Gå til innhold

Irriterende ulyder i flere nye elbiler: Slik svarer forhandlerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slayer-konsert? Overdriver vi ikke litt nå? Min Volvo V50 bråker så mye fra vei- og vindstøy at jeg sikkert ikke hadde hårt den lyden i videoen over hvis jeg hadde den i min bil. Pleier å ha på radio også når jeg kjører. Klikke- og summelyder fra utstyr som bare høres når jeg står i ro bryr jeg meg fint lite om.

EDIT:
Jeg misforsto fullstendig. Det er lov å le litt av meg.

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som ein person med god hørsel og sensitiv for støy så er den type lydar heilt grusomt. Typisk eksempel er straumforsyningar til PC og liknande komponentar.

At det er få bilar som er rapportert med lyd har nok mykje med at mange eigarar ikkje oppfattar lyden om den er ganske høgfrekvent. Jo eldre ein blir jo lågare blir terskelen for kva frekvens ein kan oppfatte.

Bra at produsentane tar det på alvor. Det blir stadig meir elektronikk rundt oss. Skjermar, PCer osv. som kan bidra til sjenerande støy, og for dei som oppfattar mange av lydane er det rett og slett slitsomt. Å ha ein bil med sånn lyd hadde ikkje vore greit. No er det gjerne musikk på i min bil, men ikkje alltid.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Null problem å høre den elektromekaniske støyen i bilen for normal hørsel for middelaldrene folk. Skulle jeg gjette kan det vel være noe i lysgenerator og/eller spenningsregulator til denne (for førerens instrumentpanel). Dette er definitivt noe produsentene bør fikse før bilene slippes på markedet. Det er ikke alle som normalt vil overdøve en slik type støy.

En CRT TV f.eks kan godt lage en høy 18 KHz pipelyd som er forferdelig irriterende for en 18-åring mens en på 30 ikke hører den.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I en viss alder hører man ikke høyfrekvente lyder like godt lenger. Det minner meg om ungdomsskolen der en i klassen hadde installert en app som spilte av en svært irriterende høyfrekvent lyd i timen som ingen av lærerne hørte men som de fleste elevene hørte. Og når man protesterte til lærerne ble de sure fordi de trodde vi prøvde å lure dem.

Lenke til kommentar

Etterhvert som man blir eldre og/eller man jobber i støyfylte omgivelser så blir hørselen nedsatt og det første som ryker er sensitivitet for høyfrekvente lyder.

Er man derimot ung eller har fortsatt god hørsel så hører man disse høyfrekvente pipelydene nokså kjapt. Spesielt hvis man blir gjort oppmerksom på at de er der.

Er derfor dette kan oppfattes som individuelt om man hører lyden eller ikke.

Uansett, har man ørene i god behold så er slike lyder uholdbare i lengden.

Lenke til kommentar
11 hours ago, vidor said:

En CRT TV f.eks kan godt lage en høy 18 KHz pipelyd som er forferdelig irriterende for en 18-åring mens en på 30 ikke hører den.

Dessverre er det ikke alle som mister disse frekvensene ettersom dem blir eldre. I en alder av 46 driver disse frekvensene meg til vannvidd. Det er mange transformatorer til såkalte energigjerrige lyskilder som har samme frekvens, og en del billige Kina-ladere lager disse lydene. Altibox sin første router hadde strømforsyning som peip, og samme med de første «smarte» strømmålerne som ble tvangsinstallert hos kunder av Lyse. Tror dette muligens har noe med valg av billige komponenter.

Når den dag kommer at jeg kjøper en elbil, så hadde jeg rett og slett ikke tatt imot bilen hvis den lagde slike lyder. Den hadde blitt stående hos forhandler, og pengene hadde forblitt på min konto.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mathias Klingenberg skrev (14 timer siden):

Har kjørt en trilling Toyota,Citroën, Peugeot varebil vi har på jobben.  Den støyer hjulstøy noe helt ekstremt i 110kmt. Samtidig har den en høyfrekvent pipelyd fra motoren på 14.000-18.000 Hz et sted. Er selv nær 40 år og hører den såpass tydelig at jeg ikke kommer til å kjøre den igjen. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Min farmor på 80 var den eneste som hørte transformatoren til lyset pipe.
Min søster på 35 og min farmor hører museskremmeren pipe.

Så jeg tror ikke alder har noe med hva vi hører, men heller med hvem som har hørt på høy musikk etc.

Det finnes sjølvsagt unntak, men generelt så blir terskelen for frekvensane lågare med alderen. Det er statistisk bevist.

8F76F247-6699-4434-A9FA-9BBB218F87FC.jpeg

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...