og Sex UteNfoR ekteskaP" Forkortet til "SNURP" 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...