Gå til innhold

Her er Steam-maskinen til Valve


Anbefalte innlegg

bubba477 skrev (3 timer siden):

Vet ikke hva markedet for denne er. 

Switch har vel solgt rundt 85 millioner enheter nå?

Nintendo ds var oppe i 150 millioner enheter.

Gameboy rundt 80, psp rundt 80, 3ds 75...

Så det er vel et ganske stort marked for håndholdte konsoller?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om, om dette kommer til å selge bra, dette aparatuset, med den prisen og specs, kan få Nintendo til å lansere sin "Pro" eller oppfølgeren før enn senere. Bare ar en følelse at det ikke kommer til å ta like av som Switch egentlig. De fleste som spiller hovedsakelig på PC spiller jo på sine heftige GPC'er med store skjermer og fett lydannlegg, VR osv. På Switch så har Nintendo sine spill som vi alle vet er populære og selger konsoller i seg selv (med grunn vel å merke).

Kan bli artig....Om det tar av.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Switch har vel solgt rundt 85 millioner enheter nå?

Nintendo ds var oppe i 150 millioner enheter.

Gameboy rundt 80, psp rundt 80, 3ds 75...

Så det er vel et ganske stort marked for håndholdte konsoller?

 

Unikt for di maskinene er at di har eksklusive spill. Det er ingenting unikt med denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, bubba477 said:

Vet ikke hva markedet for denne er. Alle har jo pc konsoll eller mobil i dag. Denne skal da passe et sted i mellom? Og hvem spiller store AAA spill mens man er på bussen?

Sier ikke jeg er uenig med det du sier her, med unntak av det siste poenget ditt. Jeg har spilt sånne spill på farten, f.eks.  Breath of the Wild, Skyrim og andre ting til Switchen min. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (8 timer siden):

Ser man på ytelsen til denne så skal den nå opp til 1,6 tflops og kunne bruke AMD sin oppskalering for å få høyere ytelse.

1280x800 i oppløsning.

Man burde forvente noe mellom Xbox one s og standard PS4 ytelse fra denne.

RDNA2 er en mye nyere GPU arkitektur da, med høyere faktisk ytelse med samme teoretisk flop ytelse. Når spill også drar nytte av VRS og rapid pack math snakker vi om kanskje 50-60% høyere GPU ytelse per tflop kontra PS4 og XBO. Hvor mye mesh shader vil spille inn er vanskelig å si noe om enda, men 3DMark sin syntetiske test viste noe sånn som 1600% ytelse forbedring på Radeon 6800XT.

Minnebåndbredden er på en annen side nok lavere enn PS4, men mulig Steam Deck bruker Infinity Cache som resten av RDNA2 PC GPU’ene, men kanskje ikke pga transistor/strømforbruk budsjett mtp det er en håndholdt.

Steam Deck har også type ~2,5x høyere CPU ytelse, dobbelt så mye minne og antageligvis mye raskere I/O ytelse.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noiz skrev (1 time siden):

Unikt for di maskinene er at di har eksklusive spill. Det er ingenting unikt med denne.

Er vel ganske unikt med en håndholdt PC laget for å spille spill?

MistaPi skrev (17 minutter siden):

RDNA2 er en mye nyere GPU arkitektur da, med høyere faktisk ytelse med samme teoretisk flop ytelse. Når spill også drar nytte av VRS og rapid pack math snakker vi om kanskje 50-60% høyere GPU ytelse per tflop kontra PS4 og XBO. 

Ja, men så har man da også dette med optimalisering.

Jeg tviler på at noen går ut og designer spill spesifikt for denne håndholdte enheten.

Den har jo også begrensinger som en "720p" 60hz skjerm.

Lenke til kommentar
Iki skrev (20 minutter siden):

Ja, men så har man da også dette med optimalisering.

Jeg tviler på at noen går ut og designer spill spesifikt for denne håndholdte enheten.

Den har jo også begrensinger som en "720p" 60hz skjerm.

Det er essensielt en PC og de arkitekturmessige  ytelse forbedringene til RDNA2 krever ingen optimalisering og gjelder også for eldre spill. Nvidia støtter også de samme funksjonene som jeg nevnte og når PC spill bruker dette vil også Steam Deck dra nytte fra det.

Konsoll optimalisering mtp low-level koding gjelder i hovedsak for eksklusive spill. 

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yes! Dette har jeg ventet i åresvis på, og er det jeg ønsket at Switchen min skulle ha vært allerede før jeg kjøpte Switchen. 90% av spillene mine på Switchen er spill som ikke er Nintendospill, men PC spill med tildels dårlige porter (noen er bra). Den største ulempen med å spille disse på Switchen - foruten å måtte kjøpe spillene på nytt - er likevel at man også må starte på nytt med ny lagringsfil. Med Valve sin utgave så fortsetter jeg der jeg slapp, lagringsfilen er beholdt, og ikke trenger man å porte spillene heller så dette er vinn vinn for alle parter. Likevel blir jeg muligens å vente på en v2 pga vekt og batteritid først og fremst. Det at joystickene er så høyt oppe er også noe jeg må prøve "hands on" først.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

Er vel ganske unikt med en håndholdt PC laget for å spille spill?

For dette har aldri vert gjort før? Alt du får er spillene du allerede har i dårligere kvalitet. Det er et dårlig tilbud som kun er egnet for veldig spesielt interesserte. Ergo det kommer aldri til å ta av.

"Valve tells IGN that “You can play Portal 2 for four hours on this thing. If you limit it to 30 FPS, you’re going to be playing for 5-6 hours.”"

Haha, man må jo bare le 🤣

Kalle den handheld blir også litt på kanten, er jo nesten like stor som ein liten bærbar PC. Dingsen er jo dobbelt så stor som skjermen, lurer på kim som kom på det designet.

 

Endret av Noiz
Lenke til kommentar
Quote

og slippes i desember til Nord-Amerika, Canada, EU og Storbritannia. Antageligvis betyr det at vi i Norge får maskinen tidligst neste år.

Hva får dere til å tro at den blir mulig å kjøpes i Norge når Valve ikke selger hardware fra Steam her?

Håper den antagelsen er riktig da. Nå er jeg ikke veldig interessert i Steam Deck men jeg vil veldig gjerne ha en Index 2 når den kommer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noiz skrev (34 minutter siden):

For dette har aldri vert gjort før?

Har det vært gjort før? Kjenner ikke til noen, i så fall så var kanskje ikke tiden riktig for det, eller at markedsføringen var så dårlig at for få har fått det med seg.

Noiz skrev (35 minutter siden):

"Valve tells IGN that “You can play Portal 2 for four hours on this thing. If you limit it to 30 FPS, you’re going to be playing for 5-6 hours.”"

Haha, man må jo bare le 🤣

 

Hva som er galt med det? Syntes det er fantastisk, det at man faktisk har muligheten til å gjøre slike innstillinger/valg selv. Det er ekstremt mange spill som kjører helt tippers toppers i 30 fps så lenge hardwaren/skjermtypen er beregnet på det. I de aller fleste tilfeller vil jeg nok selv benytte meg av den funksjonen.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (19 minutter siden):

Hva får dere til å tro at den blir mulig å kjøpes i Norge når Valve ikke selger hardware fra Steam her?

Håper den antagelsen er riktig da. Nå er jeg ikke veldig interessert i Steam Deck men jeg vil veldig gjerne ha en Index 2 når den kommer.

 

Det er derfor jeg skriver "tidligst". 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Marfu said:

Har det vært gjort før? Kjenner ikke til noen, i så fall så var kanskje ikke tiden riktig for det, eller at markedsføringen var så dårlig at for få har fått det med seg.

Hva som er galt med det? Syntes det er fantastisk, det at man faktisk har muligheten til å gjøre slike innstillinger/valg selv. Det er ekstremt mange spill som kjører helt tippers toppers i 30 fps så lenge hardwaren/skjermtypen er beregnet på det. I de aller fleste tilfeller vil jeg nok selv benytte meg av den funksjonen.

Kjør på, det er ikkje mine penger. Performance til ein PS4 til prisen av ein PS5, men folk går 5 på. For ka? Spille på bussen?

 

Lenke til kommentar
Noiz skrev (9 minutter siden):

Kjør på, det er ikkje mine penger. Performance til ein PS4 til prisen av ein PS5, men folk går 5 på. For ka? Spille på bussen?

Det at du ikke finner en grunn for deg selv er helt ok, men det betyr ikke at andre ikke har sine grunner. Grunnene kan være uendelige: Noen er mye på reisefot, eller bor flere steder, eller ikke har råd til råflott PC utstyr, men ønsker likevel å spille PC spill med eller uten venner, eller tilbringer mye tid på sykehus, eller har andre helseårsaker som gjør at de ikke kan sitte ved en PC heletiden (eller bare foretrekker å ligge på sofaen eller i sengen eller sitte på balkongen f.eks). Andre har barn, eller flere barn hvor du sikkert kan kjøpe en av disse hver til barna for prisen av 1 gaming PC, ikke trenger de å dele heller. Som sagt, det er ørten tusen grunner og forskjellige livsstiler og livssituasjoner. Markedet er så absolutt der.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg merker meg også her at Valve trolig kommer til å lansere et nytt spill spesifikt til Steam Deck opp mot lansering i Desember. Ikke eksklusivt til Steam Deck men skreddersydd til Steam Deck og VR.

Spillet har kodenavnet Citadel: https://www.roadtovr.com/valve-next-game-vr-pc-asymmetric-citadel/

Quote

‘Citadel’ is thought to be a multiplayer game that pits PC against VR players with asymmetric gameplay.

An ‘asymmetric’ game is one where players take on wholly different roles from one another. VR games are ripe for this kind of game design (like Panoptic) because of the unique interactive capabilities of VR compared to a controller or keyboard & mouse.

In the case of ‘Citadel’, McVicker thinks the asymmetry involves one side having a top-down view of the map with the ability the spawn AI enemies, while the other side would likely be down on the map fighting the enemies up close and personal. Exactly which role would be in VR and which would be on a regular flat screen isn’t entirely clear, though he reasons that the VR player could be the top-down enemy spawner, considering early AR experiments Valve had done where an AR user played the role of Left 4 Dead’s ‘Director’ (the system which controls the action on the map).

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har en Nintendo Switch. Den eneste gangen den har vært håndholdt er første gangen den ble skrudd på, fordi det er påkrevd. Håndholdt er greit for de som ønsker slik, men å tvinge folk som ikke ønsker det til å kjøpe håndholdt, som betyr dårligere ytelse enn stasjonær, det synes jeg er å gå over streken.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Jeg har en Nintendo Switch. Den eneste gangen den har vært håndholdt er første gangen den ble skrudd på, fordi det er påkrevd. Håndholdt er greit for de som ønsker slik, men å tvinge folk som ikke ønsker det til å kjøpe håndholdt, som betyr dårligere ytelse enn stasjonær, det synes jeg er å gå over streken.

Hvem er det som tvinger deg til å kjøpe en håndholdt? Du er vel en voksen mann som bestemmer selv hva du kjøper eller ikke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg må ha en Switch da det er en del av jobben min. Nintendo har pleid å holde stasjonær og håndholdt adskilt, men etter 2017 har det ikke vært et valg. Du greier vel å forstå at Nintendo ikke selger stasjonær maskin? Welcome to the world of the hybrid console.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...